Žáci pracují ve třídách sloučených dohromady z prvního až třetího ročníku, takže se příliš neznají. V heterogenní třídě je cca 20 žáků. Pokud chceme zařadit i žáky 1. ročníku, doporučujeme realizovat tento den etické výchovy až ke konci školního roku. Jakmile žáci pracují v menších skupinách 4–5 žáků, učitel dohlédne, aby byli ve skupině rovnoměrně zařazení žáci z 1. třídy, kteří ještě příliš číst a psát neumějí. Na počátku společné práce na to učitel upozorní i ostatní žáky a motivuje je k pomoci mladším spolužákům. Blok se dá samozřejmě realizovat pouze v 2.–3. ročníku nebo také pouze v jedné třídě, ale potom se neuplatní příliš prvky vzájemné ohleduplnosti, pomoci druhým a tolerance.
Jména – žáci si na záda připevní (lepicí) jmenovku s tvarem jména, kterým chtějí být oslovováni, chodí volně po třídě a čtou si jména spolužáků. Pak náhodně vylosujeme skupinky po 4–5 žácích, ti se postaví do kruhu zády k sobě a každý se pokusí pojmenovat alespoň 2 kamarády. Následně se skupiny rozejdou a dodatečně ke svému jménu dopíší jednu či dvě své charakteristické vlastnosti nebo to, co mají rádi. Postup zopakujeme. Spolužák se v kruhu snaží pojmenovat alespoň jednoho kamaráda jménem a připojit to, co se o něm stačil dozvědět.
Motivace: O zlém čarodějovi
Učitel krátce vypráví příběh, ve kterém zlý čaroděj unesl princeznu. Vysvobodil ji ten, kdo čaroději vysvětlil, jak princeznu postrádá její rodina, a dokázal ho slušně požádat a poprosit o její propuštění.
Reflexe:
Po odvyprávění příběhu a po diskuzi v kruhu zdůrazníme, co lze zvládnout slušným chováním.
Na slušném chování bude záležet v nadcházející aktivitě. Po reflexi příběhu žáci utvoří skupiny 4–5 žáků. Každá skupina dostane obálku, ve které bude jeden druh pomůcek. Počet nůžek i dalších pomůcek bude odpovídat počtu skupin. Každá skupina bude mít k dispozici např. jen pastelky a pro zvládnutí úkolu si bude muset další pomůcky získat od jiných skupin tím, že o ně slušně požádá, poprosí. Učitel musí mít přichystané pomůcky tak, aby měl pro každou skupinu všechny druhy pomůcek potřebné k realizaci.
Úkol pro všechny skupiny zní:
Skupinová práce:
Úkol pro všechny skupiny: Úkol je dokončen, pokud skupina odevzdá narýsované, vystřižené a vymalované 3 kruhy (každý jinou barvou), vystřižené a vybarvené dvě pohádkové postavy.
Aby úkol žáci mohli splnit, musí členové skupiny obcházet ostatní skupiny a slušně je požádat a poprosit o to, co potřebují, aby mohli splnit úkol. Musí to udělat slušnou formou, jinak jim předměty nebudou zapůjčeny.
Reflexe:
Reflexe nejprve v jednotlivých skupinách formou sebehodnocení:
Reflexe v kruhu:
Na závěr reflexe žáci opět ve skupině obdrží lísteček a vyškrtnou vše, co dobrou spolupráci kazí. Lístky z jednotlivých skupin na závěr hodiny vystavíme na tabuli a porovnáme, zda skupiny dospěly ke stejným závěrům nebo ne.
Hádky místo domluvy. |
Vzájemná klidná domluva. |
Poradíme si navzájem. |
Každý je dobrý v něčem jiném. |
Někdo se nezapojí. |
Dělá něco jiného. |
Vzájemná pomoc.
|
Umí slušně požádat. |
Neumí se slušně zeptat. |
Dělá si sám(a) co chce. |
Neporadí druhému. |
Nedbalá práce. |
Pracovní list viz příloha Masky – obličeje, jedna navenek zlá, vzteklá, druhá usměvavá, třetí smutná, poslední škodolibá. Na tabuli bude připevněna: pod zlou maskou ukrytý smutný obličej, pod usměvavou maskou škodolibý obličej.
Senzibilizace/motivace:
Před třídou jsou na tabuli dvě masky. Jedna představuje zlou, šklebící se tvář, druhá usměvavého, příjemného člověka.
Žáci uvedou svoje zdůvodnění, učitel nebo žáci je mohou pro lepší přehlednost zapsat na tabuli pod 1. i 2. masku. Potom učitel odstraní v obou případech vrchní masku, žáci objeví zcela jiný obličej a následně přemýšlí a diskutují.
Reflexe:
Společná práce: Žák zařadí připravená kritéria na tabuli – Pod nadpis: Chtěli byste, aby Vás ostatní posuzovali podle:
Kritéria zařadí pod ANO nebo NE
Podle vzhledu obličeje |
Podle barvy vlasů |
Podle oblečení |
Podle vyjadřování |
Podle postavy |
Podle upravenosti |
Podle telefonu |
Podle pravdomluvnosti |
Podle ochoty pomoci druhým |
Podle čistoty |
Podle příbuzných a rodiny |
Podle slušné mluvy |
V případě, že mají žáci další nápady, podle čeho se lidé někdy posuzují, mohou je připsat pod navržená kritéria.
Na závěr si mohou žáci podle času vytvořit „svou masku“, do níž vypíší všechny svoje dobré povahové vlastnosti, pro které si jich mohou ostatní vážit.
Senzibilizace/motivace: pohádka O zlé koze (pokud neznají, krátce zopakovat). Rozebrat, co špatného koza dělala, proč to dělala, měla k tomu důvody? Byla nešťastná, měla odřený hřbet atd.
Třída se seskupí do skupin 5–6 žáků. Zkuste dokončit příběh tak, aby se nikomu nic zlého nestalo. Jak by děj mohl probíhat a jak a komu bychom ho vyřešili, jak bychom mohli pomoci, aby v pohádce nikdo nebyl nešťastný?
Reflexe: zhodnotí se prezentované verze možných řešení, skupina vždy zdůvodní svoje řešení, komu pomohli, čemu zlému předešli, dá se zlým věcem předcházet?
Senzibilizace/motivace: Žáci se zamyslí a na volné modré lístečky anonymně napíší situaci, kterou prožili – případy, kdy někomu pomohli.
Na růžové napíší situaci, kdy pomoc potřebovali nebo kdo pomohl jim.
V kruhu si potom lístečky společně přečteme a rozebereme pocity.
Reflexe:
Pro situace, kdy pomáhali. |
Pro situace, kdy jim někdo pomohl. |
Jak se ten, kdo pomáhá, cítí. |
Kdo se jako pomocná osoba objevuje nejčastěji. |
Dostali za to nějakou odměnu. Pokud ne, vadilo jim to? |
Jaké pocity asi prožívá ten, kdo potřebuje pomoc. |
|
Jaké pocity prožívá ten, komu je pomoženo. |
Zhodnocení dnešního dne – závěrečný dotazník ke zveřejnění na nástěnku. Žáci 1. ročníku, pokud neumí zatím psát, tak mohou nadiktovat učitelce, spolužákovi nebo namalovat obrázek.
Napiš alespoň jednu věc, myšlenku, poznatek, kterou si z dnešního dne odnášíš.
|
Pokud se dne účastní i žáci 1. ročníku, je důležité, aby při práci s textem vždy ve skupině a před řešením úkolu nebo zadání někdo nahlas přečetl, o čem žáci rozhodují a co řeší. Podporujeme tím vzájemnou spolupráci, ohleduplnost a toleranci. Starší žáci se učí pomáhat mladším.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.