Stupeň vzdělávání: 2. stupeň ZŠ
Věková skupina: 6. – 9. ročník
Vzdělávací obor: Přírodopis
Časová dotace:
Pomůcky: Vzorky zkamenělin (očíslované), lupy, pracovní listy (příloha 1), určovací klíče ke zkamenělinám (https://www.explorika.cz/), prázdný list na záznam určování zkamenělin, prezentace s vizualizacemi původních organismů (příloha 2), video procesu fosilizace (volitelné)
Vzdělávací cíle
Hlavní cíl: Žáci porozumí procesu vzniku zkamenělin a dokáží zkameněliny systematicky určovat podle jejich tvarových charakteristik s pomocí určovacího klíče.
Dílčí cíle:
Klíčová kompetence k řešení problémů: Aktivita rozvíjí badatelské dovednosti žáků, kteří pomocí pozorování a práce s určovacím klíčem identifikují zkameněliny. Žáci se učí systematicky postupovat podle klíče, hodnotit pozorované znaky a na základě získaných informací vyvozovat závěry o určení zkameněliny a jejím původním organismu.
Realizace výuky:
Úvodní část (25 minut)
Motivace a uvedení do tématu (10 minut)
Začněte hodinu krátkým motivačním úvodem o zkamenělinách jako "oknech do minulosti". Můžete využít zajímavé ukázky zkamenělin nebo krátké video o výjimečných paleontologických nálezech (stopáž 24:15-26:30). Vyzvěte žáky k rychlému brainstormingu na téma "Co jsou zkameněliny a jak vznikají?" Nechte žáky sdílet jejich představy a dosavadní znalosti.
Proces vzniku zkameněliny (15 minut)
Rozdejte žákům pracovní listy "Zkameněliny (fosilie)" a vyzvěte je k samostatnému promyšlení definice pojmu zkamenělina. Následně nechte žáky diskutovat ve dvojicích a poté sdílet své definice v rámci třídy. Na základě společné diskuze formulujte s žáky správnou definici zkameněliny a zapište ji na tabuli.
Pusťte krátké video procesu fosilizace. (Můžete využít například video ZDE s nastavením automatického překladu v titulcích.)
Na základě něj nechte žáky v pracovním listě seřadit jednotlivé kroky vzniku zkameněliny:
Obr. 1: Proces fosilizace (zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fossilization_process.jpg
Veďte diskuzi o tom, které organismy se nejlépe zachovávají jako zkameněliny. Nechte žáky roztřídit uvedené organismy do dvou skupin podle toho, zda mají či nemají pevné části těla. Na základě této aktivity by žáci měli dojít k závěru, že nejlépe se zachovávají organismy s pevnými částmi těla (schránkami v podobě ulit a lastur, kostmi, zuby apod.).
Práce s určovacím klíčem (50 minut)
Seznámení s klíčem (15 minut)
Rozdejte žákům určovací klíče ke zkamenělinám a nechte je několik minut samostatně prostudovat. Následně na ukázkovém vzorku demonstrujte postup práce s klíčem. Vysvětlete základní tvarové kategorie zkamenělin uvedené v klíči (kruhovité tvary, spirálovité tvary, válcovité tvary atd.) a ukažte, jak podle nich postupovat při určování.
Obr. 2: Klíč k určování zkamenělin podle charakteristických tvarů a fotografií zkamenělin (zdroj: https://www.explorika.cz/).
Zdůrazněte, že při určování zkamenělin je důležité věnovat pozornost charakteristickým znakům, jako jsou:
Pro lepší představu k práci s určovacím klíčem si můžete pustit video Určovací klíče v praxi – Zkoumání a poznávání zkamenělin (zdroj: https://www.explorika.cz/).
Praktické určování zkamenělin (35 minut)
Rozdělte žáky do skupin po 2-3 a nechte je rozdělit si role – pozorovatel s lupou, zapisovatel, mluvčí. Nechte na stole ležet očíslované zkameněliny.
Obr. 3: Vzorky vybraných zkamenělin s čísly pro pozorování a určování podle charakteristických tvarů.
Vysvětlete systém práce – žáci si postupně berou jednotlivé vzorky, pozorují je, používají určovací klíč a zaznamenávají svá zjištění do záznamového listu. Na druhou prázdnou stranu pracovního listu si zaznamenávají:
Zdůrazněte, že je důležité si vzorky brát i s čísly a následně je také vracet, aby se dostaly i na ostatní skupiny. Během práce obcházejte skupiny, ptejte se žáků, co pozorují a pokud bude potřeba, pomožte jim s tím, na co se mají při pozorování zaměřit.
Obr. 4: Ukázka záznamu tvarů a názvů předložených zkamenělin s využitím určovacího klíče žáky 6. ročníku ZŠ Kunratice.
Závěrečná část (15 minut)
Shrnutí a reflexe
V závěrečné části hodiny vyzvěte mluvčí skupin, aby představili jednu zajímavou zkamenělinu, kterou určili, a popsali, podle jakých znaků ji identifikovali. Diskutujte s žáky o tom, které znaky byly pro určování nejužitečnější a které naopak nejednoznačné.
Promítněte nebo ukažte obrázky (animace) původních organismů, jejichž zkameněliny žáci určovali, a krátce je zasaďte do geologického času. Můžete připravit časovou osu s vyznačením období, kdy jednotlivé organismy žily (žáci si časovou osu zakreslí na stranu pracovního listu, kam zaznamenávali určené zkameněliny).
Obr. 5: U některých typických zkamenělin je vhodné ukázat žákům vizualizace původních organismů v jejich prostředí.
Na závěr nechte žáky reflektovat, co nového se naučili o zkamenělinách a jak se jim pracovalo s určovacím klíčem. Zdůrazněte význam systematického pozorování a záznamu informací v přírodních vědách.
Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce
Role učitele a organizace výuky: Aktivita vyžaduje od učitele především roli průvodce badatelským učením. Je důležité poskytnout žákům dostatečný prostor pro vlastní zkoumání, ale zároveň být připraven pomoci, pokud narazí na obtížně určitelný vzorek. Osvědčilo se mít pro každou skupinu připraveny vzorky s různou obtížností určování – od jednoznačně určitelných až po náročnější, které vyžadují pečlivější pozorování.
Práce s určovacím klíčem podle věku žáků: Mladší žáci (6. ročník) potřebují více podpory při práci s klíčem a často je vhodné jim přidělit méně vzorků (5-6). Starší žáci (8.-9. ročník) zvládnou pracovat s více vzorky (8-10) a dokáží lépe interpretovat jemnější rozdíly mezi jednotlivými zkamenělinami. Pro zvýšení motivace je možné zařadit mezi vzorky i několik méně běžných zkamenělin jako "bonusové" úkoly.
Hodnocení a zpětná vazba
Při hodnocení této aktivity doporučuji využít formativní přístup zaměřený na proces práce spíše než na pouhý počet správně určených zkamenělin. Sledujte a oceňujte:
Žáky lze hodnotit i podle toho, jak dokáží zdůvodnit své určení zkameněliny na základě pozorovaných znaků. Tím se posiluje jejich schopnost kritického myšlení a argumentace.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025