Kapr
Materiál nabízí trochu jiné sestavení hodiny českého jazyka, zapojení i méně úspěšných žáků se zaměřením na individuální potřeby každého žáka.
V běžné základní škole je vhodné text využít ve 3. a 4. ročníku. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysortografie), je tento materiál možné používat i ve vyšších ročnících.
Žáci pracují individuálně ve školním či domácím prostředí po zacvičení učitelem / speciálním pedagogem. Jednotlivá cvičení je vhodná rozložit do více dnů, pak na každý den připadá jedno cvičení.
S materiálem může pracovat každý žák ve třídě nebo jen někteří žáci / skupina žáků (např. žáci s poruchami učení – dyslexie a dysortografie). Každý den je vhodné udělat jen jedno cvičení, doporučujeme dodržet řazení úkolů.
Jedná se o ucelený, strukturovaný materiál, který tvoří 12 úkolů. Dokončení všech úkolů by mělo proběhnout v průběhu dvou až tří týdnů.
1. Žák čte níže uvedený text
Text je psaný běžným písmem, bez zvýraznění tak, jak je žákům v tomto věku obvykle předkládáno v učebnicích.
KAPR
Znáte mě: šupináče nebo naháče. Hloupý nejsem. Jednou jsem dokázal zmizet rybářovi i s prutem. To mě pak měchýř nadnášel! Chtěl jsem žít do sta let. Nakonec jsem si řekl: „Proč? Pro sebe?“ Hlavní je být přece k něčemu. A vy mě máte rádi, že? Jsem kapr obecný. Váš obyčejný vánoční kapr.
2. Žák vyhledává slova v tabulce uvedené hned pod slovy
Jedná se o slova, která již žák zná z přečteného textu. Nyní procvičuje čtení izolovaných slov a navíc procvičuje zrakové a prostorové vnímání.
kapr |
hloupý |
nejsem |
jednou |
jsem |
prutem |
nadnášel |
chtěl |
sta |
řekl |
proč |
pro |
hlavní |
přece |
obecný |
vánoční |
nadnášel | jednou | hloupý | vánoční | ||
řekl | pro | ||||
kapr | |||||
sta | proč | přece | |||
hlavní | chtěl | prutem | |||
jsem | obecný | nejsem |
3. Žák čte opět stejný text se zvýrazněním některých slov
Zvýraznění slov (nebo jejich částí) napomáhá méně úspěšným čtenářům či žákům se specifickou poruchou čtení snáze číst slova (= technika čtení), a tím umožňuje zaměřit pozornost na obsah čteného.
Pozn.: U slabších čtenářů bývá mnoho energie vydáno na přečtení slov a vět (= techniku čtení) a již nezbývá prostor pro vnímání obsahu textu.
KAPR
Znáte mě: šupináče nebo naháče. Hloupý nejsem. Jednou jsem dokázal zmizet rybářovi i s prutem. To mě pak měchýř nadnášel! Chtěl jsem žít do sta let. Nakonec jsem si řekl: „Proč? Pro sebe?“ Hlavní je být přece k něčemu. A vy mě máte rádi, že? Jsem kapr obecný. Váš obyčejný vánoční kapr.
4. Žák doplňuje chybějící slova do textu
Žák s textem již několikrát pracoval, proto nyní bez předlohy textu doplňuje slova tak, jak si je pamatuje. Toto cvičení má význam především v tom, aby žák prokázal, že textu rozumí, že jej vnímá. Pokud zvolí jiné slovo a text nezmění význam, je to v pořádku.
KAPR
Znáte ……: šupináče nebo ………..... Hloupý ……..... Jednou ……....... dokázal …………...rybářovi i …...... prutem. To mě pak ………..... nadnášel! Chtěl jsem ……... do …….. let. Nakonec jsem si ……...: „Proč? Pro sebe?“ ……..... je být přece …... něčemu. A vy mě …….... rádi, že? Jsem …...… obecný. Váš obyčejný ……….... kapr.
5. Žák opět čte nahlas text, jak nejlépe dovede
Tímto cvičením si opět připomíná úplný text, jeho obsah.
KAPR
Znáte mě: šupináče nebo naháče. Hloupý nejsem. Jednou jsem dokázal zmizet rybářovi i s prutem. To mě pak měchýř nadnášel! Chtěl jsem žít do sta let. Nakonec jsem si řekl: „Proč? Pro sebe?“ Hlavní je být přece k něčemu. A vy mě máte rádi, že? Jsem kapr obecný.Váš obyčejný vánoční kapr.
6. Žák v textu hledá slova, která tam nepatří
Tímto cvičením žák opětovně procvičuje vnímání obsahu čteného, kdy vyškrtává "naplavená" slova tak, aby se význam příběhu zásadně nezměnil.
KAPR
Znáte mě: Vánoce šupináče nebo a naháče. Hloupý ryba nejsem. Jednou Mikuláš jsem dokázal pěkně zmizet O rybářovi i s velký prutem. To mě jídlo pak měchýř šupina nadnášel! Chtěl jsem salát žít do sta podběrák let. Nakonec čert jsem si šupinou řekl: „Proč? Anděl Pro sebe?“ Hlavní je návnada být přece pstruh k něčemu. A vy ryby mě máte rádi, že? Jsem nadílka kapr obecný.Váš losos obyčejný dárek vánoční kapr.
7. Žák rozděluje od sebe jednotlivá slova
Žák na již dobře známém textu procvičuje pravopis – schopnost rozlišovat hranice slov ve větě (odděluje od sebe jednotlivá slova svislou čarou). Tato schopnost bývá u žáků se specifickou poruchou pravopisu velmi často oslabena.
KAPR
Znátemě:šupináčenebonaháče.Hloupýnejsem.Jednoujsemdokázalzmizetrybářoviisprutem.Toměpakměchýřnadnášel!
Chtěljsemžítdostalet.Nakonecjsemsiřekl:„Proč?Prosebe?“Hlavníjebýtpřecekněčemu.Avyměmáterádi,že?Jsemkaprobecný.Vášobyčejnívánočníkapr.
8. Žák doplňuje chybějící diakritiku
Žák na již dobře známém textu procvičuje pravopis – dovednost rozlišovat délku slabik a ostatní diakritiku. Tato schopnost bývá u žáků se specifickou poruchou pravopisu velmi často oslabena.
KAPR
Znate me: supinace nebo nahace. Hloupy nejsem. Jednou jsem dokazal zmizet rybarovi i s prutem. To me pak mechyr nadnasel! Chtel jsem zit do sta let. Nakonec jsem si rekl: „Proc? Pro sebe?“ Hlavni je byt prece k necemu. A vy me mate radi, ze? Jsem kapr obecny.Vas obycejny vanocni kapr.
9. Žák doplňuje a zdůvodňuje chybějící písmena
Žák na již dobře známém textu procvičuje pravopis, uplatňování gramatických pravidel.
KAPR
Znáte m__: šup__náče nebo naháče. Hloupý nejsem. Jednou jsem dokázal zm__ze__ r__bářovi i s prutem. To mě pak měch__ř nadnášel! Chtěl jsem ž__t do sta le__. Nakonec jsem s__ řekl: „Proč? Pro sebe?“ Hlavn__ je b__t přece k něčemu. A v__ m__ máte rád__, že? Jsem kapr obecn__.Váš ob__čejn__ vánočn__ kapr.
10. - 11. Žák čte nahlas text jak nejlépe umí
U tohoto cvičení jde především o co nejpřesnější techniku čtení u již známého textu s jinou grafickou úpravou.
KAPR
Znáte mě: šupináče nebo naháče.
Hloupý nejsem.
Jednou jsem dokázal zmizet rybářovi i s prutem.
To mě pak měchýř nadnášel!
Chtěl jsem žít do sta let.
Nakonec jsem si řekl: „Proč? Pro sebe?“
Hlavní je být přece k něčemu.
A vy mě máte rádi, že?
Jsem kapr obecný.
Váš obyčejný vánoční kapr.
12. Žák/žáci k sobě skládají příběh z jednotlivých částí
Učitel využije přílohu a věty ze cvičení 12 rozstříhá podélně podle přiloženého obrázku. Žáci poté jednotlivě, případně i ve dvojici či skupině skládají nejdříve horní a dolní část věty, poté mohou složit celý důvěrně známý příběh O kaprovi.
Jedná se o závěrečný úkol celého materiálu. Žáci procvičují zrakovou syntézu, kdy skládají k sobě horní a dolní část věty, orientaci ve větě a souvětí a především pak opět obsah čteného.
![]() |
Autor díla: Petra Pšeničková |
Náhled | Typ | Velikost | Název |
---|---|---|---|
![]() | 44 kB | Pracovní list - Kapr |