Domů > Odborné články > Základní umělecké vzdělávání > Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření
Odborný článek

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

16. 5. 2017 Základní umělecké vzdělávání
Autor
Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o.

Anotace

Ukázka z publikace Ředitel moderní ZUŠ, která se věnuje zákonnému požadavku ochrany osobních údajů z pozice ředitele.

Zveřejňování osobních údajů žáků na internetu

K otázce zveřejňování osobních údajů žáků na internetu zaujal stanovisko Úřad na ochranu osobních údajů pod čj. SPR-0009/07. Vyjímáme z něj:

„Jestliže účastník řízení zpracovává nezbytné osobní údaje žáků na základě zvláštních právních předpisů, tj. za účelem plnění povinností zde stanovených, jedná se o postup v souladu s § 5 odst. 2 písm. a) zákona č. 101/2000 Sb., k němuž není zapotřebí souhlas subjektů údajů nebo jejich zákonných zástupců. V daném případě je však nutné dodržet povinnost stanovenou v § 5 odst. 1 písm. f ) zákona č.  101/2000 Sb. a údaje shromážděné za účelem plnění zákonných povinností využívat důsledně pouze k účelům stanoveným příslušnými právními předpisy. Zpřístupněním osobních údajů žáků na webových stránkách účastníka řízení však došlo k využití osobních údajů žáků k jinému účelu, než ke kterému byly tyto údaje původně shromážděny.

Vzhledem k tomu, že účastníku řízení žádný právní předpis neukládá osobní údaje žáků na webových stránkách zpřístupňovat, a v dané situaci se neuplatní ani jiné z ustanovení § 5 odst. 2 písm. a) až g) zákona č. 101/2000 Sb., bylo by takové využití údajů možné pouze se souhlasem žáků, resp. jejich zákonných zástupců (to v návaznosti na splnění podmínky rozumové a volní vyspělosti podle § 9 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, kterou však, vzhledem ke specifické povaze souhlasu se zpracováním osobních údajů, nelze u žáků prvního stupně považovat za splněnou). Tento souhlas musí být na základě § 4 písm. n) a § 5 odst. 4 zákona č. 101/2000 Sb. Svobodným a vědomým projevem vůle subjektu údajů (nebo zákonného zástupce), provázeným informací o účelu zpracování, osobě správce, rozsahu údajů, jichž se týká, a období, na které je poskytován. Takový souhlas je správce osobních údajů povinen získat ještě předtím, než zpracování osobních údajů zahájí, a také je povinen jej po celou dobu zpracování prokázat.“

Zpřístupnění fotografií žáků na webových stránkách školy

K této otázce zaujal Úřad pro ochranu osobních údajů též v rozhodnutí čj. SPR-0009/07 toto stanovisko:

„Co se týče zpřístupnění fotografií žáků na uvedených webových stránkách, lze na základě ukázek fotografií, které byly na webových stránkách umístěny, dovodit, že v daném případě se o zpracování osobních údajů žáků nejedná, neboť fotografie zachycují pouze průběh školních akcí, nikoli podobizny jednotlivých žáků, a jsou označeny pouze názvem dané školní akce. Tento postup účastníka řízení tak nelze považovat za zásah do práva na ochranu osobních údajů a k porušení zákona č. 101/2000 Sb. tedy nedošlo.“

Z uvedeného tedy vyplývá, že zveřejňování fotografií žáků na webových stránkách školy není porušením zákona č. 101/2000 Sb.

Kamerový systém ve škole

Zavedení kamerového systému ve škole je možné výhradně jen se souhlasem zákonných zástupců. Mnoho rodičů nesouhlasí s takovým sledováním svých dětí, byť je připojení zabezpečené. Souhlas je v zákoně č. 101/2000 Sb. Definován jako svobodný a vědomý projev vůle subjektu údajů, jehož obsahem je svolení subjektu údajů se zpracováním osobních údajů. A právě svoboda souhlasu je většinou tou nejproblematičtější vlastností, kterou lze u již udělených souhlasů často zpochybnit. Je proto potřeba si na toto dát pozor. I když většina rodičů bude třeba se zavedením on-line kamerového systému souhlasit, může se vyskytnout několik rodičů, kteří tento svůj souhlas řediteli/ředitelce školy nedají.

Druhým problémem, na který se též dotazují rodiče, je natáčení žáků při vyučování, jež je následně žákům například promítnuto s rozborem situací, ve kterých udělali chybu. Obecně nic proti tomuto výdobytku moderní techniky nelze namítat, je to pomoc při vyučování. Nicméně je třeba mít na paměti, že provozování kamerového systému je podle zákona č. 101/2000 Sb. považováno za zpracování osobních údajů, pokud součástí systematického kamerového sledování je záznam pořizovaných záběrů s cílem využít tyto záběry k identifikaci fyzických osob. V tom případě je třeba mít na paměti minimálně to, že dotčené osoby musí být informovány. Pokud se to týká žáků základní umělecké školy, pak je třeba informovat rodiče, že při výuce se používá tento způsob a že kamerový záznam je určen výhradně pro potřebu výuky a následně je smazán.

Organizační opatření k ochraně osobních údajů ve škole

Mezi organizační opatření k ochraně osobních údajů ve škole patří především:

  • Třídní výkazy, katalogové listy a další materiály ze školní matriky, které obsahují osobní údaje žáků, jsou trvale uloženy v uzamykatelných skříních v kanceláři školy. Třídním učitelům jsou vydávány na nezbytně nutnou dobu k provedení zápisů.
  • Osobní spisy zaměstnanců jsou uloženy v uzamykatelných skříních v kanceláři ředitele školy.
  • Nejméně jednou ročně jsou zaměstnanci upozorněni na svoji možnost seznámit se s obsahem svého osobního spisu. Na tuto možnost jsou zaměstnanci upozorněni na poradě, prokazatelnost seznámení je doložena zápisem z porady.
  • Nejméně jednou ročně je na programu pedagogické rady zařazena problematika ochrany osobních údajů, zejména z hlediska kompetencí pracovníků – které údaje o škole, žácích a zaměstnancích mohou poskytovat.
  • Zaměstnanci školy neposkytují osobní údaje zaměstnanců školy a žáků cizím osobám a institucím, ani telefonicky, ani při osobním jednání, pouze na pokyn vedoucího zaměstnance, tedy ředitele školy nebo jeho zástupce.
  • Písemná hodnocení a posudky, které se odesílajímimo školu, například pro potřeby soudního řízení, přijímacího řízení, zpracovávají pracovníci určení ředitelem školy, nejsou však oprávněni samostatně tato hodnocení podepisovat, poskytovat a odesílat jménem školy.
  • Každé hodnocení podepisuje statutární orgán školy, tedy ředitel, případně v jeho nepřítomnosti zástupce ředitele. U hodnocení lze uvést, kdo je vypracoval.
  • Hodnocení je zpracováno tak, aby nemohlo být napadnutelné z hlediska věcné správnosti. Použité formulace jsou stručné, věcné, vyjadřují se pouze k tématům, které obsahuje žádost o poskytnutí údajů.
  • Seznamy žáků se nezveřejňují, neposkytují bez souhlasu zákonných zástupců fyzickým či právnickým osobám, které neplní funkci orgánu nadřízeného škole, zejména dětským lékařům pro očkování žáků, zubním lékařům, dodavatelům služeb při mimoškolních akcích, výletech, školách v přírodě, lyžařských výcvikových kurzech.
  • Všichni zaměstnanci školy jsou povinni zamezit nahodilému a neoprávněnému přístupu k osobním údajům žáků a zaměstnanců školy.

Ukázka pochází z publikace Ředitel moderní ZUŠ Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Více informací o publikaci na http://www.raabe.cz/reditel-moderni-zus/

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.