„V naší mateřské škole se snažíme o to, aby náš vzdělávací program uspokojoval základní i speciální potřeby dítěte, vytvářel optimální podmínky pro jeho individuální osobnostní rozvoj a přirozené prostředí pro získávání životních kompetencí. Myšlenku integrace dětí se zdravotním postižením do společnosti a inkluze - splynutí v jednu společnost, ve které se všichni vzájemně respektujeme - se snažíme realizovat již řadu let. Chceme všechny děti připravovat na to, aby byly schopny se aktivně vyrovnávat s přirozenou stávající životní realitou." (Ze Školního vzdělávacího programu.)
V poradenství a práci s rodinou využívá naše školské poradenské pracoviště - speciálně pedagogické centrum - systemický přístup k rodině a dítěti.
Díváme se na rodinu jako na složitý celek - systém s jednotlivými členy rodiny ve vzájemných vazbách. Bereme v úvahu významný vliv původních systémů, ze kterých rodiče vyšli, tj. prarodiče i další generace, jejich významné události, dále traumata, těžké sociální události rodu atd.
Rodinný systém má tendence k rovnováze a zároveň stabilita rodiny je zakotvena v neustálých změnách.
Dále využíváme model rodiny (L. Trapková, V. Chvála - „Rodina jako sociální děloha"). Metafora dělohy nám umožňuje pracovat v rámci psychosomatického přístupu, neoddělovat od sebe fyzické, psychické, sociální, ale dobře porozumět spojení bio-psycho-socio (event. spirituálnímu) modelu zdraví.
Rovněž se inspirujeme modelem práce s rodinou Berta Hellingera - rodinné konstelace, ve kterém patří k základnímu fungování rodinného, přirozeného řádu několik principů, například, že:
V DIC a MŠ probíhají 1 x měsíčně večery s rodinnými konstelacemi, které vede Radim Ress (žák německých terapeutů) za účasti a následné možnosti konzultací Ing. Mgr. Sevily Kačenové (ředitelka DIC a MŠ a psycholožka SPC).
Podstatou naší hlavní práce je integrace až inkluze dítěte se zdravotním postižením a proto je důležitá práce s celou rodinou.
Za základní podmínku úspěšné integrace dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami považujeme celkové psychické naladění matky. Velmi vhodné a účinné je podporovat psychickou potenci rodičovského páru, aby muž byl schopen dobrým plněním své rodičovské a manželské role snižovat úzkost matky.
Pro zdárný průběh a celkový úspěch integrace dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami má nezastupitelný význam systemický přístup k dítěti a rodině i spolupráce rodiny, školy a školského poradenského zařízení.
Nezbytná je týmová práce zúčastněných odborníků, kteří se neustále vzdělávají, jsou erudovaní i v oblasti nových moderních přístupů a metod.
V příloze přinášíme příklad komplexního působení při integraci dítěte s kombinovaným postižením, které integrujeme v našem zařízení.
Velmi významné vývojové posuny chlapce a celková změna jeho emočního nastavení během 7 měsíců docházky do DIC a mateřské školy Hurbanova, Praha 4 a úspěšnost práce s rodinou jsou dokladem správnosti cesty, kterou se naše centrum ubírá.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025