Odborné články Předškolní vzdělávání Vyrostla nám veliká řepa
Odborný článek

Vyrostla nám veliká řepa

17. 9. 2004
Předškolní vzdělávání
Autor
Eva Kahánková

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento projekt vznikl na základě dlouhodobého pozorování pole s řepou. Při vycházce děti vytáhly řepu z hlíny, a to nás vedlo k plánu činností k tomuto tématu.
Očekávané výstupy: Koordinovat lokomoci o další prvky, sladit pohyb s rytmem a hudbou; naučit se zpaměti krátké texty, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu, reprodukovat pohádku; chápat prostorové pojmy, sledovat očima zleva doprava; zachytit a vyjádřit své prožitky - výtvarně, hudebně pohybovou improvizací, hrou na tělo sledovat postup melodie - poslechové činnosti; vyjádřit svou představivost a fantazii v tvořivých konstruktivních činnostech, pracovat s modelovací hmotou
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 – 5 let

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento projekt vznikl na základě dlouhodobého pozorování pole s řepou. Při vycházce děti vytáhly řepu z hlíny, a to nás vedlo k plánu činností k tomuto tématu.
Očekávané výstupy: Koordinovat lokomoci o další prvky, sladit pohyb s rytmem a hudbou; naučit se zpaměti krátké texty, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu, reprodukovat pohádku; chápat prostorové pojmy, sledovat očima zleva doprava; zachytit a vyjádřit své prožitky - výtvarně, hudebně pohybovou improvizací, hrou na tělo sledovat postup melodie - poslechové činnosti; vyjádřit svou představivost a fantazii v tvořivých konstruktivních činnostech, pracovat s modelovací hmotou
Časový rozsah: 1 týden
Věková skupina: 3 – 5 let


Rozvedení kompetencí do činností:
  • Ilja Hurník Pohádka o veliké řepě
    Pantomimická gesta za doprovodu hudby, senzomotorický pohyb rukou, vyjadřování charakteristických motivů chůze, pohybové vyjádření radosti nad vytaženou řepou.

  • Poslech a dramatizace pohádky
    Soubor textů k LV v mateřské škole - O řepě
    Špalíček veršů a pohádek - Malá pohádka o řepě

    • vysvětlit rozdíl mezi pohádkou klasickou a pohádkou veršovanou
    • přejít k dramatizaci pohádky - využít převleky a kulisy
    • mladší děti zapojit do vedlejších rolí (stromy, zvířátka ...)
  • Řešení pracovních listů (děti 5-6 let)

  • Manipulace v prostoru s plošnými loutkami z pohádky dle pokynů učitelky i starších dětí, řazení z leva doprava ("postav myšku hned před kočičku", apod.)

  • Scénická dramatizace
    Ilja Hurník Pohádka o veliké řepě

    • scénická dramatizace hudební pohádky
    • sladění scénického projevu hudbou a mluveným slovem
    • motivovaný pantomimický pohyb

    Hradecký O řepě

    • vyjádření děje beze slov pohybem

    Ilja Hurník Pohádka o veliké řepě

    • pohyb s vedením zástupných rekvizit podle děje pohádky
    • mimika, spontánní pohyb celého těla, na základě schopnosti dětské empatie
    • přizpůsobení pohybu vlastnostem drobných předmětů z okolí (pohádkové postavy, včetně řepy) a empaticky je využít v souladu s hudbou (pohybová koordinace ruky, zraku)
    • poslech s grafickým vyjádřením příznačných motivů postav
      • čistý papír rozdělit na vodorovné pruhy, do kterých budou nanášeny " stopy" pohádkových postav za doprovodu hudby (otisky dětských prstů)
      • v grafickém výsledku se objeví nejen odlišná barevnost jednotlivých pásem, ale také kontrastní velikost a různý tvar stop, které se podle hudby odlišují též množstvím nanesené barvy i vzdáleností od sebe

    Hudebně pohybová hra Na muzikanty

    • zvolit si hudební nástroj ( zástupný zvuk ) za pohádkovou postavu
    • pohybem i hrou na nástroj vyjádřit charakter, temperament apod. jednotlivých postav

    Sluchová hra Na hluchého dědu

    • volání úryvku z pohádky z různých směrů
    • jedno dítě se zavázanýma očima určuje, odkud zvuk zní
  • Konstruktivní hry

    • různé stavebnice, různý tvořivý přístup
    • modelování postav z pohádky, kolektivní práce

Individuální přístupy:

  • výslovnost r, ř
  • jemná motorika
  • orientace v prostoru (pojmy hned za, za ...)
  • výtvarné činnosti (zejména zacházení s barvou)

Evaluační činnost:

  • Průběžně sledovat:
    • využití předchozích zážitků dětí
    • uspokojování zájmů dětí
    • do jaké míry je poskytován prostor k uplatnění různorodé činnosti
    • a do jaké míry děti samy zasahují do úprav prostoru
    • ochotu dětí podřizovat se nabídce činností
  • Zhodnotit na závěr:
    • naplnění daných cílů ŠVP zejména z hlediska posouzení
    • přístup dětí k činnostem - zda se s nimi tvořivě vyrovnaly
    • posoudit stupeň vývoje v dané fázi ( kvalitativní posuny
    • u jednotlivých dětí posoudit efektivnost zvolených metod, organizace a didaktického postupu
    • na základě konstatování kladů i záporů vyvodit závěry do další výchovně vzdělávací práce

Projekt se odehrává v prostorách mateřské školy, na poli a školní zahradě za účasti věkově smíšeného kolektivu dětí (3-5 let). Využije se pozorování pole s řepou i zkušeností s vytažením řepy z hlíny.


Odborná literatura:
1. Jenčková, E.: Hudba a pohyb. Hradec Králové 2002
2. Veberová E.: Soubor textů k literární výchově v mateřské škole. Praha, SPN 1984
3. Hrubín, F.: Špalíček veršů a pohádek. Praha, Albatros 1988

Autor
Eva Kahánková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída