Cílem příspěvku zabývajícího se alternativní a augmentativní komunikací je seznámit speciální pedagogy, kteří vyučují žáky se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, s formou a možnostmi AAK při výuce těchto žáků.
- soubor prostředků zahrnující všechny formy dorozumívání, které přechodně či trvale nahrazují nebo doplňují řeč. AAK užívá mimiku, gesta, manuální znaky, předměty, fotografie, obrázky, symboly, piktogramy, písmena a psaná slova, komunikační tabulky, technické pomůcky s hlasovým výstupem i počítače.
- dorozumívání
- reagování na okolí
- DMO (dětskou mozkovou obrnou),
- mentálním postižením,
- těžkými vývojovými vadami řeči,
- autismem,
- souběžným postižením více vadami,
- těžkými poruchami sluchu.
Jde o spojení řeči s pohybem – zrakové, hmatové a pohybové podněty, které provází řeč a zdůrazňují význam slov. Slouží k lepšímu zapamatování a vybavení, podporují vytváření paměťových stop
|
![]() |
| 2. Autor © Dagmar Duničková |
![]() |
| 3. Autor © Dagmar Duničková |
![]() |
| 4. Autor © Dagmar Duničková |
![]() |
| 5. Autor © Dagmar Duničková |
Předměty
![]() |
| 6. Autor © Dagmar Duničková |
![]() |
| 8. Autor © Dagmar Duničková |
![]() |
| 9. Autor © Dagmar Duničková |
![]() |
| 10. Autor © Dagmar Duničková |
![]() |
| 11. Autor © Dagmar Duničková |
![]() |
| 12. Autor © Dagmar Duničková |
![]() |
| 13. Autor © Dagmar Duničková |
Příspěvek odpovídá současným trendům dorozumívání se pomocí alternativní a augmentativní komunikace při výuce ve speciálních školách.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Národní pedagogický institut České republiky © 2025