Jak velké to je?
Popis aktivity:
Žáci pracují ve dvojicích či malých skupinách a společně zkoumají, jak velké jsou objekty, které se nacházejí na hlavičce špendlíku o velikosti necelé 2 mm. Využijí při tom web https://www.cellsalive.com/howbig_js.htm. Úkolem bude do tabulky (viz. příloha) zakreslit vyobrazené objekty a porovnat je z hlediska jejich velikosti, přičemž budou odhadovat jejich délku (v milimetrech, mikrometrech a nanometrech). Pro odhad jim poslouží měřítko, které je součástí animace.
Protože na uvedeném webu jsou uvedené porovnávané objekty v angličtině, bude úkolem žáků přiřadit uvedená anglická slova k jejich českému významu. Aktivita zároveň počítá s tím, že žáci využijí dostupné informační zdroje k dohledání toho, co představuje jim dosud neznámý pojem.
Porovnávané a zakreslované objekty:
- lidský vlas (human hair)
- roztoč prachový (dust mite)
- pilové zrno rostliny ambrozie (ragweed pollen)
- lymfocyt (lymphocyte)
- krevní destičky (red blood cells)
- kvasinka (baker´s yeast)
- bakterie E. coli
- stafylokok (staphyiococcus)
- virus Ebola
- rhinovirus
Žáci v několika větách písemně shrnou, co pozorovali a co se během aktivity naučili.
Komentář:
Žáci se názorným způsobem seznamují s abstraktními objekty a jejich reálnou velikostí. Přitom pracují s číselnou osou, která jim pomáhá v odhadu velikostí vyobrazených objektů. Zároveň v dostupných textech samostatně vyhledávají informace za účelem vysvětlení jim dosud neznámých pojmů.
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 490 kB | tabulka – Jak velké to je? |