Využití mobilního telefonu při volbě zaměstnání
Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Cíl
Žáci se seznámí s různými profesemi a zorientují se v důležitých informacích o jednotlivých profesích, určí charakteristické znaky, zváží klady a zápory profesí.
Příprava
Žáci si předem připraví stručnou charakteristiku povolání jednoho z rodičů a požádají ho o spolupráci, respektují i odmítnutí nebo podmínky (např. čas). Dohodnou se i na tom, kdo může donést mobilní telefon a jak se uhradí provolané částky.
Průběh
- Třída se přesune do komunitního kruhu a jeden po druhém stručně seznámí ostatní s povoláním jednoho z rodičů.
- Každé povolání se napíše na kartičku, která se položí uprostřed kruhu. Na kartičce bude telefonní číslo.
- Kartičky se pak rozloží po třídě a žáci volně přecházejí a zapisují na kartičky, co by je zajímalo právě na této profesi.
- Žáci utvoří skupiny tak, aby v každé byl jeden mobilní telefon. Skupiny si vylosují jednu kartičku. (Zbývající kartičky budou v záloze.)
- Žáci si dohodnou role ve skupině (operátor, zapisovatel, pozorovatel) a volají na telefonní čísla přímo ze třídy mobilním telefonem, aby získali odpovědi na vybrané otázky.
- Na závěr každá skupina zpracuje získané informace s důrazem na charakteristiku profese a její klady a zápory.
- Třída se opět sejde v komunitním kruhu a proběhne závěrečná diskuse.
Přínos aktivity a úloha mobilního telefonu
Žáci získají bezprostřední informace o profesi v průběhu pracovního dne. Uvědomí si, kde jednotliví respondenti byli (na pracovišti, u zákazníka apod.). Právě mobilní telefon je dokáže spojit přímo ze třídy třeba i na vzdálené pracoviště někde v terénu. Sběr informací bude spojen s prožitkem něčeho nového (rozhovor s „cizím člověkem"). Zároveň se žáci procvičí v dovednosti telefonování (představení se, pozdrav, požádání, poděkování) a připomenou si zvláštnosti mobilního telefonu (informace na displeji). Žáci se naučí také improvizovat (odložený hovor, odmítnutý hovor). Aktivita a bezprostřednost jsou důležitější než objem informací.
Další varianta
Tuto aktivitu je možné upravit a volat na dané číslo v průběhu dne nebo týdne a lépe sledovat variabilitu činností jednotlivých profesí, strukturu pracovní doby a pohyb na pracovišti nebo mimo pracoviště. V této variantě ještě lépe vynikne právě význam mobilního telefonu.
Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 2. stupeň |
Rozvíjené klíčové kompetence |
Kompetence komunikativní:
Kompetence sociální a personální:
|
Integrace průřezových témat | OSV - Sociální rozvoj (Komunikace) |
Mezioborové přesahy a vazby | Člověk a svět práce |
Organizace řízení učební činnosti | Skupinová |
Organizace prostorová | Školní třída |
Organizace časová | Blok více hodin |
Vyučovací metoda | Aktivizující - diskusní |
Nutné pomůcky a prostředky | Mobilní telefon |