Odborné články Základní vzdělávání Subjektivita a komunikace – propojování tematických okruhů
Odborný článek

Subjektivita a komunikace – propojování tematických okruhů

26. 1. 2015
Základní vzdělávání
Autor
PaedDr. Markéta Pastorová

Anotace

Cyklus na sebe volně navazujících lekcí, se zaměřuje na to, jak tematicky a „uchopením“ tvůrčích činností, lze propojovat dva tematické okruhy výtvarné výchovy, a to uplatňování subjektivity a ověřování komunikačních účinků. Lekce, které byly realizovány jak ve výuce na školách (1. stupeň základní školy – „Moje jméno“ a nižší ročníky víceletého gymnázia – „Moje abeceda“), tak jako volnočasová aktivita – „Oděv a jeho proměny“, jsou využitelné pro žáky různého věku bez ohledu na stupeň a typ školy.

Cyklus na sebe volně navazujících lekcí se zaměřuje na to, jak tematicky a s „uchopením“ tvůrčích činností, lze propojovat dva tematické okruhy výtvarné výchovy, a to uplatňování subjektivity a ověřování komunikačních účinků. Lekce, které byly realizovány jak ve výuce na školách (1. stupeň základní školy – „Moje jméno“ a nižší ročníky víceletého gymnázia – „Moje abeceda“), tak jako volnočasová aktivita – „Oděv a jeho proměny“, jsou využitelné pro žáky různého věku bez ohledu na stupeň a typ školy. Lekce nechtějí dávat „návod“ metodického postupu, ale chtějí inspirovat, poskytnout čtenářům prostor pro vlastní nápady, pro vlastní modifikaci tématu a tvůrčího procesu. Přes tuto svoji volnost se však nevzdávají svého zakotvení ve vzdělávacím obsahu výtvarné výchovy, zejména ve dvou výše uvedených tematických okruzích.

Z obsahového pohledu jsou rozděleny do dvou kapitol (článků), z nichž první je dále členěna na dvě podkapitoly. Je to z důvodu záměrné odlišnosti nejen přístupem, ale i samotným zpracováním textu – lekce „Moje jméno“ je spíše pojata jako volná „poetická inspirace“, která v druhé části „Moje abeceda“ přechází do lekcí s již záměrnými mezioborovými přesahy – jednak do oblasti profesionálního grafického designu, jednak do oblasti literatury. Druhá kapitola „Oděv a jeho proměny“ se pak dotýká zřetelněji té části oblasti Umění a kultury, která je „neoddělitelnou součástí každodenního života – kultury oblékání. Zde se již dbá na tvůrčí proces jako celek (od shromažďování informací, přes stanovení si tvůrčího záměru a výběr materiálů, až k zhotovení vlastního oděvu a k jeho neodmyslitelné prezentaci – zapojení do komunikace). A právě tato kapitola může být využita i v rámci integrujícího tématu umělecká tvorba a komunikace, která provazuje výtvarný a hudební obor, je uvedena v RVP G a nemělo by se na ni zapomínat.

Na tvorbě lekcí spolupracovaly tři autorky, které nejen svým osobním založením, ale i způsobem práce a pojetím výtvarné výchovy jsou odlišné. Výsledná podoba lekcí, která je předkládána jako volný cyklus, byla vytvořena na základě vzájemných konzultací, různé míry spolupráce, vzájemného vysvětlování a nakonec i domluvy o tom, co z nepřeberného množství nápadů, informací a výstupů čtenářům poskytnout. „Nenapsaného“ zůstala celá řada, ale snad právě díky tomu neztrácejí lekce svoji „lehkost“ a tím i inspirativnost pro druhé.

1. Variace na jméno

  • Moje jméno (PaedDr. Markéta Pastorová)
  • Moje abeceda (Mgr. Simona Svatošová, PaedDr. Markéta Pastorová)

2. Oděv a jeho proměny (Mgr. Jana Randáková, PaedDr. Markéta Pastorová)

Autor
PaedDr. Markéta Pastorová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Tento článek je zařazen do seriálu Subjektivita a komunikace – propojování tematických okruhů.
Ostatní články seriálu:

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Článek pro obor:

Výtvarná výchova 2. stupeň