Odborný článek

Náklady na topení

15. 10. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Petr Jakeš

Anotace

Prakticky zaměřená úloha, ve které žáci porovnají aktuální teplotu v místnosti s doporučenou hodnotou teploty pro daný typ prostory. Dále vypočítají finanční úspory v závislosti na snížení teploty pro různé druhy energie.

Při řešení úlohy žák si žák osvojí znalosti o nákladech na topení u různých druhů energií, uvědomí si souvislost mezi mírou vytápění místnosti, spotřebovanou energií a náklady na energie a získá dovednost určit správnou míru vytápění místnosti.

Žák:

  • vysvětlí souvislost mezi spotřebou energie a finančními náklady na ni
  • porovná ekonomickou výhodnost vytápění jednotlivými druhy energií
  • nalezne možnosti úspor v nákladech na topení při použití různých druhů energií
  • hledá cesty kúsporám energií i finančních výdajů ze svého budoucího rozpočtu
Realizace

Příklad je koncipován tak, že provedení úlohy učitel volí z více nabízených variant. Vybírá je podle časových a materiálních podmínek, složení třídy apod. U každé z variant si zvolí metodu, formu a místo zpracování.

Lze zvolit jednu ze tří základních metod:

  1. frontální práce
  2. samostatná práce - jeden žák/skupinová práce
  3. projekt - jeden žák/skupinová práce, práce ve škole/doma

Každé metodě odpovídá jiný způsob zadání a řešení úlohy - viz tabulka.

Forma zpracování:

  1. samostatný zápis do sešitu
  2. na předtištěnou předlohu - pracovní listy
  3. přímo v PC v tabulkovém procesoru - se zadanými vzorci v buňkách/bez předem zadaných vzorců v buňkách
Náklady na topení

Praktické cvičení:
Změřte ve třídě/doma teplotu v místnosti a porovnejte se doporučenými hodnotami.
Doporučené hodnoty: třída: 22 °C, dětský pokoj 22°C, obývací pokoj 22 °C.

Příklad:
Snížením teploty o 1°C se uspoří 6% spotřebované energie. Spočítejte úsporu za určitá časová období pro různé druhy energie.

Údaje v úloze zadává a řeší v závislosti na zvolené metodě vyučující nebo žáci.
Text zadávaných údajů je v buňkách zarovnáván vlevo,
text řešených údajů je v buňkách zarovnáván vpravo.

Zvolená metoda práce

frontální práce

samostatná práce

projekt

Objekt (dům, byt)

vytápěná plocha objektu

učitel

učitel

žáci

spotřeba tepla objektu za 1 rok

učitel

učitel

žáci

cena za spotřebované teplo objektu za 1 rok

- dálkové vytápění

učitel

učitel

žáci

- plyn

učitel

učitel

žáci

- elektřina

učitel

učitel

žáci

Místnost

vytápěná plocha místnosti

učitel

učitel

žáci

dálkové vytápění

cena za 1 rok

učitel

učitel

žáci

úspora při snížení teploty o 1°C za 1 rok

učitel+žáci

žáci

žáci

průměrná cena za 1 měsíc

učitel+žáci

žáci

žáci

úspora při snížení teploty o 1°C za 1 měsíc

učitel+žáci

žáci

žáci

plyn

cena za 1 rok

učitel

učitel

žáci

úspora při snížení teploty o 1°C za 1 rok

učitel+žáci

žáci

žáci

průměrná cena za 1 měsíc

učitel+žáci

žáci

žáci

úspora při snížení teploty o 1°C za 1 měsíc

učitel+žáci

žáci

žáci

elektřina

cena za 1 rok

učitel

učitel

žáci

úspora při snížení teploty o 1°C za 1 rok

učitel+žáci

žáci

žáci

průměrná cena za 1 měsíc

učitel+žáci

žáci

žáci

úspora při snížení teploty o 1°C za 1 měsíc

učitel+žáci

žáci

žáci

závěr

Jaká je teplota v měřené místnosti v porovnání s doporučenou teplotou?
Porovnejte náklady na topení u jednotlivých druhů energií.
Jaké jsou možnosti úspory nákladů za topení?
V případě přetápění dané místnosti: kolik Kč za daný časový úsek uspoříte při vytápění na doporučenou teplotu?

učitel+žáci

žáci

žáci

Shrnutí a zhodnocení aktivity

Při řešení úlohy je nutno zvolit vhodnou metodu řešení zejména s ohledem na složení třídy, aby byla pro žáky přiměřeně obtížná (pozor na bezpečnost práce). Úlohu jsme řešili v různých třídách metodou frontální práce a samostatné práce. Závěrečná diskuse proběhla nejen nad dosaženými výsledky, ale i nad praktickými možnostmi úspor za energii.

Příloha

Soubor v tabulkovém procesoru - 2 listy
1) se vzorci v buňkách - vzorové řešení úlohy
2) bez vzorců - bez vyplněných buněk se zadávanými údaji či vzorci - po vytištění možno využít jako pracovní list

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
xls
33.2 kB
Tabulka
Náklady na topení
Autor
Petr Jakeš

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

podle zvolené metody práce pracovní listy, teploměr, výpočetní technika, Internet