Odborné články Základní vzdělávání Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – ZVÍŘATA
Odborný článek

Rádi bychom věděli, co přináší štěstí – ZVÍŘATA

10. 8. 2016
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Hana Kleisová

Anotace

Vydáváme se na cestu do živočišné říše. Pracujeme s textem o čápovi bílém, počítáme se zvířátky, hledáme ve větách ukryté živočichy a tvoříme přirovnání.

Cíl

Uvědomujeme si, že jsme součástí rostlinné a živočišné říše. Objasníme, jak se k přírodě chovat. Dokážeme prezentovat získané informace.  

1. Úvod

  • příroda – živá a neživá, rostlinná a živočišná říše – člověk součást přírody

DISKUZE – Jak se člověk chová k přírodě? Člověk „malý pán“ – živelné pohromy

  •  Hádanky:

Loví do sítí, ale do vody se mu nechce. (pavouk)
Chodí každý den ven, a přec je stále doma? (hlemýžď)
Kdo na světě říká, že je všechno jeho? (koza)

Štěstí přináší:

  • zvířata: bílý kůň, vlaštovka, čáp, hrdlička, slunéčko sedmitečné, světluška, cvrček, pavouk

 Smůlu přináší:

  • zajíc nebo černá kočka, když přeběhne přes cestu
  • zvířata: had, kozel, vlk, ropucha, sova (zejména sýček), havran, straka, smrtihlav
  • pověrčiví lidé rozdělují zvířata především podle vzhledu, vydávaných zvuků, chování
  • symboly zvířat se promítají do osobního života – přívěsek na krk či náramek, nálepky na tašky, obaly od sešitů, pouzdra s motivy zvířat aj.

Pozn. Všechny přílohy najdete v samostatném pohledu modulu Digifolio.


2. Čáp bílý list č. 1 + č. 3

List č. 1

Čáp bílý je jeden z největších žijících ptáků u nás. Je více než metr vysoký, rozpětí křídel má přes dva metry. Barva peří je převážně bílá, jen konce křídel a zadní část jsou černé, zobák a nohy červené. Hnízdním prostředím čápa bílého je rovinatá krajina s loukami, potůčky a vodními nádržemi, často ho můžeme spatřit i u lidských obydlí, kde si rád staví svá hnízda. Živí se především drobnými hlodavci a hmyzem, příležitostně sní užovku nebo žábu.

Čápi žijí většinou v páru, který si je věrný celý život. Samice klade na přelomu dubna a května 3–5 bílých vajec, která se po měsíci líhnou. Oba rodiče se podílejí na zahřívání vajec i na krmení mláďat. Koncem srpna a začátkem září čápi odlétají do Afriky. Čáp bílý byl v minulosti u nás i v Evropě velkou vzácností. V posledních letech však jeho populace roste. V České republice patří mezi zvláště chráněné druhy.

V následujících úlohách vycházej pouze z informací uvedených v textu.

1. Které z následujících tvrzení vyplývá z uvedeného textu?

Čáp bílý hnízdí blízko lidských obydlí.

2. Vyber tvrzení, které odpovídá tomu, co se píše v textu.

ANO NE NE
ANO NE Čápi bílí odlétají ke konci prázdnin do Afriky.
ANO NE Populace čápů bílých v posledních letech klesá.
ANO NE Rozpětí křídel má čáp bílý dvakrát větší než svoji výšku.
ANO NE Čáp bílý má buď bílou barvu, nebo černou.

3. O čem text vypovídá?

Představuje čápa bílého, poskytuje informace o jeho životě.

Nové získané informace:

  • Každoročně se na hnízdiště vrací okolo 480 párů čápů bílých.
  • Nejvýše položenou čapí stavbou je hnízdo s nadmořskou výškou 618 m n. m.
  • Nejstarší značený čáp měl v roce 2009 18 let.

Nejdále zalétl čáp, který byl nalezen v Jihoafrické republice, více než 10 tisíc km daleko od rodného hnízda.

Pokračování metodické části viz příloha ZVÍŘATA – metodika ve formátu PD

Citace a použitá literatura se nachází na konci metodické části.

Reflexe

Pomocí sběru informací z různých zdrojů tvoříme „zvířecí“ myšlenkovou mapu ve formě prezentačního plakátu. 

Autor
Mgr. Hana Kleisová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Vztah člověka k prostředí