Autorka je pracovnicí Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání.
V rámci nové maturitní zkoušky (MZ) je pamatováno i na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), přesněji na žáky se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním. Koncepce MZ pro tyto žáky vychází z modelu pro intaktní (nepostiženou) populaci. Žáci se SVP mají možnost využít upravených podmínek konání MZ, které zohledňují charakter jejich postižení či znevýhodnění při současném zachování srovnatelnosti výsledků s žáky intaktními. Nejedná se tedy o snížení obtížnosti zkoušek. Uvažujeme zde pouze žáky, jejichž rozumové schopnosti dávají předpoklad osvojení učiva střední školy ukončené maturitní zkouškou v požadovaném rozsahu (při zohlednění speciálních vzdělávacích potřeb těchto žáků).
Správná volba uzpůsobení podmínek konání MZ hraje pro žáka se SVP klíčovou roli. Charakter a míru uzpůsobení určuje ředitel školy na základě doporučení školského poradenského zařízení. Úpravy spočívají především v navýšení časového limitu pro vypracování jednotlivé zkoušky (až o 100 % vzhledem k času určenému pro žáky intaktní), v grafické úpravě testového sešitu, ve znění testových úloh, v možnosti použití individuálních kompenzačních pomůcek, pomoci asistenta atp. Spektrum úprav je velmi široké a umožňuje takřka individuální přístup ke každému žákovi. Mezi úpravy nepatří prominutí zkoušky. Jedinou výjimku představují žáci se sluchovým postižením, kteří v rámci zkoušky z cizího jazyka z pochopitelných důvodů nekonají poslechový subtest a v konečném důsledku tím nejsou nijak znevýhodněni.
Bližší informace o možných úpravách podmínek konání MZ naleznete na internetových stránkách http://www.cermat.cz/.
Zdroj: časopis EDA 2/2006
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.