Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Náměty pro výuku, které vznikly ve třídě Montessori v Kladně vycházejí ze zájmu dětí všechno si vyzkoušet, osahat, zažít. V popisovaných aktivitách se mohou stát třeba paprskem slunce nebo vteřinovou ručičkou na ciferníku. Inspiraci najdete v následujících metodikách:
- hodiny
- roční období
- kalendář
- opakování učiva
Předmět
PRVOUKA
|
Téma:
HODINY
|
Pojmy, znalosti
|
Dovednosti
- spolupráce
- trpělivost
- iniciativa
|
Forma práce
- prožitková forma
- práce celé skupiny
- ve volném prostoru (tělocvična apod.)
|
Pomůcky dětí
|
Předem připravit
- cedule s čísly na hodinový ciferník (1 - 12, 13 - 24)
- kostky, kamínky apod. na označení minut mezi čísly ciferníku
- 3 barevné stužky (znázornění ručiček hodin) s kroužky na držení na obou koncích: červená - nejdelší, zelená kratší, modrá nejkratší silnější (asi 2 - 1,5 - 1 metr)
|
Průběh činnosti
Příprava:
- sestavit pomocí čísel hodinový ciferník
- doprostřed posadit dítě, které drží za jeden konec všechny stužky (ručičky hodin)
- zvolit další tři děti na druhý konec ručiček
Vlastní činnost:
- vteřinová ručička rychle poskakuje šedesáti malými skoky podél obvodu kruhu, děti skoky nahlas počítají
- po oběhnutí obvodu poskočí minutová ručička o jednu značku = 1 minuta
- opakuje se po celou hodinu, aby se pohnula i hodinová ručička
|
Doporučení
- děti je potřeba střídat, tak aby každý si mohl obíhání ciferníku prožít
- děti chtějí být nejvíce vteřinovou ručičkou
- doporučuji tuto aktivitu jako úplně první před práci s hodinami
|
Předmět
PRVOUKA
|
Téma:
ROČNÍ OBDOBÍ
|
Pojmy, znalosti
- roční období - změny ve světě lidí a přírody
|
Dovednosti
- používat zdravý rozum
- spolupráce
- odpovědnost
|
Forma práce
|
Pomůcky dětí
- papír a pero do každé skupiny
|
Předem připravit
- hromadu věcí (zmenšené i skutečná velikost), které symbolizují roční období - ke každému asi 10 kusů (čepici letní a zimní, sluneční brýle, imitace zmrzliny, sněhová vločka, lyže, kuřátko, jahoda, hrozen vína, jablko, vánoční stromeček, suché listy......)
- 4 tácy, kobereček nebo jiná podložka
- cedule s názvy ročních období
|
Průběh činnosti
Příprava:
- rozdělit děti do 4 skupin, skupinám přidělit pracovní prostor a nechat je vylosovat roční období
- všechny věci umístit doprostřed třídy na podložku
Vlastní činnost:
- členové skupiny se střídají a chodí po jednom vybrat si věc, která patří k jejich ročnímu období
- když jsou věci rozebrány, postupně ukáže a zdůvodní ostatním každá skupina svůj výběr
- dalším úkolem každé skupiny je napsat společně vše, co ví o svém ročním období
- prezentace napsaného a diskuse, doplnění informací
|
Doporučení
- pro dělení na skupiny použít nějaký systém
- nechat práce skupin a předměty na viditelném místě ve třídě
- zadat úkol, aby děti zjistily ještě další informace, které ještě nejsou zapsány
- nechat děti ve skupinách zpracovat a vyrobit časopis o daném ročním období
- připravit si písničky k ročním obdobím (Uhlíř - Svěrák: Prosinec, Jaro dělá pokusy, Září, Jablunka; lidové písničky ....)
|
Předmět
PRVOUKA
|
Téma:
KALENDÁŘ
|
Pojmy, znalosti
- pořadí měsíců, označení číslicemi, počet dnů
- roční období od - do
- významné dny v kalendáři
|
Dovednosti
- iniciativa
- spolupráce
- trpělivost
- organizování
- pečlivost při práci
|
Forma práce
- společná práce skupiny v kruhu na zemi
|
Pomůcky dětí
- velké papíry, kružítko, pastelky, psací potřeby
|
Předem připravit
- cedulky: názvy měsíců, číslice 1 - 12, počty dnů v měsících, ročních období
- šipky s údaji: jarní a podzimní rovnodennost a datum, zimní a letní slunovrat a datum, Vánoce, Velikonoce, vysvědčení, začátek školního roku, letní prázdniny 2x, moje narozeniny, pololetní vysvědčení, jarní prázdniny
- nakreslit velké slunce s dvanácti paprsky (průměr asi ¾ metru)
- prostor připravit tak, aby po skončení společné práce mohly pracovat děti u stolků, ale sestavená práce zůstala dále k dispozici
|
Průběh činnosti
Společná práce:
- posadit děti do kruhu kolem slunce, rozmístit promíchaně kolem slunce všechny cedulky
- za slovního komentáře učitele děti postupně přidají k paprskům sluníčka (směrem ke středu slunce) nejdříve kartičky s číslicemi, potom názvy měsíců, počet dnů, nakonec roční období
- rozmístit šipky s údaji
- opět za slovního komentáře přikládat šipky z vnějšího okraje k názvům měsíců; nejdříve mezníky ročních období, potom další údaje
Samostatná práce:
- každý zaujme své místo v lavici a nakreslí a zaznamená si podle sestaveného vzoru svůj kalendář
|
Doporučení
- dbát na to, aby se při sestavování kalendáře všechny děti s cedulkami střídaly
- připravit nějakou vhodnou hudbu a písničky, které pustíme k samostatné práci dětí
|
Předmět
PRVOUKA A DALŠÍ PŘEDMĚTY
|
Téma:
OPAKOVÁNÍ UČIVA
|
Pojmy, znalosti
- podle záměru učitele to, co chce s dětmi procvičit a zopakovat
|
Dovednosti
- čestnost
- úsilí
- trpělivost
- spolupráce
|
Forma práce
- ve skupinách (4 - 5 dětí)
- u stolků
|
Pomůcky dětí
|
Předem připravit (stejné pro každou skupinu)
- očíslované otázky k učivu na kartičkách stejné
- očíslovaný přehled se správnými odpověďmi na otázky pro každou
- nádoba nebo sáček na kartičky s otázkami skupinu
|
Průběh činnosti
- skupina si sedne do kruhu kolem stolku
- jeden dostane přehled odpovědí
- další si vytáhne otázku, přečte nahlas, snaží se na ni přesně odpovědět
- pokud neví, skupina se snaží sestavit odpověď společně
- kontrolor nezasahuje, potom přečte správné znění odpovědi
- ti co nevěděli, si k odpovědi zaznamenají číslo otázky
- kontrola se posune k dalšímu dítěti, další si vylosuje otázku a vše pokračuje, dokud nejsou zodpovězeny všechny otázky
Společné zhodnocení všech skupin:
- na které otázky jsme většinou znali odpovědi
- na které otázky jsme si odpovědi nepamatovali
- nejasnosti, konzultace některých odpovědí s učitelem apod.
Práce jednotlivců:
- ti, co mají zaznamenána čísla otázek, na která odpovědět nedokázali, si zapíší odpovědi do svých sešitů
|
Doporučení
- sestavit skupiny podle nějakého jasného klíče
- upozornit velmi aktivní děti, aby nechaly čas a prostor i ostatním
- pobídnout ty méně aktivní k činnosti jako šanci si vše zopakovat
|
Stupeň vzdělávání a období vzdělávání |
1. stupeň, 1. období |
Rozvíjené klíčové kompetence |
Kompetence sociální a personální:
- účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
|
Mezioborové přesahy a vazby |
Výtvarná výchova Tělesná výchova |
Organizace řízení učební činnosti |
Skupinová, individuální |
Organizace prostorová |
Školní třída |
Organizace časová |
Do 45 minut, blok více hodin |
Vyučovací metoda |
Komplexní – otevřené učení |
Nutné pomůcky a prostředky |
Kostky (kamínky) na označení minut mezi čísly ciferníku, psací potřeby, výtvarné potřeby, barevné stužky, papíry, velké papíry, věci symbolizující roční období, tácy, kobereček nebo jiná podložka, kružítko |