Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Speciální vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Speciální vzdělávání > Využití alternativní a augmentativní komunikace...

Využití alternativní a augmentativní komunikace u žáků základní školy speciální

Praktický příspěvek
příklad
modul
Autor Dagmar Duničková
Spoluautor: Mgr. Miroslava Prchalová

Cíl výuky:

Cílem příspěvku zabývajícího se alternativní a augmentativní komunikací je seznámit speciální pedagogy, kteří vyučují žáky se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, s formou a možnostmi AAK při výuce těchto žáků.

Alternativní a augmentativní komunikace (AAK)

- soubor prostředků zahrnující všechny formy dorozumívání, které přechodně či trvale nahrazují  nebo doplňují řeč. AAK užívá mimiku, gesta, manuální znaky, předměty, fotografie, obrázky, symboly, piktogramy, písmena a psaná slova, komunikační tabulky, technické pomůcky s hlasovým výstupem i počítače.

AKK

  • A = alternativní – náhradní
  • A = augmentativní – rozšiřující a podporující
  • K = komunikace – přenos a předávání informací

Čemu AAK napomáhá?

  • kompenzuje postižené řečové funkce
  • rozvíjí dovednosti, které směřují k procesu osvojování jazyka jako nástroje pro rozvoj myšlení
  • umožňuje

- dorozumívání
- reagování na okolí

Kdo ve speciální škole AAK využívá?

  • Žáci, kteří v důsledku zdravotního postižení nemohou komunikovat mluvenou řečí.
  • Žáci s:

- DMO (dětskou mozkovou obrnou),
- mentálním postižením,
- těžkými vývojovými vadami řeči,
- autismem,
- souběžným postižením více vadami,
- těžkými poruchami sluchu.

Systémy bez pomůcek

  • cílené pohledy očí, mimika
  • gesta, gestikulace, manuální znaky

Jde o spojení řeči s pohybem – zrakové, hmatové a pohybové podněty, které provází řeč a zdůrazňují význam slov. Slouží k lepšímu zapamatování a vybavení, podporují vytváření paměťových stop

Znak do řeči – podpůrný a nácvikový komunikační sešit

Autor
1. Autor © Dagmar Duničková

Autor
2. Autor © Dagmar Duničková
Autor©Dagmar Duničková
3. Autor © Dagmar Duničková

Gesta

Ohodnocení: ,,DOBŘE.“ ,,VÝBORNĚ.“ ,,SKVĚLE.“

Autor
4. Autor © Dagmar Duničková

Upozornění na něco špatného: ,,TY TY TY.“ ,,TO NEDĚLEJ.“

Autor
5. Autor © Dagmar Duničková

Systémy s pomůckami

Předměty

  • Fotografie
  • Grafické symboly
  • Obrázkové symboly ve spojení s písmeny a psanými slovy
  • Komunikační tabulky
  • Technické pomůcky s hlasovým výstupem
  • Počítače

Předměty, fotografie

Autor©Dagmar Duničková
6. Autor © Dagmar Duničková

Obrázek – piktogram – znak do řeči

Autor©Dagmar Duničková
8. Autor © Dagmar Duničková

Komunikátor s hlasovým výstupem

Autor©Dagmar Duničková
9. Autor © Dagmar Duničková

 

Autor©Dagmar Duničková
10. Autor © Dagmar Duničková

Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS

Autor©Dagmar Duničková
11. Autor © Dagmar Duničková

Fotografie – psané slovo, globální čtení

Autor©Dagmar Duničková
12. Autor © Dagmar Duničková
Autor©Dagmar Duničková
13. Autor © Dagmar Duničková

Reflexe:

Příspěvek odpovídá současným trendům dorozumívání se pomocí alternativní a augmentativní komunikace při výuce ve speciálních školách.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám