Předmět: Občanská výchova
Ročník: prima
Délka vyučovací jednotky: 45 minut
Tematický celek: Naše vlast
Téma: Státní symboly
Pomůcky: CD přehrávač, CD - státní hymna, česká vlajka, státní znak, PC, interaktivní tabule, namnožené texty o státních symbolech, zvoneček
Cíle hodiny:
Evokace (10 minut)
Bez jakéhokoli uvedení hodiny učitel pustí nahrávku české státní hymny, pozoruje reakce žáků. Po doznění hudby se učitel ptá, co zaznělo v ukázce, kdy a kde ji mohou slyšet, při jakých příležitostech se používá, jak bychom se při ní měli chovat apod.
Učitel požádá žáky o uvedení dalších symbolů státu, formou brainstormingu je zaznamená na tabuli (učitel nápady žáků nehodnotí a nekomentuje). Žáci poté vyberou ty nejdůležitější.
Vhodná metoda: poslech nahrávky a řízená diskuse, skupinový brainstorming
Uvědomění si (25 minut)
Žáci se rozdělí do skupin po 5 (např. dle zasedacího pořádku), tyto pětice tak vytvoří tzv. domovské skupiny. Rozdají si čísla 1 - 5 a žáci se stejným číslem vytvoří skupinu novou - expertní, která se sejde v určené části učebny a zaměří se na konkrétní státní symbol(y). Expertní skupiny dostanou text, úkolem každého žáka je přečíst si jej, společně s ostatními členy expertní skupiny vybrat nejpodstatnější informace a ty vypsat do sešitu. Poté se člen expertní skupiny vrátí do své domovské skupiny a získané informace předá členům této skupiny.
Vhodná metoda: skládačkové učení, práce s textem
Podstata skládačkového učení
Žáci vytvoří domovské skupiny. Každý člen domovské skupiny se později stane expertem na určitou část studovaného tématu. Experti na stejné téma vytvoří skupinu expertní a společně studují zadané materiály. Poté se navrátí do svých domovských skupin, kde postupně experti informují ostatní členy a nastudované problematice.
Reflexe(10 minut)
Učitel promítne na tabuli důležité symboly státu (i nezmíněné), učitel i žáci k nim formulují vhodné otázky a kladou je ostatním žákům.
Na konci hodiny žáci dostanou pracovní listy, na nichž je zobrazen státní znak a slepá mapka ČR. Úkolem žáků je ve zbytku hodiny, či za DÚ vybarvit správnými barvami velký státní znak, podklad mapky barvami státní vlajky a do mapky dokreslit hlavní město a město, ve kterém žijí, příp. jiná významná města ČR.
Diskuze se žáky o způsobu práce (jak se jim pracovalo ve skupinách domovských, expertních, na jaké problémy narazili, jak se cítili apod.).
Vhodná metoda: kladení otázek, vybarvování státních symbolů, diskuze
Ověření výukových cílů:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.