Odborný článek

Život u Eskymáků

7. 3. 2006
Předškolní vzdělávání
Autor
Marcela Janšová

Anotace

Pomocí poznávání nového prostředí podněcujeme představivost, rozvíjíme fantazii a řeč dětí, ty mají možnost vyjádřit a pociťovat radost z vlastní tvůrčí činnosti. Hlavním cílem programu je seznamování dětí s kulturou cizí země, rozvoj praktických dovedností a umožnění prožitku dětí z nově poznaného.

Plán činností k tématu:

  • práce s globusem a mapou;
  • hry na sněhu, stavění iglú;
  • poslech příběhu s dětským hrdinou;
  • hledání vtipu v poezii;
  • práce s encyklopedií a časopisy;
  • vystřihování vloček z jemného papíru;
  • stříhání podle čáry;
  • vybarvování, lepení, práce s vatou;
  • zpívání písniček na dané téma;
  • uvolňovací a artikulační cvičení;
  • hádání hádanek a slovní hříčky;
  • hledání rozdílů na obrázku;
  • hledání správné odpovědi na otázky;
  • zapouštění barvy do mokrého podkladu;
  • kresba tuší a špejlí;
  • kresba a malba zvířecí a lidské postavy;
  • pohybové a závodivé hry, zdravotní cviky;
  • modelování iglú a lidské postavy;
  • přiřazování obrázků na správné místo na slepé mapě;
  • skládání celku z částí - puzzle;
  • četba na pokračování;
  • videokazeta - film o kosatce;
  • vybarvování omalovánek;
  • sledování a procházení cest z jednoho místa na jiné - v prostoru;
  • přiřazování a lepení číslic k danému počtu obrázků;
  • kresba vlajky Grónska;
  • grafomotorika - uvolnění zápěstí;
  • říkadla a básničky.

Zásobník:

  • naučné encyklopedie;
  • dětské časopisy - Pastelka, Sluníčko;
  • příběh "Andulka staví iglú";
  • internet.

Pomůcky:

  • výtvarné a pracovní pomůcky;
  • obrazový materiál - knihy, časopisy;
  • videokazeta.

Spolupráce s rodiči:

  • děti nosí po domluvě s rodiči vlastní knihy;
  • výstava prací pro rodiče v hale, děti vypravují zážitky;
  • cíl: propojení života v MŠ a doma.

1. týden

1. den

Úvod do tématu, motivace dětí
Vyprávění příběhu o malém chlapci, který žije v Grónsku, kde chodí také do školky. Posílá nám fotografie a rád by se přátelil s dětmi z ČR (improvizace učitelky + fotografie Grónska).

Činnosti dětí:

  • poslech příběhu o přátelství (mravní ponaučení);
  • prohlížení encyklopedií, časopisů, glóbusu, mapy - kde je Grónsko?;
  • seznámení s lidmi - Eskymáky - kdo je Eskymák?;
  • stavba velkého iglú z dřevěné prolézačky, textilních kruhů, z otočených stolů, látky, záclony;
  • na zahradě - hry se sněhem, stavba iglú.
2. den

Ve třídě v iglú děti najdou papírového Eskymáka, podle šablony a z připravených pomůcek si vyrobí Eskymáka - kamaráda vlastního.

Činnosti dětí:

  • stříhání, lepení, vybarvování, práce s vatou - výroba papírové postavy vlastního Eskymáka;
  • vymýšlení jména pro kamaráda (pro vyrobeného Eskymáka);
  • vytváření společné výstavy prací - aranžmá výrobků pro rodiče v hale;
  • cvičení s papírovými Eskymáky - protažení a uvolnění celého těla;
  • písničky - Tuleň, Grónská písnička (J. Nohavica);
  • výroba iglú z kostek cukru.
3. den

Zhlédnutí videokazety - o kosatce a životě Eskymáků. Vyprávění, rozhovor s dětmi o tom, co viděly, otázky a odpovědi.

Činnosti dětí:

  • vysvětlení potravního řetězce v přírodě, hry na zvířátka v prostoru třídy;
  • práce s obrázky, vybarvování, výběr a přiřazování - Život u Eskymáků;
  • modelování iglú, Eskymáka, polárních živočichů;
  • seznámení s říkadlem "Eskymácká abeceda";
  • PH - "Cestujeme letadlem", skůtrem, psím spřežením - hledání cest v prostoru, reakce na instrukce učitelky (krátká, delší, nejdelší cesta);
  • hledání pěti rozdílů na dvou obrázcích - vybarvování - "Tučňáci".
4. den

Rozhovor s dětmi o tom, jak si představují iglú, zapojení fantazie. Co by daly kamarádovi do pokoje?

Činnosti dětí:

  • zapouštění barvy do mokrého podkladu;
  • kresba tuší, zapojení fantazie, představivosti;
  • grafomotorika - uvolnění zápěstí - "vlnky na moři";
  • PH - "Na ledové sochy" - pravidla hry na honěnou;
  • výroba rybí pomazánky - nejčastější obživa Eskymáků - rybolov;
  • čarování se sněhem, vodou, ledem - pokusy, barvení vody, dát ji zmrznout (před školkou, pozorují všichni, průběžně);
  • hádání hádanek, říkadla, písničky;
  • cvičení na hudbu s tuleněm - papírovým, plyšovým;
  • hledání správné odpovědi, pracovní list - hledání předmětů, které eskymák ztratil + zvířat, které žijí v Grónsku;
  • hra - "Vedle mne je prázdné místo" - děti si vybírají kamaráda, řeknou proč;
  • seznámení s hlavním městem, vlajkou Grónska, jak se mluví jinde.
5. den

Povídání s dětmi, jak asi vypadá školka v Grónsku, co se tam děti učí, jaké asi mají hračky? Co je stejné jako u nás, co je odlišné?

Činnosti dětí:

  • PH - "Pohyb po krách" - každý má 2 papíry, pomocí nich se musí dostat na druhou stranu třídy;
  • číslice 1 - 4 - vystřižení dané číslice a přiřazení ke správnému počtu obrázků - eskymáci, lední medvědi, tučňáci, iglú;
  • počítací pohádka - učitelka vypráví pohádku, ubírá a přidává postavy, děti počítají;
  • PH - "Lodě v mlze" - 1 dítě nevidí a druhé ho vede za ramena do bezpečí - židličky, kostky;
  • kresba a malba zvířat a lidských postav z polární oblasti;
  • výroba loutek - eskymák a polární zvířata - papír,špejle, polystyrén.

2. týden

6. den

Hrajeme si na zvířátka, která žijí v Severním ledovém oceánu.

Činnosti dětí:

  • PH - "Bouře na moři" - děti se volně pohybují v prostoru třídy, na signál "BOUŘE" vylezou na žebřiny, lavičky, vzájemně si pomáhají;
  • kreslení bílou pastelkou na tmavý podklad - záložka do školy;
  • koulení klubíčka po koberci kamarádovi, tvoření zamrzlé hladiny, trhání papíru, zaplňování míst mezi vlnou - které místo se mi líbí;
  • citová chvilka - kterého kamaráda bych si vzal do Grónska s sebou.
7. den

Děti si pomocí věcí, pomůcek společně vytvářejí Grónsko - bílé a modré látky, papírové kartony, kostky, využití všeho podle fantazie dětí.

Činnosti dětí:

  • dramatizace dětí - příběh o životě na severu, maskování se vzájemně;
  • soutěživé hry - Hon na medvěda, Psí spřežení - družstva.
8. den

Z čeho si, děti, vyrábí Eskymáci své oblečení? Jaké musí být? Rozhovor, vyprávění.

Činnosti dětí:

  • výroba Eskymáků z plechovek, stříhání, lepení, dotváření detailů;
  • bruslení na ledu, zimní stadion, vlastnosti ledu.
9. den

Velký sportovní den! Děti mohou celé dopoledne procházet jednotlivá sportovní stanoviště.

Činnosti dětí:

  • kotoul vpřed na žíněnce - pomoc učitelky;
  • seskok z výšky - lavička, švédská bedna;
  • skákání na trampolíně;
  • prolézání strachovým pytlem;
  • výstup a sestup na žebřiny;
  • zvládnutí házení míčků na cíl;
  • přitahování na lavičce na břiše, na zádech;
  • plazení pod překážkou.
10. den

Společné loučení s kamarádem z Grónska. Napíšeme společně s učitelkou dopis, ve kterém popřejeme kamarádovi a pozveme ho k nám do školky.

Činnosti dětí:

  • děti vymyslí, co je v našem městě zajímavé;
  • vyrobí dárek doma s rodiči;
  • podepíší se do dopisu;
  • vhodí dopis do schránky;
  • vyrobí tučňáky z korkových zátek.
Hodnocení IB

Během tohoto projektu se děti aktivně zapojily, měly prostor uplatnit svou fantazii a tvořivost ve všech oblastech. Využily své přirozenosti zkoumat, poznávat a objevovat nové věci.

Další náměty

Vzhledem k zájmu dětí poznávat a objevovat nové věci, jsme připravili nové projekty s názvy Vesmír a Sluneční soustava, Indiánský týden, Voda.

Autor
Marcela Janšová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

* výtvarné a pracovní pomůcky; * obrazový materiál - knihy, časopisy; * videokazeta