Návštěva galerie
Od roku 1978 je Anežský klášter národní kulturní památkou. Národní galerie zde instalovala expozici středověkého a renesančního umění. Jsou zde vystavena díla Mistra Vyšebrodského oltáře, Mistra Theodorika, uměleckořemeslné práce, malířská a sochařská díla, která podle místa vzniku náleží do širšího středoevropského kontextu.
Dílčí cíle
- seznamování s místem a s prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
- seznamování se světem lidí, kultury a umění
- vytváření elementárního povědomí o širším kulturním prostředí
- získávání poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
- rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
- rozvoj tvořivého sebevyjádření
Nabízené činnosti
Příprava na výlet
- zopakování pravidel bezpečnosti chování na výletě, možné důsledky porušení pravidel
- seznámení scestou, trasou výletu, s dopravními prostředky, chováním vmetru
- seznámení snovými pojmy: galerie - místo, kde se shromažďují a vystavují díla výtvarného umění
- navození slavnostní nálady, sváteční oblečení dětí
- chování v galerii
Příprava na prohlídku
- odložení batůžků a kabátů do šatny, převzetí polštářků na sezení, poučení o zacházení s nimi
- seznámení s lektorem NG, chování v galerii
Návštěva - exkurze
Procházíme mezi vystavenými obrazy pomalu a potichu, pozorně se díváme kolem sebe, prohlížíme si sochy, deskové obrazy ze 14. století, obraz Michelské madony, Madony svatovítské, Madony s dítětem. Děti se ptají na všechno, co je zajímá.
Před obrazem Josepha Bindera Madona s Ježíškem upozorňuje průvodkyně děti na to, aby si všímaly, že na obrazech jsou nejdůležitější - tvar, barva, odlesky světla, stíny, detaily, obrazy jsou namalovány. Děti si všímají ptáčků na stromech.
U dalších obrazů děti popisují, co vidí: jakou barvu mají šaty, jaké jsou tam zajímavé detaily, průvodkyně vysvětluje pojem portrét, autoportrét. Co prozrazují o člověku jeho tvář, oděv, gesta. Koho bys namaloval ty? Rozvíjíme vnímavost a kultivaci vyjadřovacích schopností, prohlubujeme estetický zážitek z výtvarného díla záměrným pozorováním a „čtením" obrazu.
![]() |
1. Obrázek |
Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami poznává vlastnosti barev, i dotyk štětce na vlastní ruce je pro něho zajímavé poznání.
![]() |
2. Obrázek |
![]() |
3. Obrázek |
![]() |
4. Obrázek |
![]() |
5. Obrázek |
Druhý den v mateřské škole
- zhodnocení výletu, chování dětí
- vyjádření zážitků a prožitků slovně i výtvarně
- děti kreslí portréty - svou maminku - do předtištěného rámu na papíře, který jsme dostali od průvodkyně v Národní galerii
- prohlížení kreseb, výpovědi dětí o tom co se jim povedlo, na co kladly důraz
- společné zpracování fotodokumentace a nástěnky, informace pro rodiče
6. Obrázek
Děti poznaly nové prostředí, které je obohatilo o další poznání. Získaly představu o tom umění, co to je galerie, vyzkoušely si být „malým umělcem", vyjádřit svou představivost malbou a kresbou, hovořit ve smysluplných větách, chovat se s ohledem na prostředí, ve kterém se nacházely.
![]() |
7. Obrázek |