Žák:
Kognitivní - žáci na zvolených příkladech porovnají 3 řády plazů dle vzhledu, způsobu života, obživy, chování, výskytu a ohroženosti. Naleznou společné a odlišné znaky ještěrů a hadů.
Postojový - žáci obhájí nutnost ochrany našich i cizokrajných plazů.
Psychomotorický - žáci zvolí vhodné rozměry kružnic Vennových diagramů a umístí do nich stručně formulované znaky 4 skupin plazů (podobnosti a odlišnosti).
Žáci poskytnou první pomoc spolužákovi při simulaci případu uštknutí jedovatým hadem.
Evokace - 30 minut
Evokační část slouží ke zjištění prekonceptu žáků (co již o plazech víme). S pomocí „losovátek" (kartičky, s jejichž pomocí lze rozdělit skupinu do jakkoli velkých týmů) rozdělíme žáky do 4 skupin (po 6 - 7 členech), každá skupina se přesune do 1 rohu třídy, kde visí velký papír. Úkolem každé skupiny je napsat na papír co nejvíce poznámek o uvedené skupině plazů (želvy, krokodýli, ještěři, hadi). Na práci má skupina 5 minut (použití zvukového signálu - např. zvoneček), poté se přesune k druhému listu, kde si přečte poznámky předchozí skupiny, připíše k nim otazníky (u „nevěrohodných" informací) či otázky, na které by rádi znali odpověď. Připíše další informace, které na listu chybí. Po 5 minutách se posune k dalšímu listu se stejným úkolem a poté k poslednímu. Nakonec se vrátí ke svému původnímu listu.
Vhodná metoda - 4 rohy
TIP - zajímavý a jednoduchý způsob rozlosování do skupin nabízejí „losovátka" od organizace Egredior), dají se objednat na www.egredior.cz
![]() |
1. Obr. |
Uvědomění si - 15 minut
Každá skupina si pročte doplněné informace na svém původním listu papíru, zaměří se na otazníky (značka - otazník) u informací, které je třeba ověřit (v encyklopediích či na internetu). Pokusí se najít odpovědi na otázky ostatních žáků (značka - hvězdička).
Žáci si v každé skupině rozdělí role: písař, mluvčí (1 - 2 žáci), zapisovač na tabuli, hledač informací (1 - 2 žáci a tazatel) - viz příloha. Žáci mohou začít vytvářet shrnující prezentaci.
2. hodina - 45 minut
S pomocí učebnice biologie a odborné literatury připraví shrnující prezentaci o vybraném řádu (popř. podřádu) plazů dle zadaných kritérií:
Podklady pro prezentaci žáci vytvoří písemně na listy papíru A4 či na počítači (Microsoft PowerPoint, Microsoft Word). Při této práci se řídí pokyny na interaktivní tabuli, kde je uvedeno, na které charakteristiky řádu (popř. podřádu) se mají žáci zaměřit, a kde jsou specifikované činnosti pro jednotlivé role, například mluvčí prezentuje zjištěné informace ostatním (viz příloha).
3. hodina - 30 minut
Mluvčí každé skupiny prezentuje v pěti minutách shrnující informace, zaměří se na otazníky (značka - otazník) a odpovědi na otázky (značka - hvězdička). Písař zapisuje důležité informace na tabuli (příp. promítne přes projektor). Na závěr mluvčí položí ostatním žákům 3 otázky týkající se informací z prezentace.
Reflexe -15 minut
Diskuse se žáky o způsobu práce. Učitel se jich např. zeptá, jak se jim pracovalo ve skupinách, jak se cítili, jestli jim seděly přidělené role apod. Hledání společných a odlišných znaků u dvou skupin plazů, např. želva - krokodýl, krokodýl - ještěr, ještěr - had atd.
Každý žák si nakreslí podle předlohy na interaktivní tabuli (viz příloha) na list papíru formátu A4 2 Vennovy diagramy pro každou dvojici. Do průniku těchto dvou diagramů napíše společné znaky příslušné dvojice a do zbývající části kruhů charakteristické znaky jen pro danou skupinu plazů (možno i jako domácí úkol).
Dále je možné zařadit do diskuse problematiku první pomoci při uštknutí jedovatým hadem a nacvičit správný postup poskytování první pomoci (zaškrcování - zaškrcovadlo, improvizovaná náhrada, povolování zaškrcovadla; zápis času uštknutí; tísňové volání, 5T - ticho, teplo, tekutiny, tišící prostředky, transport; hadí sérum).
Kognitivní - Vennovy diagramy, písemné opakování
Postojový - otázky ochrany ohrožených plazů
Psychomotorický - nákres diagramů vhodné velikosti a zápis informací do nich, nácvik první pomoci při uštknutí jedovatým hadem
DIESENER, G.; REICHHOLF, J.: Obojživelníci a plazi. Praha: Ikar 1997.
ZPĚVÁK, J.: Obojživelníci a plazi. Praha: Aventinum 1995.
Kol. autorů: Velká kniha živočichů. Bratislava: Príroda 1997.
Podklady pro práci na interaktivní tabuli ACTIVstudio, převedeno také do prezentace Microsoft PowerPoint, zde ale není možno využít možností interaktivní tabule, např. přesunování objektů, psaní poznámek speciálním perem.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.