Příspěvek vzniknul v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Metodika je jednou ze závěrečných prací účastníků kurzu Osobnostní a sociální výchovy B, který je částí projektu „Dokážu to?". Autory jsou učitelé, kteří už využívají poznatků těchto výchov v praxi a dále se v nich chtějí zdokonalovat.
Cíl vyučujícího |
Činnost |
Organizační forma |
Pomůcky |
Čas |
1. Pojmenování částí obličeje a těla |
1. Seskupování v úvodní hře podle fyzických vlastností |
1. Všichni sedí v kruhu, mění si místa podle pokynů (hnědé oči....) |
1. Židle v kruhu |
|
2. Změny částí obličeje při různých emocích - sociální vnímání |
2. Obrázky obličeje - neutrální, úsměv, pláč, údiv, úlek, bolest, vztek, smutek |
2. Skupiny se střídají v poznávání emocí |
2. Obrázky obličeje |
|
3. Rozvoj spolupráce, empatie, sebehodnocení, dramatizace |
3. Skupiny mají pantomimicky předvést zadanou emoci |
3. Společná pantomima celé skupiny |
|
|
4. Vyjádřit jednoslovně (zkráceně) důvody emocí. Vyjádřit jednoslovně (zkráceně) důvody emocí. |
4. Skupiny vyjadřují příčiny emocí: 1. skupina - radost, 2. skupina - smutek. Odpovědi uvnitř skupin mohou být velmi rozdílné. |
4. Tabule rozdělená na dvě poloviny: 1. obrázek veselého obličeje, 2. obrázek smutného obličeje. Učitel píše odpovědi žáků pod obrázky. |
4. Tabule, |
|
5. Empatie, schopnost rozpoznat a vyjádřit emoce změnou v obličeji |
5. Reakce na daný podnět - pantomima, změna výrazu tváře |
5. Učitel ukazuje na tabuli napsané příčiny emocí, žáci reagují změnou obličeje |
5. Tabule |
|
6. Pojmenování částí lidského těla |
6. Názvy částí těla - nahlas, pak pouze v duchu |
6. Žáci pohodlně stojí v kruhu, ukazují na sobě, pak zaměřují se zavřenýma očima na dané části pozornost. Poté přenášejí váhu pouze na paty, špičky, hrany... a sledují pocity a změny. |
|
|
7. Změny částí těla při různých emocích, empatie, sociální zralost |
7. Obrázky postav - neutrální, stud, pohoda, kárání, vstřícnost... |
7. Skupiny se střídají v poznávání emocí. |
7. Obrázky postav |
|
8. Rozvoj spolupráce, empatie, kreativity, kresba fixem |
8. Kresba obrysu postavy: 1. skupina - pohodlná poloha (spánek...); 2. skupina - strnulá poloha (úlek, strach...) |
8. Žáci určí člena skupiny, který se položí na velký balící papír a ostatní ho obkreslí v dané poloze |
8. Balicí papír, fixy |
|
9. Rozvoj spolupráce, empatie, kreativity, kresba fixem. Názvy částí těla. Vyjadřování - výstižné, formulace zážitků. |
9. Žáci ve skupině pojmenují části těla, které mění pozici při různých polohách. Popisují své zážitky a situace, kdy se tělo nachází v nakresleném stavu. |
9. Skupiny popisují svůj obrázek |
|
|
10. Barevné vyjádření nálady, cit pro barvy |
10. Vyjádřit barevně svou postavu - uvolněná poloha -veselé, zářivé barvy; strnulá poloha - temné, smutné barvy. |
10. Žáci vymalují svou postavu barvami |
10. Tempery |
|
11. Prezentace své práce, schopnost hodnocení a sebehodnocení |
11. Vystavení obrázků ve třídě (dveře, stěna), zhodnocení výtvarné hodnoty i vhodnosti polohy a barev |
11. Žáci sami určí místo, kde chtějí obrazy mít |
11. Izolepa, připínáčky |
|
12. Závěrečná reflexe |
12. Učitel vyzve žáky, aby se zatvářili a zaujali takovou polohu, jak se cítí právě teď |
12. Děti se různě pitvoří a kroutí |
|
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025