Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Opakování dějin komunistických idejí, například jako příprava k tématu Československo ve druhé polovině 20. století. Žáci by měli pochopit, že komunismus nevznikl najednou, kdesi na Východě, ale že úvahy o vybudování „spravedlivější" společnosti jsou staré jako lidstvo samo. Jde také o to připomenout si základní teze komunismu (resp. Marxismu a leninismu). Skupinová práce může také podporovat schopnost diskutovat, zdůvodňovat řešení apod.
Úkolem 3 - 4 členné skupiny je seřadit chronologicky události od nejstarších po nejmladší (viz příloha). Dále je možné k příběhům a událostem připisovat či přiřazovat osoby.
Učitel si všímá efektivity práce ve skupinách. Klade doplňující otázky. Uzavře a zhodnotí aktivitu.
Jakékoli obměny, podle pokročilosti žáků, například bez předtištěných událostí a osobností.
Příloha - Seznam událostí a osob
| Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 2. stupeň |
| Rozvíjené klíčové kompetence | Kompetence k učení – vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě. Kompetence komunikativní – naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje. |
| Integrace průřezových témat | OSV – Sociální rozvoj (Komunikace, Kooperace a kompetice) |
| Mezioborové přesahy a vazby | Výchova k občanství Český jazyk a literatura |
| Organizace řízení učební činnosti | skupinová |
| Organizace prostorová | školní třída |
| Organizace časová | do 45 minut |
| Vyučovací metoda | Aktivizující – diskusní |
| Nutné pomůcky a prostředky | předtištěné a rozstříhané lístečky s popisem událostí (viz příloha) |
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.

Národní pedagogický institut České republiky © 2025