Cestování v MHD
Nácvik cestování s žáky s mentálním postižením na základní škole speciální.
Cíl výuky
Cílem je naučit žáky s mentálním postižením cestovat v MHD a orientovat se v prostředí, ve kterém žijí.
![]() |
1. Kniha cestování Autor © Soňa Konečná |
Žáci:
- získávají základní informace o MHD
- učí se zásady bezpečného cestování
- nacvičují správné chování v dopravních prostředcích
- procvičují se v orientaci ve městě
- zvyšují si pocit důležitosti a sebevědomí
Pomůcky:
- kniha cestování - pro lepší orientaci
- průkazka ZTP - pro případ kontroly revizora
- visačka na krk - obsahuje jméno, informace o činnosti, telefonní čísla
![]() |
2. Pomůcky Autor © Soňa Konečná |
Cestujeme v zimě i v létě
![]() |
3. Cestujeme v létě Autor © Soňa Konečná |
![]() |
4. Cestujeme v zimě Autor © Soňa Konečná |
Každá strana obsahuje:
- číslo, které označuje pořadí zastávky od konečné stanice
- název zastávky
- orientační body v okolí zastávky
- barevné odlišení
![]() |
5. Autor © Soňa Konečná |
![]() |
6. Autor © Soňa Konečná |
Spolupráce:
- při nácviku většinou asistují dvě osoby
- někdy mohou nácvik provádět dva žáci, kteří se navzájem doplňují
- je možné požádat spolucestujícího, který jede stejným spojem
Metodika:
- rozdíly dopravních prostředků
- rozdělení zastávek
- piktogramy v MHD
- dopravní síť města, trasy
Reflexe
V praktickém životě se nám daří začleňovat žáky s mentálním postižením do společnosti, která je obklopuje. A ve které se díky nácviku uvedených praktických znalostí dokáží lépe orientovat.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.