Francouzský prezident Nikolas Sarkozy navrhl, aby se od podzimu 2008 každý žák ve věku 6-11 let dozvěděl, co zažívalo 11 000 dětí stejného věku, které byly zabity nacisty během holocaustu. Sarkozy svůj plán zdůvodnil tím, že si žák události zapamatuje nejlépe tak, když se vžije do příběhu svého vrstevníka, který hrál stejné hry, měl stejné hračky, před sebou stejně nadějný život, ale v roce 1940 měl smůlu v tom, že byl židovského původu. Návrh vyvolal mnoho diskusí jak mezi představiteli francouzské židovské komunity, tak mezi učiteli, filosofy a politiky. Někteří židovští představitelé totiž varují, že pro děti může být tato zkušenost velmi traumatizující a toto téma je navíc tak závažné a obtížné, že ho děti nemusejí vůbec pochopit. Jiní naopak tvrdí, že mnohem morbidnější jsou pro žáky horory vysílané v televizi. Učitelé zase nechtějí odstoupit od současného vyučování holocaustu, během kterého žáci studují systematické nacistické vyvraždění šesti milionů Židů jako zločin proti lidskosti. Starší žáci pak sledují filmy o holocaustu, navštěvují muzea či památníky holocaustu a místa, kde stály koncentrační tábory. Svým návrhem se prezident rovněž dotkl dalšího citlivého tématu a sice „náboženství". Tímto a rovněž předchozími postoji („Učitel není a nikdy nebude schopen nahradit kněze nebo pastora.") dal opět zřetelně najevo, že náboženské hodnoty mají ve francouzské společnosti důležité místo. Více informací zde. Článek zabývající se touto tématikou lze rovněž nalézt na internetových stránkách Lidových novin.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025