Odborné články Speciální vzdělávání Učíme se od předků – Stará řemesla
Odborný článek

Učíme se od předků – Stará řemesla

8. 10. 2008
Speciální vzdělávání
Autor
Vlasta Geryková

Anotace

Ukázka projektové výuky vedoucí k netradičnímu a přitažlivému způsobu rozvoje profesionální orientace žáků s LMP prostřednictvím využití starých řemesel našich předků, konkrétních námětů a činností.

Tento projekt již čtvrtým rokem s velkým úspěchem realizujeme v Základní škole, Příbor, Dukelská 1346, kterou navštěvují žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Projekt rozvíjí přitažlivým a netradičním způsobem profesionální orientaci žáků, seznamuje s řemesly našich předků, z nichž mnohé činnosti jsou využívány i v některých současných řemeslech. Naše škola je rovněž zapojena do projektu Ekoškola (Tereza Praha), a proto jsme se při práci s žáky v této oblasti zaměřili i na sepětí člověka s přírodou, na využití přírodních materiálů, odpadových materiálů, na ochranu přírody, na šetření energiemi a na seznámení s výrobou, která je šetrná k životnímu prostředí.

Projekt seznamuje žáky jednoduchým a přitažlivým způsobem se starými, možná už i zanikajícími řemesly našich předků, se starými věcmi a nástroji, které ke své práci v uvedených řemeslech potřebovali. Specifikem projektu je zprostředkování různých informací o některých zajímavých řemeslech prostřednictvím zážitku. Tento zážitek žáci získají prostřednictvím různých prováděných činností souvisejících s uvedenými řemesly. Celý prováděný projekt vede k tomu, aby se žáci s řemesly nejenom seznámili, získali představu o konkrétních činnostech daného řemesla, ale aby také dokázali vyrobit konkrétní, reálný výrobek. To je finální výsledek celého projektu, který společně se všemi výstupy z jednotlivých činností a především s přehlídkou konkrétních výrobků může být využit při nejrůznějších prezentacích školy.

Cíle projektu pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce:

  • seznámit žáky se starými řemesly (romským dětem v úvodu říci, jaká typická řemesla nejčastěji vykonávali jejich předkové);
  • probouzet úctu k lidské práci a nepřímo i ke starší generaci;
  • rozvíjet zručnost a dovednost (prožití radosti z vlastní tvořivosti, případně i z darování);
  • vhodná motivace k významu práce, profesionální zručnosti a dovednosti;
  • rozšířit znalosti říkadel, písní, pohádek a pohybových aktivit, ve kterých se odráží podíl lidské řemeslné práce;
  • nacházet souvislosti mezi starými řemesly a dnešní výrobou;
  • objevovat cestu od starých tvarů k současnému designu;
  • podporovat růst individuality dítěte v tvořivou osobnost.

Do projektu mohou být zapojeni žáci různého věku, různého nadání. Formou tematického projektu si každé dítě může vybrat právě ten způsob nebo tu činnost z daného řemesla, která mu podle jeho schopností nejvíce vyhovuje a ve které může vyniknout.

Jednotlivá řemesla a náměty pro práci s žáky

Před vlastními praktickými činnostmi seznámíme žáky s historií jednotlivých řemesel, náčiním, nářadím, pracovními postupy, výrobky typickými pro daná řemesla prostřednictvím využití obrázků, knih, encyklopedií, filmů, odborných exkurzí, besed s řemeslníky těchto řemesel, návštěv skanzenů starých řemesel atd.

Práce s kovy - obecné náměty

  • Poslouchat zvuky různých kovových předmětů (zvonečky, příbory, nádobí, plechovky, drátky, klíče atd.). Zkuste poznávat zvuky předmětů i se zavázanýma očima.
  • Vytvořit vlastní hudební skladbu za použití kovových předmětů. Je možno rozšířit i o dřívka, sklenice (ty vydávají různý zvuk podle toho, kolik vody do nich dáte), papír.
  • Vyrobit si netradiční hudební nástroje z kovového odpadu.
  • Vytvořit postavičku, panáčka „Šroťáčka" z odpadového kovového materiálu.
  • Zjišťovat vodivost jednotlivých kovů jednoduchými pokusy (využití při úspoře energie, bezpečnost).
  • Ukázat si na mapě České republiky, případně světa nebo v encyklopediích, atlase či s využitím internetu, kde se jaký kov těží.
  • Zjišťovat hmotnost různých kovů, kovových předmětů (např. i prstýnky, hodinky žáků) - práce s vahami (sčítání, odčítání, jednotky, převádění, fyzikální pojmy).
  • Konkrétní výrobky z drátu nebo plechu - viz níže v jednotlivých řemeslech.
  • Pohybové hry, tělovýchovné chvilky a aktivity s využitím kovových předmětů, kovových odpadů, nácvik pohybových pásem s využitím tanečků, písní, říkanek, která představují daná řemesla.

Konkrétní řemesla

CÍNAŘSTVÍ

  • Kresba návrhu jednoduchého šperku.
  • Vyzkoušet si, jak se taví cín. (Žáci společně s dospělými roztavují v plechovce, která se drží v kleštích, nad plamenem kus cínového drátu. Roztavený kov se lije po trochách do studené vody a sleduje se, jaké zajímavé tvary vznikají.) Se vzniklými tvary se může dále pracovat - rozklepávat kladivem nebo ohýbat. Žáci si tak mohou vytvořit svá umělecká díla a dát jim i název.
  • Vyrábění ozdoby, monogramu nebo jména ohýbáním cínového drátu.
  • Výroba ježka - ohne se pás slabého plechu (může se použít pozinkovaný nebo měděný plech a měděné drátky) do tvaru ježka, na něj žáci s pomocí dospělých pájí drátky - bodliny. Ty se pak zastřihnou do stejné délky. Drátky - bodlinky - je dobré dávat dál od sebe.

Obráek č.1
Obrázek č.1

KOVÁŘSTVÍ

  • Uspořádat návštěvu a prohlídku kovářské dílny.
  • V hodinách slohu popsat, jak vypadala kovářská dílna, kterou jste navštívili (slohový útvar - popis).
  • Vytvořte co nejvíce slov s kořenem slova kov.
  • Naučit se zpívat píseň o kovářích, říkanka o kovářích.
  • Dramatizace písně nebo pohádky o kovářích.
  • Výroba podkovy z kartonu, moduritu, modelíny, hlíny.
  • Podkovy použít jako značky při cvičení nebo nějaké dětské hře.
  • Vyrobit podkovu nebo koně z drátu - možno rozšířit o oblast lidských vztahů - aktivita „Komu dám podkovu pro štěstí" - mamince, paní učitelce, kuchařce, kamarádovi - předat s vyslovením, proč mu podkovu dávám, za co si ho vážím, cením.
Obrázek č.2

Práce se dřevem - obecné náměty pro řemesla, např. bednářství, kolářství

  • Povídání o zpracovávání dřeva a k využití dřeva pro člověka, dřevařská výroba šetrná k životnímu prostředí a ochraně krajiny, šetření lesů, dřeva.
  • „Jak voní dřevo?" - čichání k jednotlivým druhům dřeva.
  • Zjišťovat tvrdost různých druhů dřeva, hmatové prožitky (hmotnost dřeva, hrubost kůry).
  • Uspořádat akci „Den stromů" - zasazení stromu, poznávání stromů, objímání stromů - čerpání energie, ochrana stromů, vyrobení budky pro ptáky a její připevnění na strom.
  • Vyrobení společného stromu libovolnou technikou na velký formát.
  • Přečtení básně nebo pohádky s tematikou stromů, dřeva.
  • Rýsování různých geometrických obrazců. Jejich obkreslení na dřevo a vyřezání těchto tvarů.
  • Stavění společného hradu či jiné stavby z dřevěných kostek.
  • Vyrobení obrázku z pilin nebo hoblin - na tmavý papír se tvar obrázku předkreslí lepidlem a poté se nasypou na papír piliny nebo hobliny. Ty se přichytí v místech, kam bylo naneseno lepidlo.
  • Výroba papírového sudu z pruhu tvrdého papíru. Spodní část se nastřihne, ohne a přilepí se vystřižené kulaté dno. Na hotový sud se tenkým štětcem a barvou nakreslí obruče.
  • Pohybové hry, tělovýchovné chvilky a aktivity s využitím dřevěných předmětů, kostek, hůlek, nácvik pohybových pásem s využitím tanečků, písní, říkanek, která představují daná řemesla.

Obrázek č. 3

SEDLÁŘSTVÍ

  • Četba pohádky nebo příběhu o koních, možnost shlédnutí filmu.
  • Návštěva farmy s chovem koní, prohlídka sedel koní, jízda na koních.
  • Kresba nebo malba koně.
  • Rýsování jednotlivých částí dřevěného koně.
  • Výroba dřevěného koně z geometrických dřevěných vyřezaných tvarů.
  • Výroba mini sedla z vepřovice a jeho přilepení na vyrobeného dřevěného koníka.

KOŠÍKÁŘSTVÍ

  • Povídání o vrbách a zpracování proutí.
  • Výtvarné ztvárnění vrby, proutí. Ozdobná dekorace z proutí vrby, např. k Velikonocům, výzdobě třídy, prostor školy, dárek ke Dni matek.
  • Naučit se říkadlo „Otloukej se píšťaličko".
  • Vyrobit si vrbovou píšťalku za použití říkadla.
  • Uplést si košík - možno do školy pozvat odborníka na pletení košíků.
  • Uplést si košík z odpadových materiálů - technika pletení ze starého papíru, plastu atd.
  • Uspořádat výstavku s využitím nejrůznějších košíků - na ovoce, šicí a pletařské potřeby, pečivo, potraviny, učební pomůcky ve škole atd.
  • Sledovat, jak se s délkou píšťalky mění i zvuk - flétna.
  • Využít vyrobené píšťalky při sportovních činnostech.

Obrázek č. 4

PERLEŤÁŘSTVÍ

  • Přečíst si nějakou orientální pohádku.
  • Povídat si o Malé Asii - Středozemní moře, země Orientu - s využitím mapy, atlasu, encyklopedií - k vyprávění využít video, diapozitivy, ukázat žákům různé mušle a lastury od moře.
  • Udělat koláž z drobných mušliček. Sestavit si z perleťových nebo bílých knoflíků obrázek na tmavší kartón a přilepit je.
  • Vyrobit náhrdelník z perleťových knoflíků pro orientální princeznu - princezny možno předem nakreslit nebo je vystřihnout ze starých časopisů, knih a zvětšit a poté vyrobené ozdoby na ně připevnit a vystavit.
  • Z různobarevných knoflíků navléct na nit pohádkového draka.
  • Nalepení kousku úlomku mušle či lastury na výkres a pojmenování podle toho, co připomíná.

PERNÍKÁŘSTVÍ

  • Četba pohádky „O perníkové chaloupce".
  • Naučit se s žáky dramatizaci této pohádky podle rolí (divadelní představení).
  • Seznámit se s Pardubicemi - městem perníků (znak, práce s mapou, atlasem).
  • Rýsovat a vybarvit geometrické tvary perníků.
  • Upéct a nazdobit si společně jednoduché perníčky (1 kg hladké mouky, 45 dkg práškového cukru, 35 dkg medu, 6 vajec, citrónová kúra, 1 prášek do perníku, kakao. Těsto se řádně promíchá a nechá nejméně 2 dny v chladu uležet. Pak je rozválíme a vykrajovat figurky. Ty potřeme rozšlehaným vejcem a pečeme na vymaštěném plechu v troubě).

HRNČÍŘSTVÍ

  • Povídat si o hrnčířství a keramice.
  • Ve kterých oblastech světa je hodně rozšířeno hrnčířství, hrnčířství v dějinách lidstva.
  • Povídání o přineseném oblíbeném hrníčku - k čemu nám slouží, jestli má jméno, jak jsme ho získali, proč ho máme rádi atd.
  • Kreslení jednoduché keramické nádoby podle předlohy a výtvarné ozdobení nádoby.
  • Podle nakreslené předlohy vymodelovat z modelíny, moduritu, hlíny nebo keramické hlíny svou nádobu, případně ji i vypálit, pokud máte ve škole keramickou pec.
  • Modelování jednotlivých figurek do Betléma. Společné sestavení Betlému o Vánocích.
  • Kreslení nádobí, které hrnčíři vyráběli.
  • Naučit se báseň o hrnčíři.
  • „Nosičky vody" - vyzkoušet si nošení vody na hlavě v hliněných nádobách (Afrika- sucho, nedostatek vody, Sahel, přenášení vody na velké vzdálenosti).

Obrázek č. 5

PEKAŘSTVÍ

  • Naučit se říkat a předvádět říkanku „Pekař peče housky".
  • Četba pohádek o pekařích.
  • Seznámení žáků s prací pekařů a jejich nástroji - obrázky.
  • Exkurze do pekárny. Zjištění, jaké druhy pečiva se v ní pečou - pekařské výrobky.
  • Biopotraviny - pekařské výrobky - seznámení s postupy, druhy, ukázky, výroba - význam pro zdraví.
  • Poznávání různých druhů obilí - vycházka na pole s ukázkami nebo přinesení jednotlivých druhů obilí. Možno rozšířit o ochranu přírody - pozor na požáry na polích, škůdci obilí, živočichové v obilných lánech.
  • Zjistit největší oblasti pěstování obilí ve světě - práce s mapou, atlasem využití PC, videopořady.
  • Dramatizace pohádky „Kuřátko a obilí".
  • Výroba pečiva z kynutého těsta - společné pečení buchet, koláčů (seznámit žáky s informací, že pro zdraví není vhodné jíst příliš velké množství bílého pečiva, sladkostí - obezita, kazivost zubů, nevhodné pro trávicí soustavu).
  • Výroba nekvašených chlebů - smíchá se polohrubá mouka s vodou a trochou soli. V ruce nebo válečkem se udělají slabé placky. Pracovní plocha se předem musí posypat moukou, aby se placky nelepily. Placky se mohou péci v troubě, na kamnech nebo i na vycházce v přírodě na rozpálených kamenech. Nekvašené chleby se pečou 5 - 10 minut.

Obrázek č. 6

Naše škola představuje projekt a výsledky práce žáků prostřednictvím stálé výstavy, kterou průběžně doplňujeme, rozšiřujeme o další řemesla, výstupy, výrobky, které jsou se žáky v jednotlivých školních letech prováděny. Projekt využíváme při dnech otevřených dveří, kdy seznamujeme s výsledky výchovně vzdělávacího procesu našich žáků, při výstavkách pro veřejnost, při soutěžích a akcích školy, kdy k nám přicházejí žáci a pedagogové jiných škol, zástupci zřizovatele a jiní hosté, byly provedeny reportáže o projektu v místní televizi, informace o projektu pro tisk, fotodokumentace, videodokumentace atd. Žáci v rámci mediální výchovy připravují pozvánky k výstavám, počítačové prezentace, zprávy a reportáže o průběhu a výsledcích projektu pro tisk a místní televizi.

Použitá literatura a zdroje:

VLKOVÁ, M.: Stará řemesla. Program Brána muzea otevřená. Praha, 1998.

Autor
Vlasta Geryková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence sociální a personální
  • má povědomí o základních mravních hodnotách v rodině i ve společnosti
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence komunikativní
  • využívá tištěné informace k rozvoji vlastních vědomostí, rozumí běžně užívaným textům, záznamům a obrazovým materiálům
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence k učení
  • využívá vhodné naučené metody, strategie učení včetně mnemotechnických pomůcek a jiné pomocné techniky

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna, Exkurze, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

Obrázky, odborná literatura k jednotlivým řemeslům, videopořady, vhodná beletrie (pohádky, říkadla, zpěvníky), materiál pro jednotlivé praktické činnosti