Odborné články Základní vzdělávání Stolování v restauraci a jídelní lístek
Odborný článek

Stolování v restauraci a jídelní lístek

4. 10. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Monika Matejová

Anotace

Žáci se seznámí se základy stolování v restauraci a naučí se orientovat v jídelním lístku.
Stolování v restauraci

Navodíme žákům situaci, že mají právě dnes narozeniny a rodiče je pozvou do restaurace. Požádáme je, ať nám vyprávějí, jak to v restauraci chodí. Přitom umísťujeme na nástěnku kartičky – PŘÍCHOD DO RESTAURACE, UVÍTÁNÍ ČÍŠNÍKEM, VÝBĚR MÍSTA, NABÍDNUTÍ JÍDELNÍHO LÍSTKU, VÝBĚR JÍDLA, PŘÍPRAVA JÍDLA V KUCHYNI, JEDENÍ, PLACENÍ, ODCHOD.

Poté si vybereme šest žáků, kteří si podle písemné předlohy a s poskytnutými pomůckami připraví a následně zahrají dvě scénky – Návštěva v restauraci (mezitím, co si žáci chystají scénku, si s ostatními povídáme o tom, jaké restaurace z okolí znají, ve kterých byli, jaké jídlo jim tam chutnalo, co by doporučili ostatním, zda se k nim číšníci hezky chovali apod.)

1. skupina (tři žáci) - zahraje scénku, ve které bude vše probíhat podle pravidel chování v restauraci.

Oslava narozenin v restauraci:

  • dva kamarádi, z nichž má jeden narozeniny, vejdou do restaurace, pozdraví
  • číšník jim odpoví, nabídne jim i místo k sezení, přinese jídelní lístek a na chvíli od hostů odejde, aby jim poskytl čas na výběr jídla a nápojů
  • číšník se vrací, zeptá se, zda si hosté vybrali, zapíše si jejich volbu, vezme si zpět jídelní lístky
  • číšník přinese pití, jídlo a popřeje hostům dobrou chuť
  • kamarádi si popřejí dobrou chuť a začnou jíst
  • když oba hosté dojedí, číšník odnese prázdné nádobí, přitom se hostů zeptá, zda budou mít ještě nějaké další přání
  • hosté si přejí platit
  • číšník přinese účet, hosté zaplatí, číšník jim poděkuje za návštěvu a rozloučí se s nimi
  • hosté odcházejí z restaurace

2. skupina (tři žáci) – zahraje podobnou scénku, kde jsou některá pravidla chování v restauraci porušena. Ostatní žáci dávají pozor a po dokončení scénky řeknou, co dělali hosté nebo číšník špatně.

Oslava začátku letních prázdnin v restauraci:

  • dva kamarádi vejdou do restaurace, pozdraví
  • číšník jim odpoví, nabídne jim místo k sezení; přinese jim jídelní lístek a na chvíli od hostů odejde, aby jim poskytl čas na výběr jídla a nápojů
  • kamarádi zakřičí na číšníka, že už si jídlo i pití vybrali
  • číšník jde k nim, zapíše si jejich volbu, vezme si zpět jídelní lístky
  • číšník přinese pití a jídlo, ale nepopřeje jim dobrou chuť
  • kamarádi začnou jíst
  • když oba hosté dojedí, číšník odnese prázdné nádobí, přitom se hostů zeptá, zda budou mít ještě nějaké další přání
  • hosté si přejí platit
  • číšník přinese účet, hosté zaplatí, číšník jim poděkuje za návštěvu a rozloučí se s nimi
  • hosté odcházejí z restaurace

Ostatní žáci by měli přijít na to, že v restauraci se na číšníka nepokřikuje, ale čeká se, až přijde k jejich stolu, dále, že číšník nepopřál hostům dobrou chuť, což neučinili ani kamarádi navzájem.

Jídelní lístek

Ukážeme žákům jídelní lístek, který jsme vymysleli. Popíšeme spolu se žáky jeho jednotlivé části a poté žáky rozdělíme do dvojic, které vyrobí svůj jídelní lístek. Potom se žáci spojí do čtveřic, jednotlivé páry si ve skupině vymění jídelní lístky a vyberou si některá z hlavních jídel, které jim autoři tohoto jídelního lístku nakreslí na papírový talíř.

Na závěr si žáci prohlížejí všechna nakreslená jídla a hodnotí, která jídla by si objednali, která jsou zdravá/nezdravá a proč.

2
2. 2

1
1. 1


Literatura a použité zdroje

[1] – ŠPAČEK, L. Slon v porcelánu aneb Jak se neztratit v labyrintu etikety . Praha : Albatros,

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Monika Matejová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

•jídelní lístek (vyrobená zjednodušená verze) •texty pro přípravu scénky •papíry na výrobu jídelních lístků •kreslicí a psací potřeby •papírové talíře •kartičky Jak to chodí v restauraci (vyrobené) •rekvizity pro scénku: např. čtyři jídelní lístky, čtyři talíře, čtyři skleničky, čtyři příbory, čtyři ubrousky, dva tácy, čtyři účtenky, šest peněženek (hosté a číšník)