Odborné články Základní vzdělávání František Bakule (1877 – 1957)
Odborný článek

František Bakule (1877 – 1957)

18. 3. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Magdaléna Faltusová

Anotace

Zamyšlení nad prací českého pedagoga známého úspěchy v umělecké a pracovní výchově tělesně postižené mládeže.

František Bakule, učitel a vychovatel tělesně postižených dětí, propagátor integrace těchto dětí do většinové společnosti, zakladatel pěveckého sboru Bakulovi zpěváčci, byl ve své době uznáván ve světě, u nás se však jednoznačně kladného přijetí svých novátorských metod nedočkal.

Rodák z jihočeských Lidmovic vystudoval gymnázium v Písku, učitelský ústav v Příbrami a v roce 1897 nastoupil na své první místo ve Vrapicích u Kladna. Od začátku byl pracovitý a aktivní, ale také přísný, používal i tělesné tresty. Po prvním roce praxe a po prostudování Pedagogických statí L. N. Tolstého si však uvědomil, že tudy cesta nevede. Na svém dalším působišti v Družci u Kladna už nikoho fyzicky netrestal. Žáky si získal laskavým přístupem a poutavým výkladem. Obsah učiva přizpůsoboval budoucím potřebám žáků1 a využíval osobitých, netradičních metodických postupů. Ve třídě vyhlásil žákovskou samosprávu, děti si založily vlastní časopis. Kromě školního působení se Bakule snažil ovlivňovat i rodiče žáků a v místní hospodě přednášel na různá témata, včetně škodlivosti alkoholu, kouření a karbanu. Pro svou osvětovou činnost se dostal do konfliktu s místním farářem, což se mu později stávalo i na dalších působištích.

Po ročním Bakulově působení v obci Kozly na Všetatsku, kde založil první veřejnou knihovnu, následovalo jeho desetileté učitelování v Malé Skále u Turnova. Toto desetiletí bylo nejdůležitějším obdobím jeho pokusné práce ve veřejných školách. Jako průkopník nové výchovy, která měla osvobodit dítě od tlaku tradiční školy, uplatňoval svobodnější systém v duchu Tolstého Pedagogických statí. Základem jeho metodických postupů bylo zejména poznání prostředí, ve kterém děti žijí,2 a vyučování věcem, o kterých se samy děti domnívají, že jsou jim užitečné. Nejúčinnějšími výchovnými prostředky byly pro něj láska k dětem a umění; k novým poznatkům měli žáci dospívat vlastní samostatnou prací a měli si navzájem pomáhat.

Bakule rozvinul svou vlastní koncepci estetické výchovy ve slohu, kreslení i zpěvu. Žáci byli vedeni především k pozorování věcí kolem sebe a k pozorování lidové mluvy. Bakuleho postup dokládá tento příklad - při slohu přečetl dětem text o vodníkovi, ale vypravování bylo příliš schematické a dětem se nelíbilo. Proto vyzval děti, aby zavřely oči a vše si představovaly. Následně jim vypravoval živější příběh, který ony samy doplňovaly svými nápady a příhody z vodníkova života. Děti dostaly za úkol sepsat své příběhy o vodníkovi, které byly později ve třídě čteny a podrobeny rozboru po stránce obsahové i formální, vše za aktivní účasti dětí.3

Výuka slohu spočívala v té době v obměňování předloh a vzorů. Volný sloh pronikal do škol jen pomalu. Bakule výsledky svých umělecko-výchovných pokusů publikoval v tisku nebo o nich přednášel. V časopise Besedy Času byly uveřejněny také některé práce Bakulových žáků a mnozí čtenáři nevěřili, že je psaly třináctileté děti. Bakuleho metody vzbudily velký zájem mezi učiteli, kteří začali přijíždět na Malou Skálu, aby jej a jeho žáky osobně poznali.4 Hodnocení nadřízených školních úřadů však nebylo vždy jednoznačně kladné.

Bakule využíval dětskou představivost - metodu zavřených očí - také v hodinách kreslení. Nejprve děti kreslily předmět viděný, potom předmět, který si představovaly a nakonec předmět podle své vlastní fantazie.5 Kreslení mělo úzký vztah k životu, který děti vedly, a ke knihám, které četly.

Z Bakuleho estetické výchovy se stala nejznámější jeho metodika hudební výchovy zaměřená na dětský sborový zpěv. Děti byly nejprve seznámeny s textem písně, byl jim objasněn její obsah, nálada a okolnosti, za kterých vznikla. Po různých pokusech výuky se Bakule vrátil k prosté sluchové metodě. Děti píseň nacvičovaly tím způsobem, že učitel přehrál celou píseň, pak jednotlivé věty a děti se přidávaly. Bakuleho sbory dosahovaly strhujícího účinku hlubokým procítěním jednotlivých písní.6

Dalším místem Bakuleho působení byl Jedličkův ústav v Praze. Prof. Rudolf Jedlička mu nabídl místo ředitele v tomto nově zřízeném zařízení pro zmrzačené děti. Bakule nabídku přijal a ještě před nástupem do nového působiště vykonal v roce 1912 studijní cestu po německých ústavech, aby získal pro svou budoucí práci potřebné zkušenosti.  Bakule zvolil pro výchovu dětí v Jedličkově ústavu metodu pracovní, činné školy. Východiskem a základem veškeré výchovy a vyučování se stala fyzická tvůrčí práce s uměleckými aspiracemi,7 která vyplynula ze skutečných životních potřeb dětí. Pracovní činnosti měly současně léčebný účinek. Bakule nevyučoval podle osnov, ale podle konkrétní situace. Postupně budoval dílny pro košíkářství, truhlářství, knihvazačství a další obory. Sám tato řemesla dříve neovládal, ale navštěvoval řemeslné kurzy a naučil se jim. Děti dělaly velké pokroky v pracovní výchově, ale neučily se číst, psát ani počítat. Příležitost naučit děti tyto dovednosti vyplynula až z jejich potřeb. Psaní a čtení pak zvládly ve velmi krátké době.8 K dalšímu vyučování Bakule využíval projektovou metodu.9 I když bylo Bakuleho výchovné působení v Jedličkově ústavu velmi kladně hodnoceno předními pedagogickými odborníky té doby (F. Drtina, O. Kádner a další), zastánci tradiční školské výchovy přesto prosadili, aby výchova i zde byla vedena podle oficiálních školních osnov s pravidelným rozvrhem hodin.

Po vypuknutí 1. světové války vznikla v Jedličkově ústavu škola pro vojenské invalidy, ve které byla uplatňována koedukace dospělých válečných invalidů a zmrzačených dětí. Škola měla literní oddělení a cvičné a řemeslné dílny. Ústav se začal rychle rozrůstat, přesto byly stále uplatňovány principy výchovy životem a prací. Kromě výše zmíněné koedukace byla v Jedličkově ústavu promýšlena také idea společné výchovy postižených a zdravých dětí. Tato myšlenka byla uskutečněna roku 1918 v prázdninové osadě v Německém (Havlíčkově) Brodě, které se účastnily zdravé pražské děti i děti z Jedličkova ústavu. Mezi dětmi vznikly přátelské vztahy, které byly větším přínosem pro děti zdravé.10 Bakule zde také sestavil pěvecký sbor z postižených i zdravých dětí.

František Bakule byl pro osobní neshody zbaven vedení Jedličkova ústavu v roce 1919, odkud s ním odešlo také 12 postižených dětí. Tato družina se stala jádrem nového ústavu - Ústavu výchovy životem a prací, kde Bakule nadále uplatňoval své reformátorské postupy.

Již od svého maloskalského působení promýšlel nový systém vzdělávání založený na principu výchovy životem a prací, s nímž seznámil veřejnost na Prvním sjezdu československého učitelstva v roce 1920. Byl si vědom, že případné prosazení nového systému si vyžádá delší čas a neobejde se bez obtíží. Soudil, že ani propracovaná organizace nebo státem nařízená statuta nezajistí změnu v myšlení učitelů a veřejnosti ze dne na den. Proto raději začal sám u sebe a ve svém ústavu byl ochoten dát příležitost všem, kdo by se o nové metody zajímali a chtěli si je vyzkoušet.11

Bakule a jeho svěřenci si přes těžkou počáteční situaci, kdy ústav neměl stálé sídlo, dokázali uchovat nezávislost. Postarali se o sebe vlastní prací, např. organizovali divadelní představení, živili se prodejem svých výrobků. Jejich samostatnost ocenili finančními dary např. Americký červený kříž nebo prezident Masaryk; peníze byly použity na stavbu nové ústavní budovy v Praze na Smíchově. Nejdůležitějším zdrojem příjmů však byly koncerty Bakulových zpěváčků12 doma i v zahraničí. Zpěváčci se stali ve světě známí - pěvecký sbor koncertoval v USA, Německu, Dánsku, Švýcarsku, Francii i v Maďarsku. Kromě finančního účelu měly koncerty také hlubší smysl, měly sbližovat lidi nejrůznějšího původu, národnosti, náboženství i sociální příslušnosti. Přispívaly k propagaci mírových idejí.

Přes veškeré úspěchy a obdiv pedagogické veřejnosti dolehly na Bakulův ústav finanční těžkosti zesílené důsledky hospodářské krize. Nemocný František Bakule v roce 1933 rezignoval na místo ředitele ústavu a delší dobu pobýval na zdravotní dovolené. Od roku 1935 byl penzionován a věnoval se psaní vzpomínek. Finanční situaci Bakulova ústavu se bohužel nepodařilo vylepšit a budova byla roku 1937 prodána v exekuční dražbě Spolku léčebné péče v Praze II. Od roku 1955 sídlilo v budově Státní sanatorium v Praze.

František Bakule byl pro své žáky více než pouhým učitelem, byl jejich spolupracovníkem a rádcem. Vychoval z nich, ač byly sociálně nebo tělesně handicapované, osobnosti bez komplexu méněcennosti, schopné postarat se samy o sebe. Jeho promyšlené metody by mohly být inspirací i pro dnešní dobu.


1 Z praktických dovedností žáci ovládali např. roubování a sázení stromků. Vycházející žáky seznamoval s ústavními články a občanskými právy.
2 Mnoho dětí v tomto kraji bylo výdělečně činných, značná byla absence žáků ve škole.
3 Václav Příhoda: Třicet let Bakulovy práce pokusné, Sdružení přátel výchovy životem a prací, Praha 1927, s. 12.
4 Boris Titzl: To byl český učitel. František Bakule, jeho děti a zpěváčci, Společnost Františka Bakule, Praha 1998, s. 72.
5 Tamtéž, s. 75.
6 Václav Příhoda: Třicet let Bakulovy práce pokusné, Sdružení přátel výchovy životem a prací, Praha 1927, s. 13.
7 Boris Titzl: To byl český učitel. František Bakule, jeho děti a zpěváčci, Společnost Františka Bakule, Praha 1998, s. 112.
8 „Jeden starší chlapec psal rodičům a k Bakulovi se připlazil sedmiletý Jarouš. Následoval asi tento rozhovor:
Jarouš: „Já bych chtěl psát mamince."
Bakule: „Nu tak jen piš."
Jarouš: „Ale když já ještě neumím."
Bakule: „Naučím tě tedy, chceš-li."
Jarouš: „Tak pojďte, prosím."
Jarouš se pak naučil psát během čtrnácti dnů.", Boris Titzl: To byl český učitel. František Bakule, jeho děti a zpěváčci, Společnost Františka Bakule, Praha 1998, s. 114.
9 Děti například po přečtení Kiplingových pohádek samy sebe zpodobnily jako stylizované figurky zvířat, které stále vylepšovaly a oblékly je do oblečení typického pro jednotlivé národy. V knihovně získávaly další informace o jednotlivých zemích a zeměpisná i přírodopisná látka pro ně získala přitažlivou podobu. Tamtéž, s. 134 - 135.
10 Děti z Jedličkova ústavu uměly i z nudné, ale nutné práce udělat hru. Oživily táborový život např. tím, že si psaly dvoje noviny - oficiální a opoziční, nebo založily přírodovědeckou společnost. Jejich činorodost se přenesla i na zdravé osazenstvo osady.
11 František Bakule: Výchova životem a prací. In: První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti (pod záštitou prezidenta republiky T. G. Masaryka), Praha 1921, s. 222 - 224.
12 Dětský sbor, postupně až čtyřicetičlenný, ve kterém zpočátku vystupovaly společně zdravé a postižené děti. Zdravé děti časem převládly a děti postižené sbor „jen" doprovázely na zájezdy.

Literatura a použité zdroje

[1] – Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze, Archiv písemností, Slavín - fond František Bakule..
[2] – BAKULE , František. Výchova životem a prací. In: První sjezd československého učitelstva a přátel školství v osvobozené vlasti (pod záštitou prezidenta T. G. Masaryka). Praha, 1921.
[3] – CIPRO , Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha, 2002.
[4] – FAUCHER , François. František Bakule: enfant terrible české pedagogiky. Praha : Portál, 1999.
[5] – PŘÍHODA , Václav. Třicet let Bakulovy práce pokusné. Praha : Sdružení přátel výchovy životem a prací, 1927.
[6] – TITZL , Boris. To byl český učitel. František Bakule, jeho děti a zpěváčci. Praha : Společnost Františka Bakule, 1998.
Autor
Magdaléna Faltusová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024