Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Sledování růstu a vývoje plodu rajčete, ...

Sledování růstu a vývoje plodu rajčete, měsíčku

Cíl výuky:

Žák provádí pozorování přírody, kterou zaznamená i s využitím digitálních technologií a zhodnotí výsledky pozorování – v tomto případě růsta a vývoj rajčete (měsíčku).

Žák si osvojí základní pracovní dovednosti a návyky z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci i v běžném životě.

Průběh aktivity

Výuková aktivita začíná evokační badatelskou vycházkou do přilehlých zahrad. Úkolem žáků je sledovat a případně i zaznamenat (zapsat, vyfotografovat, natočit), které plody obyvatelé na zahradách pěstují.

Při hodnocení výsledků pozorování se s žáky zaměříme na výskyt jednotlivých druhů a jejich životní cyklus. Navrhneme žákům, že si můžeme vypěstovat rajče a jeho vývoj digitálně zaznamenat.

Fotografujeme jednotlivá vývojová stádia – poupě, květ, plod, zralý plod. Případně můžeme využít časosběr.

– příprava stanoviště

Podle podmínek školy můžeme rajče jedlé pěstovat ve třídě či na zahradě, důležitá je také péče o prázdninách. Výhodné je, pokud si žáci můžou vypěstovat rostlinky rajčat jedlých ze semínek a pozorují jejich vývoj až po získání dalších semen ze zralých plodů rajčat.

Rostliny si žáci můžou odnést domů a pravidelně zaznamenávat (zapsat, vyfotografovat, natočit) růst a vývoj.

TIP: výsev v únoru – místnost s pokojovou teplotou kolem 17–21 °C; nejranější sklizeň bývá u keříčkových typů, naopak nejpozdější u vysokých odrůd.

– výsadba

Do skleníku můžeme vysazovat od poloviny dubna, kdy nehrozí silné mrazíky. Rajčata nejsou na pěstování náročná, ale potřebují dostatečně zalévat, případně přivázat ke kolíku a vyštipovat boční výhony.

-sklizeň

Nejranější sklizeň bývá u keříčkových typů za 2 měsíce, naopak nejpozdější u vysokých odrůd za 3 měsíce.

Ve škole žáci porovnají digitální záznamy pozorování mezi sebou. Zaměří se také na časové údaje u jednotlivých fází. Žáci vyvodí vztahy mezi teplotou prostředí a délkou vývoje.

Autor díla: Andrea Tláskalová
Autor díla: Andrea Tláskalová
Autor díla: Andrea Tláskalová
Autor díla: Andrea Tláskalová
Autor díla: Andrea Tláskalová

TIP: jednoduché je také pěstování měsíčku lékařského, u kterého žáci můžou v červnu i v září pozorovat vývoj – od poupěte po dozrálá semena. 

Autor díla: Andrea Tláskalová

Reflexe:

S pěstováním rajčat i měsíčku mám dlouholeté zkušenosti. Jedná se o nenáročnou aktivitu, která je u žáků oblíbená pro „hmatatelné“ výsledky jejich práce. 

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
doc15 kBZáznamový arch
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám