Odborný článek

Hrajeme si pohádky

2. 11. 2005
Předškolní vzdělávání
Autor
Alžběta Palatinová

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Prostřednictvím pohádkových příběhů podněcujeme představivost, rozvíjení fantazie i řeči dítěte, vyjadřování a pociťování radosti z vlastní tvůrčí činnosti.
Časový rozsah: 3 měsíce - aktivity zařazovány průběžně, dle konkrétních okolností.
Věková skupina: 4 - 6 let

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Prostřednictvím pohádkových příběhů podněcujeme představivost, rozvíjení fantazie i řeči dítěte, vyjadřování a pociťování radosti z vlastní tvůrčí činnosti.
Časový rozsah: 3 měsíce - aktivity zařazovány průběžně, dle konkrétních okolností.
Věková skupina: 4 - 6 let


Cíle

Získání schopnosti vciťování se, nahlížení na problémy, zkoumání možných řešení, rozvíjení rozhodování a jednání v běžných i méně běžných situacích. Umožnit dítěti prožitek, podporovat jeho sebedůvěru a osobité myšlení, schopnost improvizace.

Očekávané výstupy

Porozumět slyšenému, zachytit myšlenku příběhu, sledovat děj, naučit se zpaměti krátké texty. Zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu, záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost, úmyslně si zapamatovat a vybavit, vyjadřovat svou představivost v tvořivých činnostech i ve slovních výpovědích k nim. V dramatizaci pohádek si uvědomovat své možnosti, přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se s ním, učit se hodnotit svoje osobní pokroky.

Výběr tématu

Vycházíme z poznání, že pohádka působí na děti předškolního věku ze všech druhů literatury nejsilněji. Na umělecky ztvárněných modelových situacích v nich probouzí cit pro spravedlnost, pravdu, soucit, schopnost prožívat něco s někým, trpět i radovat se. Pohádka rozvíjí představy a fantazii, obohacuje svět dětí, je symbolem dětství.

Činnosti k tématu
  • Uvolňovací a artikulační cvičení
  • Cvičení na posilování koncentrace a záměrné pozornosti
  • Rytmus a dynamika slov a sousloví
  • Nápodoba pohybu a pozice
  • Slovní popisy ve hře Na Bystrouchého a Bystrozrakého
  • Sluchové vnímání slov
  • Lokalizace zvuku v prostoru
  • Kreslení a modelování po hmatu
  • Nápodoba činností
  • Hmatové představy a fantazie
  • Příběhy na hudbu a rytmus
  • Poslech pohádek dle přání dětí
  • Poslech pohádek vybraných učitelkou
  • Promítání diafilmu s pohádkou O Šípkové Růžence
  • Vyprávění podle obrázků
  • Kresba a malba jednotlivostí i děje (kreslení ve skupinkách po 2-3 dětech)
  • Vystřihování sněhových vloček a kytiček z papíru
  • Pokládání kostek, vymýšlení jednodušších i složitějších kompozičních celků
  • Nácvik písně a tanečku k pohádce O Šípkové Růžence
  • Hádanky a slovní hříčky
  • Hry na rozvíjení zrakové představivosti a fantazie
  • Předčítání části pohádky
  • Vypravování pohádkového příběhu s odlišným koncem
Zásobník

Velká kniha pohádek
Pohádka Sněhová královna (H. CH. Andersen)
Pohádka O Šípkové Růžence
Časopis Sluníčko

Pomůcky

Obrazový materiál
Výtvarné pomůcky

Hodnocení dětí (co se naučily, poznaly, získaly, apod.)

  1. Děti dokázaly záměrně sledovat a vyprávět příběh pohádky O Šípkové Růžence a Sněhová královna.
  2. Naučily se reprodukovat písničky, zvládly jednoduchou dramatickou úlohu (zlá víla, odvážný princ, zakletá princezna, veselá svatba).
  3. Tvořivě přistoupily k řešení problému - dokázaly se domluvit, kdo co nakreslí, nepřekážely si při práci a tvůrčím způsobem zachytily děj i zobrazily pohádkové postavy příběhu.
  4. Při řešení výtvarného problému (zachytit děj pohádky) citlivě přistupovaly k vyjádření tvaru a proporcí, užití barev i uspořádání výtvarné formy.
  5. Děti si zdokonalily své dovednosti při zacházení s papírem - skládání, stříhání a lepení, rozvíjely dovednost plastického vytváření z modelíny.
  6. Děti dokázaly vyjádřit svou představivost a fantazii v konstruktivních, výtvarných, hudebně pohybových i dramatických činnostech, byly tvořivé.
  7. Nová poznání (aplikace poznatků a zkušeností) umožnila dětem prožít situaci, podpořila jejich sebedůvěru, osobité myšlení i schopnost improvizace.
  8. Na vystoupení pro rodiče se chovaly zdvořile, spolupracovaly a spolupodílely se na vytvoření prostředí pohody.
Další náměty

Vzhledem k zájmu dětí o pohádky a příběhy jsme se rozhodli připravit a zpracovat další tematický celek pod názvem Ze zahrádky do pohádky, který by kromě klasické pohádky obsahoval i uměleckonaučnou literaturu, autorskou pohádku, bajku a povídku s dětským hrdinou.

Schéma prolínání vzdělávacími oblastmi

Foto

Autor
Alžběta Palatinová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída