Exkurze do místního závodu
Dílčí výstup, který plníme
- vytvoření představy o konkrétní výrobě v místním podniku
- navození zájmu žáků o vlastní profesní orientaci a přípravu k ní
Činnosti předcházející exkurzi
V hodině předcházející exkurzi upozorníme žáky na plánovanou exkurzi. Je pravděpodobné, že o místním závodě, který chceme navštívit, mají již řadu informací. V rámci řízeného rozhovoru zjistíme rozsah těchto informací a utřídíme je, v případě nutnosti též korigujeme.
Žáky poučíme o bezpečnostních zásadách, které je potřebné dodržovat během exkurze, o časovém průběhu a vhodném oblečení.
Žáky rozdělíme do několika skupin a zadáme jim úkoly, které budou plnit během exkurze.
V závodě, který plánujeme navštívit, zabezpečíme předem přijetí a vhodného průvodce. Vhodná je předchozí osobní návštěva učitele.
V případě nároků na dopravu veřejnými prostředky zabezpečíme potřebné náležitosti. Je vhodné, aby se exkurze zúčastnili alespoň dva pedagogičtí pracovníci.
Vlastní exkurze
a) Přesun na místo.
Možné činnosti s předpokládanou kontrolou po návratu z exkurze a využitím v dalších vyučovacích hodinách:
- náčrt trasy od školy k závodu s vyznačením nejvýznamnějších orientačních bodů a linií
- odhady vzdáleností na určitých částech trasy
- sledování dopravního ruchu na křižovatkách, hustoty silničního provozu, chování jeho účastníků
- sledování a zapisování názvů dopravních značek
- zaznamenávání pamětihodností podél trasy do připraveného schematického plánku
- zaznamenávání příkladů vhodných a nevhodných zásahů lidí do životního prostředí, které lze sledovat na trase
b) Aktivity v závodě.
Frontálně:
- úvodní seznámení se závodem a průvodcem
- seznámení s výrobním programem
- stručná informace o dodavatelsko-odběratelských vztazích
- vlastní prohlídka závodu s postupným vysvětlováním základů technologického postupu při výrobě
- diskuse se zaměstnanci nebo s vedením závodu
Práce skupin - každá skupina si z nabídnutých možností v hodině před exkurzí vybrala téma, ke kterému má zjistit co nejvíce informací během prohlídky závodu a diskusí se o to snaží.
Témata:
- jak závod pečuje o své zaměstnance
- jak je zabezpečeno, aby závod nenarušoval životní prostředí, jak jsou eliminovány negativní vlivy
- jak závod spolupracuje s místní samosprávou, jak se podílí na životě obce
- jaké má závod perspektivy, jak se bude asi vyvíjet
- jaké různé profese se v závodě uplatňují, jak zaměřené pracovníky závod nejvíce zaměstnává
Závěr, shrnutí, návrat do školy
c) Aktivity po provedené exkurzi:
- kontrola úkolů, které žáci plnili během cesty (dle konkrétního zadání)
- úkoly týkající se dopravní situace a zásahů člověka do životního prostředí, ponechat jako témata některých dalších vyučovacích hodin
- vlastní využití exkurze
Pracovní list - co jsme si zapamatovali z naší exkurze:
1. Navštívili jsme závod, jehož úplný a správný název je: __________________
2. Uveďte alespoň pět různých výrobků, které závod vyrábí: ________________
3. Nakreslete nějaký výrobek závodu:
4. Napište několik míst, kam jsou dodávány výrobky závodu:
v místě bydliště - např. škola ________________________________
v místním regionu _________________________________________
v ČR ____________________________________________________
ve světě _________________________________________________
5. Podle předchozí odpovědi zvažte, jaký je význam závodu, zda místní, celostátní či mezinárodní. Správnou odpověď podtrhněte.
6. Doplňte věty:
V závodě se mi líbilo _________________________________________
Za nejsložitější část výroby považuji _____________________________
Zaujala mne především práce __________________________________
Až budu velký(á), chtěl(a)-nechtěl(a) bych v tomto závodě pracovat (nehodící se škrtněte).
7. Navrhněte, co by mohl závod zlepšit
a) v přístupu ke svým zaměstnancům: ___________________________ b) ve spolupráci s obcí, městem: ________________________________
Pracovní list využijeme jako zpětnou vazbu a kontrolu toho, co si žáci z exkurze zapamatovali, a jako východisko k následnému řízenému rozhovoru a diskusi zaměřeným k volbě povolání.
Hlavní body řízeného rozhovoru:
- které profese v závodě pracovaly
- které profese by jednotliví žáci chtěli v budoucnu vykonávat
- jaké mají tyto profese podle nich přednosti, je na této práci i něco z jejich pohledu negativního
- chtěli by pracovat v místě bydliště, v místním závodě nebo za prací někam dojíždět
- musí každý pracovat, měl by každý pracovat
- co je to vlastně práce
- rozdíly práce duševní a fyzické, snižování těchto rozdílů s rozvojem vědy a techniky
- je nějaká práce zbytečná nebo si vážíme každé práce
- co budeme muset všechno umět, abychom mohli dobře vykonávat nějakou profesi
- musí si zaměstnaní lidé dále doplňovat své vzdělání, proč
Učitel navozuje jednotlivé body rozhovoru, a pokud je to možné, nechá žáky, aby přešli ve volnou diskusi. Téma zaměřené na profesní orientaci vyžaduje dostatek času.
Další možnosti využití exkurze:
- výstavka výrobků
- zhotovení nástěnky ze získaných materiálů
- napsání děkovného dopisu za umožnění exkurze
- výroba drobných pozorností (např. vánočních přání) pro zaměstnance závodu