Prospektoři
Při probírání tématu Určování zeměpisné polohy jsem vždy řešila otázku, jak toto učivo procvičit a přitom zběsile nelistovat atlasem a nehledat vhodná místa se zeměpisnými souřadnicemi, které jsou uvedeny v celých číslech. Tak jsem si starou skautskou hru předělala k obrazu svému.
Princip hry Prospektoři
Hra je určena pro tři a více hráčů. Jeden hráč představuje „boha všech prospektorů", ostatní označujeme jako prospektory (= geologické průzkumníky). Každý hráč potřebuje kartu, což je čtvercová síť 20 x 20 polí, v záhlaví sloupců jsou vyznačena písmena A - T, v záhlaví řádků jsou vyznačena čísla 1 - 20, čísla a písmena slouží k udávaní polohy (souřadnice např.: F14). Hráč „Bůh" si podle libosti do některých polí své hrací karty vyznačí několik ložisek nerostných surovin (viz obrázek 1; černé uhlí, hnědé uhlí, ropa, zemní plyn, stříbro, zlato, diamanty), každé surovině je přiřazena bodová hodnota (např. černé uhlí - 1 bod, hnědé uhlí - 2 body apod.). V předem určeném pořadí prospektoři prozkoumávají hrací kartu a získávají body za objevená ložiska nerostných surovin.
(situace z obrázku 1).
hlásí polohu: B8, Bůh: nic; všichni hráči si do pole B8 udělají křížek. Pokračuje hráč 2: C5, bůh: diamanty, 7 bodů; hráč 2 si do své karty do pole C5 napíše číslo 7, ostatní prospektoři si do pole napíší D (diamanty), Bůh si do pole zakreslí křížek. Hráč 2 má možnost dalšího tahu (maximální počet tahů jedním prospektorem může být omezen). Hra končí po vyčerpání všech nerostných surovin, vyhrává prospektor s nejvíce body.1. Obrázek 1: Ukázka z hracĂ karty
Hráč 1
Obrázek 1: Ukázka z hrací karty "Boha" ve hře Prospektoři (výřez)
Modifikace pro procvičování zeměpisné polohy:
Bohem všech prospektorů je vyučující, žáci jsou prospektoři. Místo hrací karty použijeme stejnoplochou mapu světa ve válcovém zobrazení s vyznačenou zeměpisnou sítí (viz mapa 1). Ložiska nerostných surovin nebudou v polích, ale na průsečících rovnoběžek a poledníků (viz mapa 2). Pro žáky, kteří mají problémy s pojmy, lze mapu upravit (viz mapa 3).
Mapa 1: Hrací karta pro žáka
![]() |
2. Mapa 1: Hracà karta pro žáka |
owdyyall.com/Texas/Members/Bob/GPS/Projectn.htm#BEHRMANN
Mapa 2: Hrací karta pro učitele
![]() |
3. Mapa 2: HracĂ karta pro uÄŤitele |
http://howdyyall.com/Texas/Members/Bob/GPS/Projectn.htm#BEHRMANN
Mapa 3: Upravená mapa pro žáka
![]() |
4. Mapa 3: Upravená mapa pro žá |
http://howdyyall.com/Texas/Members/Bob/GPS/Projectn.htm#BEHRMANN
Vzhledem k časové náročnosti je vhodné hrát Prospektory vždy několik kol na začátku každé vyučovací hodiny.
Tipy pro zdárnější průběh hry:
- Do mapy „Boha" zakreslit reálnou situaci nalezišť nerostných surovin, nebo virtuální umístění zdrojů s náležitým komentářem pro žáky („Mapu si schovejte, až budeme probírat nerostné suroviny, můžeme z ní čerpat).
- Žáky rozdělit do dvojic, dvojice = prospektor.
- Psát hlášenou polohu na tabuli (pro méně pozorné žáky).
- Rozdělit ve dvojici funkce. Jeden žák hlásí polohu a zakresluje výsledky, druhý žák zapisuje hlášenou polohu na tabuli.
- Prospektor má vždy před každým tahem připravené dvě polohy, pro případ nálezu v prvním tahu, hned hlásí druhou připravenou polohu (zrychlení hry).
- Každý žák ve dvojici má svou mapu, nebo na konci bloku mapy vybereme a schováme u učitele (žáci zapomínají, chybějí, ztrácejí).
- Učitel má i „prospektorskou" mapu, dubluje žákovské nálezy a před hodinou tuto okopírovanou „oficiální" verzi zveřejní ve třídě (pro kontrolu všem žákům).
- Položit kontrolní otázku. Žák hlásí polohu pouze zeměpisnými souřadnicemi: „60° východní délky a 10° severní šířky", otázka: „V jakém oceánu, či na jakém kontinentu je vaše naleziště?", odpověď: „V Indickém oceánu". Důležité je aby žák nehlásil polohu „V indickém oceánu 60° východní délky a 10° severní šířky" pak by ztrácela smysl kontrola i procvičování zeměpisné polohy.
- Na konci hry odměnit vítěze malou jedničkou, omluvou ze zkoušení apod.
- Předem si s žáky stanovit kolik kol každou hodinu odehrajeme.
- Hru je možné zařadit i při probírání tématu Těžební průmysl. V mapě boha je zaznamenána reálná poloha největších ložisek důležitých nerostných surovin, žáci udávají polohu na základě svých znalostí surovinové mapy světa. Žák s nejvyšším počtem bodů má tedy nejlepší znalosti v oblasti těžebního průmyslu.
Přeji napínavé bitvy o naleziště a už žádnou severní délku a východní šířku.
Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 2. stupeň |
Rozvíjené klíčové kompetence | Kompetence k učení: - operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí Kompetence sociální a personální: - účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce |
Organizace řízení učební činnosti | Individuální Skupinová |
Organizace prostorová | Školní třída |
Organizace časová | Blok více hodin |
Vyučovací metoda | Didaktická hra |
Nutné pomůcky a prostředky | Stejnoplochá mapa světa ve válcovém zobrazení ve formátu A4 s vyznačenou zeměpisnou sítí - pro každého žáka a dvě pro učitele |
Použitá literatura a zdroje | howdyyall.com/Texas/Members/Bob/GPS/Projectn.htm#BEHRMANN |