Odborný článek

Cestování v MHD

18. 1. 2011
Speciální vzdělávání
Autor
Soňa Konečná

Anotace

Nácvik cestování s žáky s mentálním postižením na základní škole speciální.

Cíl

Cílem je naučit žáky s mentálním postižením cestovat v MHD a orientovat se v prostředí, ve kterém žijí.

Autor
1. Kniha cestování                                                                    Autor © Soňa Konečná

Žáci:

  • získávají základní informace o MHD
  • učí se zásady bezpečného cestování
  • nacvičují správné chování v dopravních prostředcích
  • procvičují se v orientaci ve městě
  • zvyšují si pocit důležitosti a sebevědomí

Pomůcky:

  • kniha cestování - pro lepší orientaci
  • průkazka  ZTP - pro případ kontroly revizora
  • visačka na krk - obsahuje jméno, informace o činnosti, telefonní čísla
Autor
2. Pomůcky                                                                             Autor © Soňa Konečná

Cestujeme v zimě i v létě

Autor
3. Cestujeme v létě                                                                  Autor © Soňa Konečná
Autor
4. Cestujeme v zimě                                                                 Autor © Soňa Konečná

Každá strana obsahuje:

  • číslo, které označuje pořadí zastávky od konečné stanice
  • název zastávky
  • orientační body v okolí zastávky
  • barevné odlišení
Autor
5.                                                                                           Autor © Soňa Konečná
Autor
6.                                                                                           Autor © Soňa Konečná

Spolupráce:

  • při nácviku většinou asistují dvě osoby
  • někdy mohou nácvik provádět dva žáci, kteří se navzájem doplňují
  • je možné požádat spolucestujícího, který jede stejným spojem

Metodika:

  • rozdíly dopravních prostředků
  • rozdělení zastávek
  • piktogramy v MHD
  • dopravní síť města, trasy

Reflexe

V praktickém životě se nám daří začleňovat žáky s mentálním postižením do společnosti, která je obklopuje. A ve které se díky nácviku uvedených praktických znalostí dokáží lépe orientovat.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá problémové situace a řeší je s pomocí naučených stereotypů i získaných zkušeností
  • Základní vzdělávání - těžké mentální postižení
  • Kompetence k řešení problémů
  • orientuje se v okolním prostředí
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Kompetence komunikativní
  • využívá získané komunikační dovednosti k vytváření vztahů potřebných ke společenské integraci

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Osobnostní rozvoj
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sociální rozvoj
  • Základní vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Mediální výchova
  • Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

Uvedeny v textu příspěvku