Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Kritéria výběru dobré vzdělávací aplikac...

Kritéria výběru dobré vzdělávací aplikace

Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Aplikací pro vzdělávání je obrovské množství a pořád přibývají. Článek nabízí strukturované a vizualizované (infografika) informace o kritériích, které byste při výběru vhodných aplikací pro vaše mobilní zařízení měli zohlednit.

Aplikací pro vzdělávání je obrovské množství a pořád přibývají. Naše tablety jsou často přeplněné, musíme se rozhodovat, co se nám do něj ještě vejde a co ne. Co potřebujeme, co naopak nevyužíváme, ale "mohlo by se hodit". Často trávíme spoustu času hledáním té pravé pro náš záměr. Vývojáři mají zájem o náš názor na jejich aplikaci, také kolegové a rodiče se často ptají: Jakou aplikaci si mám vybrat? Bude lepší ta nebo jiná? Jak vůbec poznám dobrou aplikaci?

Tento článek se chce pokusit odpovědět na některé z těchto otázek.

Každý, kdo začne víc využívat tablety (jiné technologie) prochází většinou několika fázemi, které se navzájem prolínají:

  • Hledání hotových aplikací, obvykle cíleně určených pro nějakou dovednost, kterými bychom nahradili klasické pomůcky (tužku, papír, učebnici, papírové obrázky...)

příklad: přetahování i-y na správné místo, sestřelování správných matematických výsledků, připravené tematické aplikace, karty s obrázky

  • Využívání aplikací, které umožní přidat něco navíc, co by bez digitálního zařízení nešlo, aplikace typu nějaké "šablony" , do které můžu vložit vlastní materiály (obrázky, texty, zvuk), přizpůsobit aplikaci svým žákům a svým potřebám (různé úrovně nastavení, vyhodnocení výsledků...)

příklad: pracovní listy, vytvořené v Move and Match, Stick around, ozvučené karty s úkoly v Bitsboard

  • využívání funkcí zařízení nebo aplikací, které umožní vlastní aktivní přístup učitele i žáků

příklad: rychlý přístup k informacím na internetu, využití fotoaparátu a videa, interaktivní prezentace, screencasting, QR kódy, tvorba testů, správa třídy, tvorba knížek, výuková videa...

  • učení se v procesu tvorby, kombinování možností a aplikací, využívání těch, které umožňují spolupráci a sdílení, možnosti sociálních sítí, spolupráce na projektech

příklad: kombinace předchozích možností, cílem je samotná cesta získávání dovedností a budování kompetencí, využívání cloudových úložišť a propojování informací, spolupráce, obrácená třída, vzdělávání typu 7/24

V následující infografice jsem se pokusila vybrat to, podle mého názoru, podstatné, na co se při výběru dobré aplikace zaměřit.

Autor díla: Lenka Říhová

 

Pokud jsem na něco podstatného z vašeho pohledu zapomněla, budu ráda za doplnění v komentářích. Více informací o možnostech využívání tabletů (iPadů) ve vzdělávání najdete na webových stránkách www.i-sen.cz

Přílohy:
NáhledTypVelikostNázev
pdf403 kBInfografika: Jak vybrat dobrou aplikaci
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Celkové hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek