Odborný článek

Hrajeme si

1. 11. 2005
Předškolní vzdělávání
Autor
Alžběta Palatinová

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento integrovaný blok podporuje dítě ve vytváření her, přijímání a dodržování jejich pravidel, v hledání logických posloupností a souvislostí.
Očekávané výstupy: Dítě si uvědomuje svá práva s ohledem na druhého, přiznává stejná práva druhým dětem. Při vymýšlení her myslí kreativně, předkládá "nápady". Při hře dodržuje dohodnutá a pochopená herní pravidla, řeší problémy.
Časový rozsah: střednědobý (dle zájmu dětí se ke hrám vracíme)
Věková skupina: 4 - 6 let

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento integrovaný blok podporuje dítě ve vytváření her, přijímání a dodržování jejich pravidel, v hledání logických posloupností a souvislostí.
Očekávané výstupy: Dítě si uvědomuje svá práva s ohledem na druhého, přiznává stejná práva druhým dětem. Při vymýšlení her myslí kreativně, předkládá "nápady". Při hře dodržuje dohodnutá a pochopená herní pravidla, řeší problémy.
Časový rozsah: střednědobý (dle zájmu dětí se ke hrám vracíme)
Věková skupina: 4 - 6 let

Výběr tématu

Tento integrovaný blok se stal součástí celoročního projektu Já a moje značka. Ke vzniku a realizaci her daly podnět děti. Náměty her vycházejí z jejich značek.

Očekávané kompetence (k jejichž základům děti vedeme)

  • uvědomovat si svá práva
  • přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
  • uplatňovat své individuální potřeby, práva a přání s ohledem na druhého
  • obhajovat svůj postoj, názor, respektovat jiný
  • řešit konflikt dohodou
  • dodržovat dohodnutá a pochopená herní pravidla
  • řešit problémy, myslet kreativně, předkládat nápady

Rizika

  • nejednoznačně formulovaná pravidla chování ve vztahu k druhému
  • nedodržování přijatých pravidel hry
  • neposkytování emfatické odezvy na problémy dítěte
  • přehnané uznávání a oceňování úspěchů dítěte
  • délka trvání hry (příliš dlouhá anebo příliš krátká)

Činnosti k tématu

  • besedování
  • hledání cíle hry a způsobu, jak ho dosáhnout
  • přijímání nápadů, diskutování o nich
  • uskutečňování nápadů za spolupráce dětí
  • vyzkoušení hry a případné upravení pravidel

Hry jsou zaměřeny na prostorové uspořádání, počítání, chápání symbolů (trestajících a odměňujících znaků), dodržování pravidel pohybu po herním plánu a logiku.

Příklady her

Jabloň Autor: Tereza

1.
Pomůcky: herní plán (vyrobený dětmi), barevná kolečka představující jablíčka, umístěná na koruně stromu, figurka a kostka s puntíky (pro každého hráče)
Počet hráčů: 2
Cíl hry: Posbírat všechna jablíčka.
Pravidla: Pohybovat se pouze po vyznačeném směru. Děti se ve hře střídají, každá figurka postupuje o tolik kroků, kolik je na kostce teček. Figurky postupují po čárách. Hráči si musí kroky rozmyslet tak, aby se při posledním čísle dostali k jablíčkům a mohli ho vzít. Vyhrává ten, kdo posbírá více jablíček.
Obměna hry: Stejný postup, ale s tím rozdílem, že děti se zbavují koleček a pokládají je na určená místa.

Ztracená hruška

2.
Pomůcky: herní plán, nakreslený a vymyšlený dětmi, figurky a kostka na házení s puntíky 1 - 3 (pro každého hráče)
Počet hráčů: 4
Cíl hry: Dorazit jako první na políčko, na kterém je hruška.
Pravidla: Motivem k této hře se stal příběh E. Petišky O ztracené hrušce.
Děti si vyberou roli kočičky, Alenky, pejska a Honzíka. Své figurky umístí na startovací políčko vedle obrázku postavy, kterou představují. Postupně házejí kostkou a postupují do středu, směrem k hrušce. Kdo je u cíle první, vyhrává.

Další hry pojmenovaly děti Závody autíček a Zakletý klíček.

3.
4.
Hodnocení dětí

Hry měly pro děti větší přitažlivost a pravidla větší platnost, protože právě děti samotné byly jejich tvůrci. Samotná tvorba pravidel nutila děti komunikovat, domlouvat se, spolupracovat, prohrávat i prožívat vůdčí roli. Děti si vyzkoušely nové způsoby zvládání problémových situací. Většina dětí přijala pravidla her a dodržovala je.

Autor
Alžběta Palatinová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Herní plán, nakreslený a vymyšlený dětmi, figurky a kostka na házení s puntíky 1 - 3 (pro každého hráče).