Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Základní hygienické návyky spojené se psaním na dotykových zařízeních
Odborný článek

Základní hygienické návyky spojené se psaním na dotykových zařízeních

11. 11. 2020 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Martina Štikarovská

Anotace

Příspěvek by měl objasnit, proč mají učitelé věnovat pozornost osvojování návyků spojených s psaním na dotykovém zařízení nebo na klávesnici a jaké jsou odlišnosti od běžného psaní. Obsahuje také různé tipy na aktivity vhodné k uvolňování jemné a hrubé motoriky. Čtenáři si mohou stáhnout autorkou vytvořené materiály vhodné k využití v MŠ a na začátku prvního ročníku v ZŠ.

Základní hygienické návyky spojené se psaním

Praxi v učitelství na prvním stupni mám už 10 let a 2 roky jsem teď na mateřské dovolené. První třída je má srdcová záležitost a vždycky si ráda děti vedu od první třídy alespoň do třetí, abych mohla sklidit to, co jsem zasela, a mám radost, že se mi má práce zatím vyplácela a měla pozitivní odezvu od rodičů i pedagogů, kteří moje žáky převzali.

Celých 10 let ve školství jsem učila s interaktivní tabulí SMART Board a musím se přiznat, že jsem si i podle vybavenosti školy vybírala budoucí pracoviště, když jsem se stěhovala na jižní Moravu. Zastávám tedy názor, že pracovat s technikou už od raných začátků je nutné pro kvalitní přípravu žáků na jejich budoucí zaměstnání. Učitel se musí neustále vzdělávat, a to i v technických vymoženostech. Výuka na dálku je toho důkazem a věřím, že mnohé posunula o kus dál.

Jak tedy začít s technikou už v první třídě?

Některé děti v prvním ročníku přicházejí na ZŠ bez znalosti interaktivní tabule, i když se dnes už chytré tabule dostávají i do předškolního vzdělávacího systému, stejně jako se hodně teď školky zaměřují na práci s BeeBoty, aby položily základ robotickému myšlení u dětí. Každopádně v prvním ročníku je třeba začít s dotykovými zařízeními úplně od nuly. Tedy nejprve žáčky začít zvykat na to, jak se tabule ovládá. Interaktivní tabule je veliký dotykový displej. Tady se ukáže, kdo z dětí už pracoval s tabletem či chytrým telefonem rodičů a umí používat různá gesta pro listování, gumování, zvětšování objektů apod. Také snadno zjistíte, kdo využíval tato zařízení smysluplně (např. aplikace na vybarvování, pexesa a další hry rozvíjející různé oblasti myšlení a všemožné dovednosti) a kdo jen k zabavení se (pasivní sledování pohádek a filmů).

Co se práce s interaktivní tabulí SMART Board týká, je třeba vědět, že se ovládá hlavně rukou, tedy můžeme využívat i ta gesta, která už známe. Oproti tomu Active Board a další druhy interaktivních tabulí k ovládání potřebují třeba speciální pero. Potom ale s gesty nemůžeme moc počítat.

Malí prvňáčci se ze začátku bojí dotknout tak velkého displeje nebo dotykového panelu. Jejich ruka nevyvine příliš velký tlak, a tak se někdy stane, že s daným objektem neposunou, čáru nenakreslí, jsou tedy zklamaní, že jim zařízení nefunguje, nebo ho neumí ovládat. V tomto případě doporučuji ze začátku psát nějakým předmětem, který je pevný a snadno uchopitelný do ruky, např. tenisák – pomůže nám odbourat strach. Prvňáček se balónkem nebojí do tabule dost zatlačit a jeho práce má výsledky. (U paní učitelek jsou nejčastěji příčinou špatného ovládání dotykového zařízení dlouhé nehty.)

Zkuste ale také zapnout nástroj Pero a kreslit na tabuli loktem, kolenem, uchem, zápěstím, prostě vším, co chcete rozhýbat. Děti se pak přestanou bát, protože to bude veliká zábava. Využijte i galerii SMART Notebook a vložte si obrázek balónu. Střed stránky rozdělte čarou a ke každé straně tabule postavte jedno menší družstvo žáků – můžou si házet balónem jako na hřišti.

Další pomůcku, kterou jsme hodně využívali nejen v první třídě, jsou speciální ukazovátka od firmy SMART Technologies – na konci je ruka se zdviženým prstem. Pomůže nám to s přesností při manipulaci s objekty na interaktivní tabuli. Vím, že dnes už ukazovátka nejsou k sehnání, ale využijte jakékoliv ukazovátko s širším hrotem.

Na tabuli SMART Board můžete psát také prstem. Potom, co děti zvládnou pohybovat s objekty, přesouvat je, třídit, skládat třeba dominové kostky za sebe, stavět z Vámi připravených tvarů stavby jako z kostek atd., je čas to vyzkoušet a pilovat k dokonalosti. Prvostupňaři mají rádi uvolňování ramenního kloubu tak, že polepí balicím papírem třídu a děti už tam voskovkami vytváří různá klubíčka apod. Zkuste k tomu ale vyzkoušet interaktivní tabuli. Příprava s balicím papírem Vám odpadne a výkony jednotlivých žáků můžete v programu SMART Výukový software (SVS) hned mazat (pomocí tlačítka Vymazat inkoust), nebo si ukládat práci každého žáka na samostatnou stránku bez plýtvání papírem (v začátcích psaní to doporučuji – využijete k anonymní prezentaci rozdílnosti ve psaní žáků při třídních schůzkách – můžete ukázat nejlepší výkon a nejslabší).

Dobré je si třídu rozdělit na 3 až 4 skupiny a brát děti k tabuli postupně. Navíc program SMART Výukový software nabízí velikou škálu grafických nástrojů, které můžete používat nejen pro psaní, ale i kreslení (Pero, Kaligrafické pero, Zvýrazňovač, Kouzelné pero, Štětec a Barevnou tužku, která Vám pomůže vysvětlit dětem skládání barev a stínování). Další výhodou interaktivní tabule je, že si své přípravy můžete uložit a využít je oproti papírovým pomůckám nepoškozené i příště, takže si třeba uvolňovací cviky s básničkami ukládejte. Samozřejmě můžete využít už i hotové materiály, a nejen ve formátu SMART Notebook, ale v jakémkoliv formátu, který Vám počítač dovolí otevřít, můžete pracovat i online. Interaktivní tabule SMART Board totiž využívá digitální inkoust, který vkládá na vrstvu nad otevřeným souborem.

Ke stažení tu dávám dva své materiály pro učitele prvních tříd s uvolňovacími cviky se zvířátky. Jsou vytvořeny pomocí záložek – zvíře přesunete do středu stránky, pak se Vám objeví čára, na které má dítě trénovat, čáru obtáhne a vedle zkusí svou vlastní. Na stránce máte alespoň 5 takových cviků, takže vytahujte záložky se zvířátky postupně.

Pro trénink jemné motoriky taky doporučuji vybarvování pomocí výše zmíněných nástrojů v SVS.

Tady jsem připravila materiál spíše do MŠ, ale i v první třídě můžete vybarvovat zvířátka z programu SVS.

Další aktivita je zaměřená na spojování stejných barev – jako by děti měly spojit, co kterou barvou vodovkami vybarvily. Tahle aktivita se může hodit i do jazyků.

A dále uvádím hru pro skupiny do MŠ – hádání zvířat. Postup pro odkrývání celého obrázku najdete v metodice.

Materiálů pro uvolňování ruky a procvičování jemné motoriky najdete ke stažení všude spousty, doporučuji stránky veskole.cz, kde je už více než 35 000 DUMů pro všechny stupně a předměty.

Co by se Vám mohlo v budoucnu ještě hodit, je vložení fontu psacího písma do SMART Notebooku. SVS je totiž programován Američany a Kanaďany, kteří nepíší vázaně jako my, ale v podstatě tiskacím písmem. Postup, kde najít font Alodyx a jak ho vložit do SMART Notebooku, je v jednom z mých článků.

Psaní na tabuli

Teď už se dostáváme k žákům, kteří přecházejí na psaní do písanky. Před psaním je třeba udělat rozcvičku ruky a paže. K tomu můžete využít např. aktivitu dyslektická rozcvička – jednak si podle šipek můžete s žáky procvičit ruce, dále si s touto tabulkou zahrajte třeba šifrovací hru (na čtverečkovaném papíru udělejte kdekoliv puntík a posouvejte se po čarách podle šipek). K rozcvičení prstů existuje spousta říkanek, které jsou uváděny nejčastěji na začátku písanky. Nejznámější je třeba Ťuká, ťuká deštík…, efektivní je i psaní rukou do vzduchu, nebo ve stoje štětcem namočeným do vody na čtvrtku.

Autor díla: Martina Štikarovská

Sezení u psaní na tabletu kontrolujeme stejně jako u psaní do sešitu. Také si můžete vyhledat spoustu vhodných básniček a kontrolovat, jestli se děti nedotýkají bříškem lavice, mají nohy rovně na zemi a rovná záda.

Tabuli využijte k vyvozování a obtahování nového písmena – pracovala jsem se skupinami žáků, abych umožnila všem si tak velké písmeno na tabuli obtáhnout a zafixovat. V prostředí SVS máte možnost využívat linek (v galerii hledejte pojmy Malá písanka, Velká písanka), ale liniaturu si pomocí čar vytvoříte snadno i sami.

Sklon se velmi dobře ukazuje pomocí nekonečného klonovače, který nastavíte na linky. Zde máte ke stažení dva mé starší materiály ke psaní písmen Z a V.

Po jakémkoliv psaní je dobré zařadit relaxační chvilku, k tomu také můžeme využít interaktivní tabuli (např. poslech pohádky) a nechat děti odpočinout si pár minut na koberci.

Psaní na interaktivní tabuli není tolik odlišné od psaní na klasickou křídovou tabuli, pokud je dobře nastavená tabule a projektor. Žák by měl psací náčiní držet 2–3 cm od hrotu stejným způsobem jako při psaní na papír. Konec pera mu směřuje k rameni, což je pro něho u tabule jednodušší, než když sedí v lavici a píše do sešitu.

Co se psaní na žákovských zařízeních týká, tak platí, že čím větší zařízení, tím lépe se na něj píše, ať už prstem, nebo dotykovým perem. Do třídy doporučuji velké All-in-Ony, se kterými může pracovat až 5 žáků a dá se k nim připojit i myš a klávesnice, ale děti je vlastně nepotřebovaly.

Se psaním na klávesnici jsme začali s dětmi až na konci první třídy, kdy už celá třída bezpečně znala všechna písmena ve 4 jejich podobách (malá i velká, tiskací i psací). Je jasné, že bylo třeba jim vysvětlit, k čemu je Enter, mezerník, Shift, jak se má třeba Štěpán podepsat, když na klávesnici není velké Š atd. Oříškem bylo, jak se připojit k wifi, do toho jsem zapojila rodiče na třídních schůzkách, abych dětem na jejich zařízení nemusela sahat. Nějaký čas to trvalo, ale ve druhé třídě už práce s tablety byla o to rychlejší a zábavnější. A na tabletový pátek se všichni těšili, a rodiče zapůjčovali dokonce i vlastní chytré telefony dětem do vyučování.

V článku máte tipy, jak můžete zapojit interaktivní tabuli při výuce psaní. Rozhodně není třeba to dělat jen takhle. Dobré je kombinovat různé metody a také komunikovat s dětmi, zeptat se, na čem se jim lépe psalo, jestli je nebolela ruka při psaní na tabuli (v některých ZŠ mají tabule bez pojezdu přivrtané ke zdi, tam je psaní přes celou tabuli problém – vyzkoušejte se stoličkou a hned máte u psaní trochu adrenalinu navíc). Využívejte techniku efektivně – šetří nám často práci – a zapojujte ji tehdy, pokud Vám to dává smysl. Samozřejmě nesmíme zapomínat na správné hygienické návyky při sezení i při psaní ve stoje.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Martina Štikarovská

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
11. 11. 2020
Příspěvek objasňuje důvody, proč mají učitelé věnovat pozornost osvojování návyků spojených s psaním na dotykovém zařízení nebo na klávesnici a jaké jsou odlišnosti od běžného psaní. Nabízí tipy na konkrétní aktivity využitelné ve výuce.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

tabule SMART Board, počítač učitele se softwarem SMART Notebook, tablety, nebo jiná žákovská zařízení