Zdraví
Dílčí témata:
- Pohádka O medvědu Peciválovi
- Moje tělo
- Přísloví
- Hygiena
- Zdravý životní styl
- Prevence
Pohádka: O Medvědu Peciválovi
Jde o pohádku s otevřeným koncem, kdy děti dostávají prostor pro slovní vyjádření již získaných zkušeností, pro logické uvažování nad situací v pohádce, ale i pro svou fantazii.
Byl jednou jeden medvěd a tomu říkali Pecivál. Doopravdy se jmenoval Brumla, ale proto, že byl velký lenoch, zvířátka mu začala říkat Pecivál. Od rána do večera se povaloval ve svém pelechu, ládoval se medem a jinými lahůdkami a ještě ke všemu měl pořád špatnou náladu. Nerad se stýkal s ostatními zvířátky z lesa a už vůbec se nerad zapojoval při jakýkoliv hrách a aktivitách. A tak celý den projedl, prospal a neustále byl nevrlý. Postupně kynul a kynul, až z něj byl opravdu mohutný medvěd. Čím více ležel, tím méně měl do čehokoli chuť. Ze začátku to byl celkem pohodlný způsob života, jenže ejhle - najednou mu jeho lenost začala brát. Tu se ráno probudil a začalo ho tuze bolet bříško. Pomyslel si, že má asi hlad, stěží se zvedl a šel najít ve spíži nějaký další med. Celý ho spořádal, ale nepomohlo to. Co víc, udělalo se mu ještě hůř. Braly ho křeče a nevěděl, co má učinit. Zavolal si tedy na pomoc zajíce. Zajícovi se moc nechtělo, po tom co byl na něj týden předtím medvěd nepříjemný, když ho přišel navštívit, ale zželelo se mu Brumly a zavolal na pomoc doktora. Doktor Sova urychleně přiletěl a začal vyšetřovat. ,,Hm, hm, je to jasné," řekl doktor.
Následuje otevřená diskuze na téma - jak předcházet nemocem, co děláme pro své zdraví (oblečení, strava, sport, pravidelná návštěva lékaře), kdo nám pomůže, když jsme nemocní.
Moje tělo:
- Pojmenovat jednotlivé části těla - např. kombinujeme mluvené slovo s dotekem či pohybem příslušné části těla.
- Děti stojí v kruhu a učitelka zpívá a ukazuje na jednotlivé části těla, děti po ní opakují:
Hlava, ramena, kolena, palce, kolena, palce, kolena, palce,
hlava, ramena, kolena, palce, oči, uši, pusa, nos. - Jedno ouško, druhé ouško, jedno očko, druhé očko, pusinka a nosánek
....crrrm crrrrrrrrrm konec pohádek. - Děti se pohybují po prostoru a na znamení se musí spojit tou částí těla, jakou jim učitelka zadá. Mohou se spojovat v libovolném počtu:
Mám dvě očka na koukání,
a dvě ouška k poslouchání,
dvě nožičky na běhání,
dvě ručičky na mazlení.
Přísloví:
Řada přísloví, které se zmiňují o zdraví, jejich výklad
Čistota - půl zdraví
Ve vaně to tolik pění,
že mě ani vidět není.
Mamka o mně ale ví -
pokaždé mě objeví.
Není na světě bylina, aby na něco nebyla
Na nemoci, lidé zlatí,
bylinky i dneska platí.
Z hrnku voní černý bez -
bídná chřipko, jen se třes.
V zdravém těle zdraví duch
Cvičím, protože mě baví
mít dost síly a být zdravý.
Naopak být churavý -
to mě vůbec nebaví.
Veselá mysl - půl zdraví
Ráda si hraju, ráda cvičím
a netrápím se vůbec ničím.
Směju se každé hlouposti,
jsem zkrátka smíšek od kosti.
Hygiena:
- Návštěva zubní lékařky v MŠ, přednáška o správné zubní hygieně, názorná ukázka, osvojování hygienických návyků.
- Pohybová hra - Bolavý zoubek (honička s pravidly)
Jedno z dětí představuje kaz, který se snaží dohonit zdravé zoubky. Pokud se jich dotkne, je zapotřebí kartáčku, které představuje jedno z dětí a svým dotekem osvobozuje chycené děti. Ten, koho se „kaz" dotkl, se může pohybovat pouze po jedné noze, protože ani čistění zubů není snadné. - Pokus: Jak odhalit nebezpečí špinavých rukou.
Oloupeme brambor, rozřízneme ho napůl a sterilizujeme dvě skleněné zavařovací sklenice i s uzávěry. Necháme děti, aby si pořádně ušpinily ruce, a potom jim dáme ohmatat jednu bramboru, poté, co ji všichni vezmou do ruky, ji vložíme do sklenice s nápisem Špinavé ruce. Nyní si děti důkladně omyjí ruce a opět si ji každý vezme do rukou. Poté vložíme bramboru do sklenice s nápisem Čisté ruce. Pozorujeme po několik dní obě sklenice. Plíseň na bramboře označené Špinavé ruce by měla být daleko vydatnější než na té s označením Čisté ruce.
Zdravý životní styl:
- Vysvětlíme si pojem životní styl, který děti slýchávají z reklam, jinak vše, co nás činní zdravými, co do této kategorie můžeme zařadit (stravu, sport, péči o své tělo, hygienu, prevenci, pitný režim).
- Kreslíme obrázek na téma: Co dělám, abych se cítil dobře.
- Shromáždíme obrázky různých jídel a děti třídí, co je zdravé a co ne.
- Vytvoříme mamince seznam nákupu, během kterého chce pro svou rodinu nakoupit zdravě.
- Naučíme se vařit zdravé pokrmy.