Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Tento integrovaný blok podporuje dítě v získávání schopnosti řídit své chování, napomáhá mu v jeho vznikajícím sebehodnocení, kultivuje jeho mravní vnímání, cítění a prožívání.
Očekávané výstupy: Dítě umí hodnotit svoje osobní pokroky, přijímá pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch, uvědomuje si příjemné a nepříjemné citové prožitky, své možnosti i limity, ovládá své city a přizpůsobuje jim své chování.
Časový rozsah: Střednědobý - dle potřeby se lze k tématu vrátit (i ve formě individuálního vzdělávání).
Věková skupina: 4 - 6 let
Cílem je pomoci dítěti při utváření jeho vlastní identity, stimulace a rozvoj sebepojetí, vytváření vztahu dítěte k vlastní osobě. Poznávání sebe samého i rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě jsou záležitosti dlouhodobé a průběžné. Téma přispěje k rozvoji i dovednosti umožňujících pocity, dojmy a prožitky vyjádřit.
Vzdělávací nabídka vychází z reality dětského života a dětských problémů. Nabízené činnosti svou úrovní odpovídají konkrétním možnostem, zájmům a potřebám dítěte dané věkové skupiny (např. různá úroveň škádlivek a říkanek, výtvarné vyjádření určitého textu, formulace vlastních myšlenek i přepisy situací k vyjádření pocitů).
Součástí vzdělávací nabídky jsou i hry a činnosti na rozvíjení emocionality. Věnujeme pozornost tomu, aby děti dokázaly své pocity a city identifikovat, pojmenovat, rozlišovat a také je dokázaly postupně ovládat, např. hrátky s antonymy.
Součástí rozvoje emocionality je i pozitivní sebehodnocení, tj. vědomé prožívání vlastní hodnoty a sociální pozice. Sebepojetí, to je vlastně představa sebe sama, vyjadřuje sebepoznání. Obraz, ve kterém dítě vidí samo sebe, zahrnuje prožitky a vyjádření (např. kdo jsem, jaký jsem, co umím).
Poznávání sebe sama přechází do sebehodnocení, které je také závislé na hodnocení druhých. Děti učíme i tomu, jak hodnotit sama sebe (např. co mi jde dobře, co ne). Sebehodnocení se projevuje jako přiměřené, nebo jako přeceňování či podceňování se. Sebehodnocení není výčtem toho, co dítě neumí, není výčtem negativních vlastností. Naopak! Při hodnocení a sebehodnocení je třeba děti učit nacházet klady, pozitivní výsledky. Vidět sám sebe v pozitivním avšak realistickém světle. Sebehodnocení se může měnit získáváním zkušeností, sebepoznáním (např. čím a jak mohu být užitečný, co jsem se chtěl naučit, poznat a jak se mi to povedlo).
Sebepojetí - sebereflexe zahrnuje prožitky, v uvedeném integrovaném bloku je to výtvarné vyjádření a slovní výpovědi o sobě.
S pojmem sebeúcta se v integrovaném bloku "Kdo jsem" setkáváme rovněž, znamená to respektování sebe jako určité hodnoty.
Položením vhodných otázek k zamyšlení či k diskusi, jsou děti přirozeným způsobem motivovány k následným činnostem.
Kdo jsem Schovejme se za prstíčky, Točíme se, koukáme se, |
Bé,bé, bú,bú Bé, bé, bé bé, |
Úspěch vzdělávacích záměrů je ohrožen, když učitelka např.:
Hodnocení dětí (co měly možnost poznat, dozvědět se, získat, apod.)
Je třeba více sledovat způsoby, kterými děti vyjadřují své požadavky či přání při hrách s ostatními. Je důležité vytvářet a pěstovat atmosféru pohody zařazováním činností na přání.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.