Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Zvyšování čtenářské gramotnosti je běh na...

Zvyšování čtenářské gramotnosti je běh na dlouhou trať (USA)

Informativní příspěvek
Autor Jana Kindlmannová
Americká studie „Zvyšování čtenářských příležitostí“ přinesla první výsledky federálního programu, který testuje strategie podpory žáků, kteří jsou slabší ve čtenářství

 

Americká studie „Zvyšování čtenářských příležitostí" přinesla první výsledky federálního programu, který testuje strategie podpory žáků, kteří jsou slabší ve čtenářství. Program z roku 2004 je prozatím testován 34 americkými středními školami. Ty si mohou vybrat ze dvou projektů. První projekt Reading Apprenticeship Academic Literacy (Čtením k vědecké gramotnosti) byl vyvinut v roce 1996 a od druhého projektu z roku 2005 Xtreme Reading (Extrémní čtení) se liší především tím, že jej mohou učitelé podle svých potřeb přizpůsobit výuce. Úkolem škol zapsaných do programu bylo, aby studenti každý týden absolvovali celkem 225 minut čtení. Každá škola pak vybrala 85 studentů stejného věku, jejichž výsledky z oblasti čtenářství byly podprůměrné. Ti pak celý rok navštěvovali buď experimentální kurzy pro zvyšování gramotnosti anebo volitelné předměty. Po roce programu se čtenářská úroveň zlepšila z 16 na 25 %. I tak byla ale úroveň čtenářství u 90 % žáků podprůměrná. Vědci se však nepříliš dobrými výsledky žáků neznepokojují. Skutečné výsledky se údajně projeví až v dlouhodobějším horizontu. Důležité je, aby učitelé své žáky podporovali i nadále a zejména pak oceňovali jejich snahu dosáhnout lepších výsledků a podněcovali jejich vlastní iniciativu. Více informací zde.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám