Odborné články Předškolní vzdělávání Dny Země (školní projekt)
Odborný článek

Dny Země (školní projekt)

20. 9. 2005
Předškolní vzdělávání
Autor
Jaroslava Kopecká
Spoluautor
Naďa Kudrnáčová

Anotace

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt je zaměřen na poznávání přírody a ochranu životního prostředí. Klade důraz na bezprostřední kontakt s přírodou, na její pozorování a poznávání praktickou činností. Vede děti k ekologickému myšlení a jednání na základě vlastních prožitků a zkušeností.
Časový rozsah: 1 rok
Věková skupina: Bez omezení

Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Projekt je zaměřen na poznávání přírody a ochranu životního prostředí. Klade důraz na bezprostřední kontakt s přírodou, na její pozorování a poznávání praktickou činností. Vede děti k ekologickému myšlení a jednání na základě vlastních prožitků a zkušeností.
Časový rozsah: 1 rok
Věková skupina: Bez omezení

Školní projekt
DNY ZEMĚ ANEB KAŽDÝ DEN POZNÁVÁME V PŘÍRODĚ NĚCO NOVÉHO
Hlavní cíle projektu

Vzdělávací projekt Dny Země je určen pro děti všech věkových kategorií v mateřské škole. V projektu se odrážejí, vzájemně prolínají a ovlivňují všechny výchovné činnosti a oblasti Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání:

  • poznáváním rozvíjíme rozumovou, citovou a mravní výchovu;
  • vycházky a pohyb v terénu plní poslání tělesné výchovy;
  • vnímání krásy , barevnosti a rozmanitosti přírody využíváme k rozvoji estetické výchovy;
  • poslechem zvuků, hlasů v přírodě naplňujeme cíle hudební výchovy;
  • výtvarné a pracovní činnosti se odrážejí v manipulaci s přírodninami, zachycují prožité události.
Časový rozvrh projektu

Jedná se o celoroční ekologický projekt zaměřený na seznamování s přírodou a její ochranou. Stěžejní část probíhá v měsíci dubnu, vyvrcholení je 22.dubna v den oslav Den Země.

Příprava a realizace projektu
  1. Seznámení rodičů, veřejnosti, zaměstnanců školy s projektem formou nástěnek, letáků, školním časopisem, individuelně.
  2. Zapojení rodičů dětí do realizace projektu.
  3. Zajištění fotodokumentace z jednotlivých akcí.
  4. Zajištění sponzorů projektu.
Organizace projektu
  • Projekt bude realizován ve všech třídách mateřské školy při výchovných činnostech s dětmi v průběhu celého školního roku.
  • Každá třída si vytváří svou vlastní specifickou organizaci v dubnovém týdnu ke svátku Den Země. Výjimku tvoří společně organizované akce dle rozpisu.
Pomůcky

Pomůcky jsou uvedeny u jednotlivých měsíců v obsahové námětové části projektu.

Literatura a zdroje:

  • Metodické listy RAABE
  • Časopis Informatorium 3-8
  • Časopis Ekologická výchova na škole
OBSAHOVÁ ČÁST NÁMĚTŮ A ČINNOSTÍ

Září - Na léto jde stáří
Říjen - V teplíčku - pozorujeme kytičku
Listopad - Lísteček do vody spad
Prosinec - Vánoce a nadílka pro zvířátka
Leden - Zemi pozorujeme dalekohledem
Únor - Únor bílý - pole sílí
Březen - Zimu vyneseme
Duben - Chránit přírodu budeme
Květen - Cesta za pokladem
Červen - Indiánská šoulačka aneb Hledání pramene vody

Autor
Jaroslava Kopecká

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

Pomůcky jsou uvedeny u jednotlivých měsíců v obsahové námětové části projektu.