Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Psaní jednoduchých textů v cizím jazyce,...

Psaní jednoduchých textů v cizím jazyce, aplikace Classroomscreen

Při vytváření dovednosti psát v cizím jazyce texty v elektronické podobě je důležité, aby zadání byla proveditelná, nebyla časově příliš náročná a dávala žákům prostor k vyjádření a sdílení svých názorů, jakmile jim toto jejich úroveň zvládnutí cizího jazyka umožní. A když mohou nejen psát, ale zapojit i jiný způsob vyjádření, například kreslení, píšou obvykle mnohem ochotněji a kvalita jejich písemného projevu bývá vyšší.

Při rozvíjení dovednosti psaní v cizím jazyce žáci dobře reagují na moje zadání, když:

  • si mohou vybrat téma z několika možností,
  • si mohou (aspoň někdy) sami zvolit náročnost, tj. lehký anebo obtížnější úkol,
  • dostanou modelový příklad,
  • mají možnost vytvořit něco „extra“, když jim zbude čas,
  • si mohou u toho psaní i tak trochu „pohrát“,
  • jejich povedený výtvor někoho zajímá, když ho někdo ocení.

Žáci se v psaní textů na klávesnici v cizím jazyce zlepšují, když:

  • píší krátce, ale často (frekvence),
  • pracují s tématem, které není úplně nové, tj. když se vrátíme k tématu, které už proběhlo, ale podíváme se na něj z jiného úhlu, nebo s ním pracujeme v jiném prostředí (opakování téhož, ale jinak),
  • se vracejí ke svým dřívějším písemným projevům a zjistí, že udělali pokrok (osobní portfolio),
  • nejen píšou, ale k tomu využívají i jiných dovedností, například když svůj text doplní slovním vyjádřením nebo jednoduchou ilustrací (kombinované činnosti).

Aktivita: Vytvořte o sobě další stránku do svého osobního portfolia

Zadání: Odpovězte na některou ze čtyř otázek v tabulce (pracovní list – příloha).

Postup:

1) Žák si vybere jedno ze zadání, např. svoje oblíbené číslo (nebo s výběrem pomůže učitel).

2) (offline) Žák napíše odpověď přímo pod modelovou odpověď do pracovního listu.

3) (online) Žák si otevře aplikaci Classroomscreen (https://app.classroomscreen.com) a napíše odpověď do textového pole.

4) Stále v aplikaci Classroomscreen: žák si vedle svého textu otevře pole pro kreslení a doplní svůj text jednoduchým obrázkem.

Autor díla: Ivana Chmelařová

5) Výsledek sdílí s učitelem, popřípadě s ostatními žáky, kteří mohou komentovat, vylepšovat, rozvíjet, klást otázky, porovnávat se svým výtvorem.

6) Druhý cizí jazyk: při navazující aktivitě – třeba příští hodinu nebo za domácí úkol – žák napíše variaci textu v druhém cizím jazyce (např. zvolí jiné oblíbené číslo, jinou písničku atd.). Délka a složitost odpovědi závisí na jazykových dovednostech v druhém jazyce. Žák nepřekládá z angličtiny – odpovídá na stejné zadání, ale v druhém cizím jazyce a s jiným obsahem. Opět doplní obrázkem.

Pokud žák nemá ve svém zařízení možnost používat německou, ruskou, francouzskou, popř. jinou klávesnici, použije virtuální klávesnici například na webu KLAVESNICE.info (http://klavesnice.info/) nebo jinou virtuální klávesnici a hotový text zkopíruje do cílového umístění (do pracovního listu nebo do textového pole na Classroomscreen).

Příloha: pracovní list a příklad odpovědí žáka.

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
doc789 kBPracovní list a příklad odpovědi žáka
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám