Odborné články Základní vzdělávání Výsledky výzkumu PISA 2006
Odborný článek

Výsledky výzkumu PISA 2006

11. 1. 2008
Základní vzdělávání
Autor
VUP Praha

Anotace

Dne 4. 12. 2007 byly na semináři Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy prezentovány výsledky mezinárodního projektu PISA (Programme for International Student Assesement), který proběhl pod záštitou organizace OECD (Organization for Economic Co-operation and Development) v roce 2006. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jak jsou patnáctiletí žáci v různých zemích připraveni do dalšího života.


Dne 4. 12. 2007 byly na semináři Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy prezentovány výsledky mezinárodního projektu PISA (Programme for International Student Assesement), který proběhl pod záštitou organizace OECD (Organization for Economic Co-operation and Development) v roce 2006. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jak jsou patnáctiletí žáci v různých zemích připraveni do dalšího života.

Výzkum si kladl mimo jiné tyto otázky:

  • Jsou žáci schopni analyzovat problém, zdůvodňovat řešení či zprostředkovat své postupy a závěry ostatním?
  • Využívají žáci efektivní metody a jsou motivováni k dalšímu vzdělávání?
  • Obstojí žáci se svými znalostmi a dovednostmi v moderní společnosti?1

Výzkum PISA probíhá v pravidelných tříletých cyklech a sleduje, jak si žáci osvojili kompetence ve čtení, matematice a v přírodních vědách. Každý cyklus se vždy zaměří na jednu z těchto oblastí. V roce 2006 se výzkum soustředil především na přírodní vědy – nakolik si žáci osvojili klíčové kompetence v této oblasti. Přírodovědná gramotnost byla pro potřeby výzkumu definována jako „schopnost využívat přírodovědné vědomosti, klást otázky a z daných skutečností vyvozovat závěry, které vedou k porozumění světu přírody a pomáhají v rozhodování o něm a o změnách způsobených lidskou činností“.1

Do výzkumu se zapojilo celkem 57 zemí, přičemž v ČR bylo testováno celkem 245 škol, tj. 9 016 žáků z 9. ročníku základních škol, 1. ročníku středních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Výzkum PISA prezentuje výsledky dvěma způsoby:

  • bodovou škálou, která vyjadřuje úspěšnost žáků při řešení testových úloh (kromě průměrného výsledku žáků ukazuje také výsledky v různých dílčích oblastech vědomostních a obsahových okruhů a rovněž okruhů sledovaných kompetencí);
  • pomocí šesti úrovní způsobilosti, na nichž se žáci mohou nacházet, tj. s jakým úspěchem si žáci osvojili přírodovědné kompetence a vědomosti.1

V přírodovědném testu se čeští žáci s 513 body umístili na 15. místě na celkové škále a tím se ČR řadí mezi dvacet zemí s nadprůměrným výsledkem. U 83 % žáků lze pak říci, že jsou úspěšní v osvojování přírodovědných kompetencí (PK), 12 % žáků dosáhlo dvou absolutně nejvyšších úrovní způsobilosti. Nejlepších výsledků dosáhli v obou způsobech hodnocení žáci Finska, z nichž si úspěšně osvojilo PK 95 % žáků. Finští žáci takovýchto vynikajících výsledků dosáhli rovněž ve čtenářské a matematické gramotnosti.

Při pohledu na tyto výsledky je vidět, že ČR patří mezi země s výbornými žáky. Jestliže ale podrobněji zkoumáme jednotlivé dílčí škály, dozvíme se, že i když mají čeští žáci například nadprůměrné vědomosti z přírodních věd (tj. znalost obsahu), o vědeckých postupech toho moc nevědí. Zároveň jsou daleko více schopni své vědomosti aplikovat než přírodovědné otázky rozpoznat a používat vědecké důkazy. V posledních dvou zmíněných případech jsou schopnosti českých žáků velmi podprůměrné. Výzkum ukázal, že mají (spolu s žáky Maďarska a Slovenska) osvojeno velké množství poznatků a teorií, ale problémy u nich nastávají s vytvářením hypotéz, využíváním různých výzkumných metod, s experimentováním, se získáváním a interpretací dat, s posuzováním závěrů výzkumu, s formulováním a dokazováním závěrů apod. Dá se tedy říci, že při vzdělávání našich žáků je kladen větší důraz na shromažďování a reprodukci teoretických znalostí, než na podstatu vědeckého zkoumání a uvažování. Tato tvrzení ještě podporují statistiky, ve kterých více než 33 % žáků odpovědělo slovy „nikdy“ nebo „téměř nikdy“ na otázky, zda-li jim učitel předvádí demonstrační pokusy nebo od nich vyžaduje, aby navrhli, jak se dají přírodovědné otázky zkoumat v laboratoři (v tomto případě byla záporná odpověď dokonce od 58 % žáků).1

Při zkoumání rozdílů mezi výsledky žáků na jednotlivých školách se ukázalo, že ČR patří mezi země s největším rozdílem mezi jednotlivými školami a že jedním z nejvýraznějších vlivů, který působí na výsledek žáka, je socioekonomické zázemí škol. Z toho vyplývá, že volba školy má na výsledek žáka velký vliv. Nejhorších výsledků dosáhli žáci speciálních škol (o 138 bodů méně než byl průměrný výsledek) a středních odborných škol a učilišť bez maturity (o 70 bodů méně). Nejlepší byly naopak výsledky na víceletých gymnáziích (o 115 bodů více než průměr).

V matematické gramotnosti pak mají čeští žáci nadprůměrné výsledky, totéž ale bohužel nelze tvrdit o výsledcích ve čtenářské gramotnosti – ty jsou velmi podprůměrné.

Celkově lze tedy říci, že od r. 2000 jsou výsledky českých žáků v průměru stabilní, ale stále zde zůstávají rozdíly mezi jednotlivými druhy škol a je velmi pravděpodobné, že se zvyšují rozdíly mezi slabšími a dobrými žáky.

Závěry studie jsou tedy jasné a zbývá otázka, co ještě dělat pro to, aby se slabé stránky českého vzdělávacího systému zlepšovaly. Jednou z možností je nechat se inspirovat závěry poradenské firmy McKinsey&Co., která ve své studii (How the world´s best-performing school systems come out to the top) vytypovala faktory společné zemím, které žebříčkům PISA dlouhodobě vévodí. Na semináři MŠMT byly představeny takto:

Je velmi důležité získat pro pedagogickou práci ty správné lidi aneb Kvalita vzdělávacího systému nemůže překonat kvalitu učitelů, kteří v něm pracují
Při zlepšování vzdělávacího systému je nutné zabránit řadě škodlivých mýtů, jako např. že je možné zlepšit systém bez zvýšení kvality učitelů a navýšení výdajů. Učitelství je třeba prezentovat jako prestižní kariérní volbu, a to je ovlivněno především systémem výběru a vzděláváním učitelů, výší nástupního platu a péčí o status pedagogické profese.

Vzdělat budoucí pedagogy tak, aby dobře a efektivně učili aneb Jediný způsob, jak zlepšit výsledky žáků, je zlepšit výuku
Cílem takovýchto vzdělávání by měla být reflexe nedostatků, nácvik efektivních postupů a vnitřní motivace učitelů a prostředkem pak mentorování začínajících učitelů, koučování (výuka přímo ve třídě), spolupráce učitelů (vedoucí učitelé) či ředitelé jako příkladní vyučující.

Zajistit, aby systém poskytoval každému dítěti nejlepší možnou výuku aneb Má-li systém vykazovat dobré výsledky, musí v něm uspět každé dítě
Je třeba monitorovat školy a identifikovat ty, které potřebují pomoci a v nich cíleně intervenovat (finanční pomoc, změna vedení). Kromě škol je třeba rovněž identifikovat žáky, kteří potřebují pomoci, a opět včasně intervenovat.2

Citace:
1 Palečková J. (2007): Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006 – Poradí si žáci s přírodními vědami? – Ústav pro informace ve vzdělávání, Praha.
2 Seminář MŠMT – Výsledky výzkumu PISA 2006 – 4.12. 2007, Praha.


Literatura a použité zdroje

[1] – http://www.pi­sa.oecd.org/…_1_1,00­.html .
[2] – PALEČKOVÁ , J. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006 – Poradí si žáci s přírodními vědami?. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2007.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
VUP Praha

Hodnocení uživatelů

Radek Sárközi
22. 2. 2011, 19:26
Více o čtenářské gramotnosti najdete na stránkách o.s. Abeceda "Čtenářská gramotnost a projektové vyučování": http://www.cten…tnost.cz

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024