Zobrazit na úvodní stránce článků

Na začátek článku
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Google a vzdělávání 1

Ikona teoreticky

Google a vzdělávání 1

Ikona odbornost
Autor: Mgr. Karel Šimeček
Anotace: Seriál Google a vzdělávání pojednává o využitelnosti služeb společnosti Google ve vzdělávací oblasti. První díl nás uvede do problematiky sdílení, jeho výhod a úskalí, dále informuje o službě G Suite pro vzdělávání, Gmail, Google učebna, Google Keep, Google kalendář, Google překladač, Google dokumenty a Google formuláře. Ke každé z těchto aplikací jsou přidány zkušenosti s použitím ve výuce.
Téma příspěvku:Informační a komunikační technologie
Klíčová slova: Google, Gmail, Google dokumenty, Google disk, Google formuláře, Google Keep, Google kalendář, G Suite pro vzdělávání, Google učebna

Text článku:

Úvod

Společnost Google netřeba dlouze přestavovat, neboť už jen ten fakt, že v českém slovníku existuje slovo vygooglit (synonymum pro slovo vyhledat v síti internet) mluví sám za sebe. Tento článek není o společnosti Google, ale o jejím specifickém odvětví, které se zaměřuje na sféru vzdělávání a vzdělávacích institucí.

Aplikace Google

Společnost Google oplývá velkým množstvím aplikací dostupných zdarma, které se neustále rozrůstají. Zde si stručně popíšeme některé z nich. V případě zájmu zde kompletní přehled produktů (v angličtině), které firma nabízí. Některé konkrétní příklady využití těchto nástrojů naleznete v mé diplomové práci Možnosti uplatnění metod osobnostně sociální výchovy ve střediscích volného času s využitím edukačních technologií.

Odvrácená strana měsíce jménem Google

Zde si dovolím zmínit krátkou vsuvku. Je třeba si uvědomit, že slovo zdarma, zde není v pravém slova smyslu, neboť poskytujeme této společnosti tzv. velká data a důvěřujeme jí, že tato data nezneužívá. Google od vás sbírá data podobně jako obchody se slevovými kartičkami, které vám nabízejí personalizované slevy, díky nimž lze po nějaké době poměrně přesně predikovat, co si konkrétní zákazník bude chtít koupit. Jen zde se nejedná o zboží, ale o vaše osobní a firemní data. Pokud bych mohl odkázat na nějaké materiály ohledně toho tématu, tak je to zcela jistě diplomová práce pana Mgr. Jakuba Skočka s názvem Digitální identita v době služeb Google, částečně také dokument do Hloubky webu, TV seriál Digitální revoluce, článek od Mgr. Vladimíra Pešty s názvem Google přestal skenovat studentské účty, publikovaný na Učitelském spomocníku, a v neposlední řadě sledování přednášek přímo z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, katedry IT a TIV u Ing. Bořivoje Brdičky, Ph.D., s názvem Vzdělávací technologie 21. století.

Sdílení s Google

Protože většina technologií Googlu je spolu propojená, je nutné vymezit některé pojmy, které souvisí se sdílením. Sdílení je tedy možné 3 různými způsoby:

  1. sdílení pomocí účtu Google (gmail)
  2. sdílení pomocí jiných e-mailových klientů
  3. sdílení pomocí odkazu

V první možnosti sdílení pomocí účtu Google máte nepřeberné množství funkcí a nastavování, které můžete nastavit každému uživateli zvlášť (uživatelé mohou jen prohlížet, jen psát komentáře, upravovat, pozvat další spolupracovníky atd.). V možnosti druhé sdílení pomocí jiných e-mailových klientů je zřejmě největší problém, že Google nepodporuje všechny e-mailové klienty (podporované jsou např. hotmail, yahoo). A jako poslední možnost sdílení pomocí odkazu je pro ty z vás, kteří chtějí do dokumentu přistupovat v anonymitě. Možnosti jsou opět prohlížení, komentování, upravování a navíc ještě lze zvolit, zda musíte mít odkaz, nebo zda lze dokument vyhledat na internetu. Nejde však nastavit více odkazů, které dělají něco jiného (např. jeden odkaz na upravování a druhý na prohlížení).

G Suite pro vzdělávání

Neopomenutelnou službou, kterou tato společnost nabízí, je G Suite pro vzdělávání, a to zcela zdarma. Jediným problémem je, že Google podporuje zejména formální vzdělávání (co se školství týče) a neziskové organizace (např. Skaut), ohledně neformálního vzdělávání realizovaného ve státním sektoru, např. domy dětí a mládeže a střediska volného času, se mi osobně nepodařilo projít vstupními formuláři. Ale věřme, že i toto se časem zlepší.

Nicméně v této službě lze tedy využívat všechny aplikace pro úpravu fotografií a obrázků, vytváření poznámek, tabulek, prezentací a mnohého dalšího. Navíc dostáváte neomezené cloudové úložiště (kde je možné si přehledně třídit své složky) pro všechny pedagogy i účastníky, e-mailového klienta s vaší doménou (tváří se to jako rozhraní gmailu, ale vaše koncovka za zavináčem je např. jako doména vašich webových stránek).

Samozřejmostí je propojení s ostatními službami Google a podpora některých aplikací třetích stran v prohlížeči Google Chrome. Navíc můžete pohodlně pracovat s těmito službami na mobilních zařízeních s operačními systémy Android a iOS popř. na zařízeních s operačními systémy Windows, Mac a Linux.

Google disk

Zřejmě nejvíce používanou službou hned po vyhledávání je Google disk. Jedná se cloudovou službu, která umožňuje každému uživateli využít až 15 GB volného místa pro účely zálohování, sdílení, kooperace (ve které je možné třídit uživatele dle práv). Navíc je pro vzdělávací účely nejen zdarma, ale také poskytuje neomezené úložiště. V soukromém sektoru se navíc Google snaží o podporu bezpečnosti účtu tím způsobem, že nabízí vždy na den bezpečnějšího internetu 2 GB navíc, pokud si překontrolujete bezpečnostní nastavení účtu.

Dále je možné provádět jednoduchou úpravu fotek (společně se zálohováním). Přehledně si soubory třídit ve složkách a propojovat patřičné soubory s dalšími službami od této společnosti. Nespornou výhodou je multiplatformita, jež je v tomto případě zcela identická (není tedy rozdíl mezi jednotlivými platformami) – iOS, Android, PC a Mac. Samozřejmě tento nástroj není třeba ani instalovat, neboť se s ním velmi pohodlně pracuje ve webové prohlížeči (zřejmě nejlépe v Chromu, který je též z rodiny aplikací Google).

Jak vám však může tato služba pomoci v každodenní praxi? Nejlépe se na tuto otázku dá odpovědět rozdělením, pro koho bude tato aplikace využitelná. Ve školství nám vyplývají 3 skupiny:

  1. pedagogové (včetně ředitele)
  2. účastnící vzdělávání
  3. rodiče (zákonní zástupci)

V případě pedagogů (včetně ředitele) ji lze např. využít pro ulehčení práce s administrativou (např. tvorba směrnic, společná tvorba ŠVP v reálném čase atd.), dále přímo ve vyučovacích hodinách (sdílené prezentace, testy, dotazníky, řízená psaná diskuze, sdílení skript atd.). Účastníci vzdělávání, kteří jsou napříč vzdělávacím procesem různě staří, mohou využívat zálohování svých prací, prezentací, kolaborativní a kooperativní práci, která podporuje projektové vyučování atd.). Z pozice rodiče (zákonného zástupce) je např. možnost mít přehled o vyučování v případě nemoci, přehled o vývoji vzdělávacího procesu, vystavení důležitých dokumentů školy a školského zařízení online bez nutnosti navštívit zařízení a mnohé další. Práci s Google diskem je třeba si představit komplexně, kde ideálně všechny tyto skupiny spolupracují. Jedním z velmi hezkých příkladů takového použití jsou webové stránky Gymnázia Říčany. Gymnázium Říčany používá nejen službu Google disk, ale komplexní službu G Suite pro vzdělávání. Pokud máte zájem o hlubší ponoření do tématu, doporučuji článek s názvem Cloudová úložiště – Disk Google od Aleše Přikryla, který najdete na Učitelském spomocníku.

Gmail

Jedna ze známějších aplikací Gmail (Google e-mail) není ničím jiným než velmi pěkně propracovaným e-mailovým klientem, ve kterém vám nabízí schránku o velikosti 15 GB, plně propojenou s Google diskem (v případě, že máte G Suite pro vzdělávání, samozřejmě neomezenou a pod vaší doménou).

Trošku komplikovaný oříšek je, pokud nemáte službu G Suite pro vzdělávání a zároveň máte účastníky vzdělávání mladší než 13 let. Ti totiž nemohou mít vlastní gmail. Pokud bychom pátrali po případném řešení, nabízí se aplikace Family link. Tuto aplikaci bychom mohli využít za předpokladu, že vlastníme (my popř. rodiče účastníka) mobilní zařízení na bázi Android 4.4 a vyšší, nebo iOS. Smutnou zprávou však je, že tato aplikace je aktuálně (21. 6. 2017) dostupná pouze pro USA.  

Nutno tedy ještě dodat, že k většině aplikací lze přistupovat až po založení Google účtu (Gmailu).

Google učebna

Google učebna je aplikace, která s využitím všech ostatních aplikací Googlu slouží jako LMS (Learning Management System), ve kterém si účastníci (případně jejich zákonní zástupci) a pedagogové mohou sdílet důležité materiály, provádět testování (např. pomocí Google formuláře), vytvářet dotazníky, projekty nezávislé na čase a místě (všudypřítomné sdílení), známkovat a poskytovat zpětnou vazbu. Celý článek s názvem Virtuální učebna Google classroom od Jana Bouchnera, který se zabývá touto problematikou, naleznete na Učitelském spomocníku.

Google Keep

Máte doma polepenou lednici, pracovní stůl, nebo monitor od počítače barevnými (z jedné strany lepicími) malými papírky a hledáte aplikaci, která by vám umožnila si tyto poznámky vytvářet v digitální podobě? Pokud ano, je aplikace Google Keep přesně pro vás. Umožňuje však mnohem víc, a to např. vytvářet tyto poznámky hlasem, přidávat k nim fotografie, kreslit jednoduché obrázky, a je již zcela jasné, že s propojením s ostatními aplikacemi (např. poznámka se může automaticky propsat do Google kalendáře). Pokud však chcete zaznamenat a vložit audiopoznámku, lze ji vytvářet pouze v mobilní aplikaci. Aplikace disponuje pohodlným vyhledáváním a tříděním štítků podobně jako v e-mailu, dále možností kopírování celé poznámky do dokumentů Google a samozřejmě s všudypřítomným sdílením.

Druhy využití v pedagogické praxi jsou např.: sdílený nákupní seznam na zotavovací akci (tábor, škola v přírodě atd.), pracovní úkoly s odškrtávacími tlačítky, orientační seznam účastníků exkurze, výletu, reflexe a zpětná vazba atd. Google Keep lze využívat na zařízeních s operačními systémy iOS a Android, jako doplněk webového prohlížeče Google Chrome, nebo ve webovém rozhraní.

Google kalendář

Velmi silný nástroj pro správu vlastního času, setkání, událostí, úkolů je Google kalendář. Spolu s propojením s Google Keep je nástrojem, který napříč vašimi zařízeními (PC, telefon, tablet atd.) umožňuje přehledně organizovat svůj čas nejen pomocí upomínek, které se vám na jednotlivých zařízeních zobrazují a zvukově signalizují další událost. Dokonce je schopen zasílat bezplatnou sms na přednastavené číslo. Pedagogické využití naleznete mj. v přehledné správě rozvrhů učeben (lze vytvářet i více kalendářů a sdílet je mezi sebou), k naplnění jednoho z podtémat OSV Organizace vlastního času dle novelizovaného RVP ZV (platnost k 1. 9. 2017), str. 127.

Google překladač

Google se zaměřuje také na možnosti překládání do různých jazyků, a to nejen slov a frází, ale také celých webových stránek. Překlad prozatím není moc kvalitní (spíše strojový), ale od roku 2015 díky Google translate community můžete pomoci s překládáním i vy. Velkou výhodou je možnost poslechu. Aktuálně podporuje přes 100 jazyků, navíc funguje, jak v režimu online, tak offline. Pedagogické využití je zejména ve výuce cizích jazyků, ale také v dalších oborech, např. ve výuce informatiky při překládání manuálů k počítačovým komponentům, které nejsou přeloženy do češtiny, k usnadnění komunikace pedagogů a účastníků různých národností, v inkluzi migrantů a národnostních menšin atd.

Google dokumenty

Balíček Google dokumenty je na rozdíl od ostatních aplikací komplexnější. Jedná se o Google dokumenty, které jsou velmi zdařilou obdobou kancelářského balíčku Microsoft Office s mnohými vylepšeními, jako např.  již zmiňované sdílení, kooperace a kolaborace v jednom čase nezávisle na místě. Tento balíček obsahuje Google prezentace, Google dokumenty, Google tabulky. V podstatě se jedná o alternativy PowerPointu, Wordu a Excelu, které jsou opět nezávislé na platformě. Abych byl spravedlivý, je nutno uvést, že pokročilých funkcí není zdaleka tolik jako v MS Office, ale to řeší mnoho doplňků třetích stran a pravidelně přibývají další funkce. Google dokumenty lze také využít pro zpracování tzv. storytellingu neboli digitálního vyprávění příběhů (blíže pak v článku Využití Google aplikací v digitálním vyprávění příběhů od Jana Bouchnera, který byl publikován na portále RVP v sekci wiki).

Google formuláře

Dalším kvalitním nástrojem jsou Google formuláře. Tento nástroj umožňuje vytvářet průzkumy, dotazníky, ale s trochou fantazie i jednoduché testy. Výhodou je automatické vytvoření tabulky s jednotlivými respondenty (účastníky) a jednoduché vizualizace pomocí různých typů grafů. Ve vytvořené tabulce lze samozřejmě analyzovat tato data a vytvářet grafy a tabulky pokročilejší. Samozřejmostí je možnost sdílení, kooperace a kolaborace. Aplikace je multiplatformní, avšak pouze ve webovém rozhraní. Ohledně typů kolonek na vyplňování máte na výběr textovou odpověď, výběr odpovědí, lineární stupnici atd.

Závěr

Výše uvedené nástroje mohou být ve výuce velmi dobrým pomocníkem, menší problém nastává pro neformální vzdělávání, ve kterém je zatím cesta poměrně trnitá. Velkou výhodu spatřuji ve velmi intuitivním ovládání a propojenosti mezi jednotlivými zařízeními (potažmo výrobci) a napříč operačními systémy. Navíc spolu jednotlivé nástroje velmi pěkně komunikují. Velkým strašákem, na kterého bychom neměli zapomínat, je slovo zdarma, neboť zdarma tyto služby zcela jistě nejsou, a to z toho důvodu, že je společnost může používat k různým analýzám a poskytovat vám cílenou reklamu (zde se tedy Google dušuje, že v případě Google aplikací pro vzdělávání tyto informace nesbírá, a nám nezbývá než mu slepě věřit, nebo služby nepoužívat). Ale na druhou stranu je třeba uznat, že nám do velké míry usnadňují život.

Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Google a vzdělávání.

Ostatní články seriálu:

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
Přiřazené aktivity:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné aktivity.
 
INFO
Publikován: 08. 01. 2018
Zobrazeno: 1446krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 2.6667

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.333333333333333
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
2 uživatelé Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
ŠIMEČEK, Karel. Google a vzdělávání 1. Metodický portál: Články [online]. 08. 01. 2018, [cit. 2018-07-21]. Dostupný z WWW: <https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21481/GOOGLE-A-VZDELAVANI-1.html>. ISSN 1802-4785.
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
1.Autor: Recenzent1Vloženo: 08. 01. 2018 09:09
Témata zacílená na využívání cloudu ve vzdělávání nabývají na stále větším významu. Článek může být užitečný především pro ty učitele, kteří nemají žádnou praktickou zkušenost s cloudovými službami a přitom si raději o nich nejprve něco přečtou. Doporučuji jej tedy spíše jako informativní podklad na těch školách, kde se o využívání cloudových služeb teprve vedou diskuse. Pro zkušenější uživatele služeb Google z řad pedagogických pracovníků však nemá většinou žádnou přidanou hodnotu.
1.Autor: Janek WagnerVloženo: 08. 01. 2018 20:51

Autor (nebo korektor) by měl opravit psaní velkých písmen a oficiálních názvů služeb Google. Správně je Učebna Google (https://classroom.google.com/u/0/h), Google Formuláře (https://docs.google.com/forms/u/0/), Google Dokumenty (https://docs.google.com/document/u/0/) atd. Chybí i odkazy na služby.

2.Autor: Janek WagnerVloženo: 08. 01. 2018 20:56

A ještě jedna poznámka: u služby Google Disk uvádí, že uživatel má k dispozici bezplatně 15 GB, ale bez upozornění, že jde o společný prostor se službou Gmail (u ní to dále uvádí). U služby G Suite pro neziskovky pak má každý uživatel k dispozici 30 GB.

3.Autor: Janek WagnerVloženo: 08. 01. 2018 20:59

A musím reagovat i na tvrzení "Jediným problémem je, že Google podporuje zejména formální vzdělávání (co se školství týče) a neziskové organizace (např. Skaut), ohledně neformálního vzdělávání realizovaného ve státním sektoru, např. domy dětí a mládeže a střediska volného času, se mi osobně nepodařilo projít vstupními formuláři. Ale věřme, že i toto se časem zlepší." Služba je G Suite pro neziskové organizace má sice striktní podmínky, ale nedávno jsem jeden spolek úspěšně a dokonce rychleji než školy zaregistroval. 

4.Autor: Mgr. Karel ŠimečekVloženo: 09. 01. 2018 14:23

Ahoj Janku, potkali jsme se digivzdělávání v Karlínském DDM a párkrát na nějakých konferencích, kde jsem byl s doktorem Brdičkou (s BoBrem) . Děkuji mnohokráte za komentáře a zkusím poupravit... Chtěl jsem se však ještě vyjádřit k poslednímu komentáři ohledně G Suite pro vzdělávání. Dlouhodobě mám problém dostat se tam s naším DDM v Horních Počernicích, pokud bys měl nějakou osvědčenou taktiku, určitě bych pomoc uvítal :-) Předem díky moc a měj se pěkně Tady posílám na sebe kontakt: Karel Šimeček simecek@ddm-hp.cz