Forma písma představuje ohromný potenciál možností pro tvůrčí práci žáků ve výtvarné výchově. Žáci obvykle rozumí pojmu písemný font z textových editorů, se kterými pracují při hodinách informatiky. V životě už poznali celou řadu typografických značek z log, názvů knih, komiksů, nadpisů na plakátech, oděvech, reklamních sděleních atd. Sami se často při svých spontánních výtvarných projevech pokoušejí různá písma a typografické značky napodobovat nebo vytvářet. Domnívám se, že výtvarná výchova má tuto oblast grafiky u žáků kultivovat a rozvíjet. Je sice pravda, že z absolventů základních škol bude jen velmi malé procento vystavujících výtvarníků, ale praktických grafiků nebo lidí, kteří budou v nějakém smyslu grafické výstupy hodnotit, nemusí být nakonec úplně málo. V kontextu Rámcového vzdělávacího programu se budeme zabývat zejména učivem „typy vizuálně obrazných vyjádření“ (popř. smyslové účinky vizuálně obrazných vyjádření“).
Význam písma
Při této lekci typografie nejde pouze o to, aby si žáci vyzkoušeli navrhnout vlastní písmo, ale také aby se seznámili s písmem jako s kulturním fenoménem. Na druhém stupni základní školy obvykle žáci umí spolehlivě přečíst psaný text, přičemž nemusí příliš přemýšlet o jeho formě. Ta ovšem prodělala v historii zajímavý vývoj. Než se žáci pustí do tvůrčí práce, jsou prostřednictvím prezentace seznámeni s vynálezem knihtisku a potom s dalšími důležitými typografickými pojmy.
Vynález knihtisku
Vynálezu knihtisku předchází vynález písma jako takového. V různých kulturách mělo písmo různou formu, ale pro všechny znamenal tento fenomén obrovský civilizační pokrok. Myšlenky, dovednosti, příběhy – to všechno bylo najednou možné zachovat nejen prostřednictvím verbálního vyprávění, ale trvale pomocí písma. Vynález knihtisku znamenal revoluci především v nových možnostech masového šíření informací. Je zajímavé, že evropská civilizace musela čekat tak dlouho na knihtisk, přestože mechanismus tohoto vynálezu není nijak technologicky složitý. Pro žáky jsem zkonstruoval provizorní model pro vysvětlení tohoto mechanismu (viz obrázek).
![]() |
Autor díla: Zdeněk Hromádka |
Typografické pojmy
V úvodní lekci (v prezentaci), která předchází samotné tvorbě, seznamuji žáky s některými pojmy z typografie:
(Podle: Pistorius 2003 s. 67–79)
Ukázky tvarů jednotlivých písmen:
![]() |
Autor díla: Zdeněk Hromádka |
Úkol: tvorba vlastního písma
Dnešní možnosti sazby jsou už samozřejmě jiné než možnosti původního knihtisku. Písmo (litery) se obvykle vytvářejí jako grafické produkty prostřednictvím počítačových programů. Úkolem žáků (poučených o některých aspektech historie písma a základních typografických pojmech) je vytvořit vlastní formu písma. Ve chvíli zadání úkolu mají pro inspiraci na slidu prezentace ukázky některých mých osobních pokusů.
Postup:
1. Žákům se rozdají výkresy. Každý obdrží dva (popřípadě tři) výkresy A4. Je to poměrně velká spotřeba výkresů, ale celá práce zabere minimálně 2 vyučovací hodiny. Také je v tomto případě možné použít místo výkresů obyčejné bílé papíry formátu A4.
2. Je třeba, aby žáci u sebe měli rýsovací potřeby (pravítko, tvrdou tužku a gumu). Nejprve si tužkou rozdělí výkres na pravidelné obdélníčky (například na deset). Písmena pak budou umisťovat do těchto obdélníčků, tak aby měla odpovídající si velikost a proporce. Žáci musí zvolit určitý styl písma a pak jej dodržet pro všechna jednotlivá písmena, tak aby byl jejich styl rozpoznatelný.
3. Hlavním úkolem je vytvořit celou abecedu verzálek, háček, čárku a číslice od nuly do deseti. Úkol navíc je potom abeceda minusek, popř. dalších (například interpunkčních) znaků. Písmena žáci nejdříve kreslí tužkou. Upravují písmena, gumují a přepisují, dokud nejsou s výsledkem spokojení. Pak obtáhnou obrysy černou tuší, popřípadě vhodnou černou fixou. Čáry tužky, které zůstaly na výkrese, pečlivě vygumují. V tuhle chvíli nepoužívají žádné barvy, obrázek je černobílý. Po dokončení úkolu odevzdají výkresy, ale tím práce ještě nekončí. Já je poté naskenuji a upravím v grafické aplikaci InfranView (freewarový grafický program), pomocí kterého odstraním z naskenovaného obrázku všechny šmouhy, neboli ponechám tam pouze 2 barvy – černou a bílou (cesta: Image - Decrease Color Depth... – 2 Colors black/white) – a poté pro uhlazení čar použiji prostředek Median Filter (cesta: Image - Effects - Median Filter). Takto upravené obrázky uložím ve formátu .png a vrátím žákům, aby si je potom mohli snadno editovat (upravit velikosti, vybarvit, apod., například v aplikaci Malování) a použít pro svou případnou další grafickou tvorbu.
Ukázka různých forem písma:
![]() |
Autor díla: Zdeněk Hromádka |
Touto činností jsme si ve třídě vytvořili slušnou databázi originálních žákovských sad písmen. To se ukázalo jako užitečné, když bylo třeba vyrobit nástěnky (například jako postery pro výstupy z projektů), popisy pro účel výzdoby třídy apod., použila se (se souhlasem žáků) tato písma. V případě, že byli žáci se svými výtvory spokojeni, zůstal jim v podobě počítačového souboru zajímavý nástroj pro případnou další tvořivou činnost v oblasti grafiky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025