Khan Academy využívá k výuce sérii krátkých videí nepřekračující 10 minut, kde je hravě, ale názorně vysvětlen problém. Videa obsahují pouze virtuální černou tabuli, na kterou se přenáší rukopis jejich tvůrce Salmana Khana, a hlas, který vysvětluje každý krok. Současný obsah Khan Academy je zaměřen především na přírodní vědy, zvláště na matematiku. Khan Academy pokrývá osnovy základní, středoškolské a dokonce i části vysokoškolské matematiky. Videa jsou neustále zlepšována a doplňována.
Kromě videí obsahují webové stránky další neméně důležité prvky, jako jsou matematická cvičení, která se dětem generují na základě jejich úrovně a předcházejícího výkonu; děti mají možnost sledovat svůj postup/vývoj za pomoci četných přehledných, jednoduchých statistik a grafů; všechna videa jsou propojena za pomoci knowledge map (vědomostní mapy ukazující návaznost všech znalostí/prerekvizit k zvládnutí dalšího bloku videí), takže student vidí k jakým oborům a zajímavostem se svou cílenou prací dostane; v internetovém prostředí je také integrované tzv. gamifikované prostředí, které pomocí různých drobných, zdánlivě nevýznamných, odměn motivuje studenty k setrvání v učení. Webové rozhraní obsahuje také prostředí pro učitele, který může sledovat vývoj svých žáků a cíleně pomáhat ve chvíli, kdy má žák obtíže nějakou látku překonat.
Khanova škola, o.s. (www.khanovaskola.cz)
Občanské sdružení, které vzniklo jako reakce na Khan Academy. Bylo založeno v říjnu 2012 poté, co se sešla skupina dvou desítek nezávislých překladatelů videí Khan Academy, kteří si řekli, že je potřeba udělat mnohem více.
Vize
Co děláme?
Momentálně se plně zaměřujeme na překlady Khan Academy do češtiny. Veškeré činnosti provádíme se souhlasem a oficiální podporou Khan Academy.
Máme přeloženo 353 videí, z toho přes 90 s českým dabingem. Na našich stránkách naleznete 42 cvičení v češtině, na zbylá cvičení pak budou uživatelé přesměrováni na anglické stránky.
Momentálně se věnujeme překladům a dabingům matematiky pro vyšší stupeň a střední školy. Ty jsou, podle nás, teď nejvíce potřeba, protože vysokoškolští studenti jazykovou bariéru překonávají snáze.
Také podporujeme snahy vytvářet videa, jako dělá Salman Khan. Rádi pomůžeme a propůjčíme techniku komukoliv, kdo to bude chtít zkusit.
Proč si myslíme, že Khan Academy má budoucnost?
Překonává totiž tyto nedostatky současného vzdělávání:
Další zdroje informací
Khan Academy: Fact Sheet. [online]. Leden 2013. Dostupné z: http://khanacademy.desk.com/customer/portal/articles/441307-press-room.
O Khan Academy. [online]. Dostupné z: http://khanovaskola.cz/blog/o-khan-academy
BRDIČKA, Bořivoj. Převrácená třída podle Dr. Lodge. 2012. [cit. 2013‑02‑21]. Dostupné z: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15613/
KADLECOVÁ, Zuzana. Khan Academy a „převrácená třída“. 2012. [cit. 2013‑02‑21]. Dostupné z: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15039/.
Grafické podklady
1/ Počet otitulkovaných videí Khan Academy v jednotlivých zemích
![]() |
Zdroj: Khan Academy, únor 2013 |
2/ Počet nadabovaných videí Khan Academy v jednotlivých zemích
![]() |
Zdroj: Khan Academy, únor 2013 |
3/ Celkový počet videí Khan Academy v jednotlivých oborech
![]() |
Zdroj: Khan Academy, únor 2013 |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025