Odborný článek

Blátohraní

17. 1. 2023 Předškolní vzdělávání
Autor
Kateřina Filkova

Anotace

Víc bláta! Děti potřebují přírodu. Tak zní název knihy, který byl inspirací k napsání tohoto článku. Vychutnat si v tomto tematickém bloku stav, který děti často vyhledávají a milují, a to: být pořádně zabahněný, setkat se se zeminou naživo a zblízka, dokázat si hrát a objevovat. Děti by měly dostat příležitost venku tvořit a používat všechny své smysly pro práci s materiálem, který je tak mnohotvárný. Zachycování těchto výtvorů na nějaké digitální médium má i svůj pragmatický důvod, kterým může být například déšť, který by mohl vše přetvořit zpět do formy bláta. Činnosti v tomto programu se zaměřují na rozvoj trpělivosti a soustředěnosti, rozvíjení estetického vnímání a kultivaci smyslů. Tvoření z bláta můžeme brát i jako relaxační techniku s netradičním materiálem. Přesahem může být i rozvoj digitální kompetence, při které řešíme zejména zachycování dětských prací v jejich čerstvém stavu.

Příběh o skřítkovi, který se zavrtal pod zem a nemůže nyní najít cestu ven

Pod hnědou, černou a kamenitou zemí žil jeden velmi starý a moudrý skřítek. Jmenoval se skřítek Podzemníček. Hlídal pod zemí všechny kořínky, kamínky, žížalky, ... (děti doplňují) a také hodně rád a hodně moc jedl. Ale co tak pod tou zemí mohl jíst? Ano, jedl hlavně hlínu, zeminu a blátíčko, protože s broučky, larvičkami a stonožkami byl velký kamarád. Jeho největší, vlastně nej-největší kamarád byl pod zemí asi krtek. Někdy tak na sebe narazili, když si krtek zrovna kopal tunel.

Jednou se ale stalo něco strašného. Lidé z města se rozhodli, že les a louku už moc nepotřebují, a tak si na té hnědé půdě postavili tvrdou silnici a domy a… (děti doplňují).

No jo, ale skřítek tam byl úplně uvězněný bez kamarádů (jakých?).

Ale vy děti máte možnost najít čarovný klíč, který tu zem odemkne a vysvobodí skřítka ven.

ČAROVNÝ KLÍČ SESTAVÍME Z

  • hromádky kamení
  • hromádky hlíny
  • hromádky písku
  • mističky vody

Všechny tyto ingredience zamícháme a nalijeme do formy (krabička), necháme zaschnout a uvidíme.

Učitelka mezitím vloží malou figurku skřítka do bláta a čekáme 1–2 dny, než to zaschne. Po zaschnutí mohou děti pomocí dětských kladívek odlitek rozbít a vysvobodit skřítka Podzemníčka.

NÁMĚTY NA ČINNOSTI, KTERÉ MŮŽEME POUŽÍT K UVEDENÉMU POHÁDKOVÉMU PŘÍBĚHU, nebo oddělené ve formě „blátivého workshopu“ s dětmi předškolními i školními.

Vyrábíme si našeho skřítka

Cíl: Vytvoření vlastního skřítka na základě poslechu pohádky, experimenty s přírodními materiály

Před děti umístíme nádobu s hlínou a vodou a tvoření skřítka může začít. Jako zdobící materiál můžeme použít různé přírodniny (lišejníky, mech, větvičky, kamínky). Skřítka jde i následující technikou domalovat.

Po zaschnutí lze udělat výstavu skřítků na zahradě nebo v lese.

Malba blátem

Cíl: Rozvíjení jemné motoriky a grafomotoriky, malba na netradiční materiál

K malování si připravíme více druhů a odstínů zeminy a jílu (černozem, hnědozem, jílová půda, písčitá půda). Tímto materiálem můžeme dozdobit vyrobené skřítky, ale můžeme malovat i další motivy. Jde to i bez papíru, malovat lze na dřevo, starou paletu, dlažbu, látku. Používáme jakékoliv štětce (i široké malířské), klacíky, smotek trávy.

Hostina pro skřítka (Květinkové koláčky)

Cíl: Zdokonalování jemné motoriky, používání nástrojů k práci

Vytvoříme si malou blátivou kuchyň, kde budou moci děti aktivně tvořit a vařit s opravdovým nádobím. Nepoužívaný hrnec, tácek, naběračka, a samozřejmě voda a písek na smíchání.

Děti mohou pro sebe nebo skřítka připravit celé jídlo jen s pomocí bláta. K finálnímu dozdobení používáme květiny, kamínky, klacíky, listy.

Varianta: Některé koláčky můžeme vyzdobit a naplnit opravdovými semínky rostlinek a trvalek, které poté můžeme darovat jako Živou rostoucí zahrádku nebo je na vhodném místě uchovat, pečovat o ně, zalévat je. Vypěstujeme si tak rostliny, jejichž semena byla použita.  

Půdní diktát (Cihličky na skřítkův dům)

Cíl: Rozvoj sluchového vnímání, rozvoj předmatematických představ.

Společně s dětmi vytvoříme z hlíny a vody do několika lavorů dostatek (dle počtu dětí) modelovacího těsta – hlíny. Potom si každé dítě vezme modelovací hlínu na své pracovní místo a následně dáváme všem nahlas pokyny, co z hlíny vyrobit.

Můžete společně zkoušet například tyto aktivity:

  • tvorba koule – koulení hlíny v rukou, ne o podložku; dále je možné koule využít k házení v jedné ruce, přehazování ve dvojicích a podobně
  • tvorba kuliček (… a následné cvrnkání s nimi do důlku)
  • tvorba kostky, případně tvorba hrací kostky (… následně hra s kostkami)
  • uválení válečku
  • tvorba placky, destičky (… a následné kreslení, psaní na vytvořenou hliněnou destičku klacíkem, obráceným štětcem a podobně)

Bahenní obličeje (Kamarádi pro skřítka)

Cíl: Kultivace fantazie nebo využití předlohy pro tvoření v přírodě a s přírodní látkou

Děti tvoří buď podle svých představ, nebo si mohou přinést z domova svou fotografii obličeje, kterou na kmeni stromu zkouší vymodelovat pomocí správně namíchaného bláta a přírodnin k dozdobení. Na zdobení lze použít volně dostupné přírodniny (větve, klacíky, kamínky, šišky, kůru, ...). Po zaschnutí mohou stromové obličeje zdobit ještě dlouho park nebo zahradu školy.

Razítkování bahnem (Město skřítků)

Cíl: Objevování netradičních technik tisku, seznámení s různými druhy zaměstnání, povolání

Činnost můžeme začít krátkým rozhovorem. Co je to razítko? Kdo ho používá? Jak se používá? Hrajeme námětovou hru na poštu, úřad, starostu, školu, kde je třeba razítkovat. K razítkování si děti v okolí najdou přírodninu, která se bude hodit pro jejich zaměstnání. Namáčíme do řidší blátivé kaše a otiskujeme na papír nebo látku. Na slunku necháme uschnout, po zaschnutí můžeme domalovat barvami, tuší. Dá se použít na netradiční balicí papír.

Tip: Dětem můžeme nabídnout několik možností, jak si vytvořit své autorské razítko z různých materiálů. Například dřevo a guma, houbička, přírodnina, list, rozkrojené ovoce nebo zelenina. Děti se poté mohou poznávat podle razítek a vymýšlet si i nová jména, jako třeba Pavla Okurková (bude mít otisk okurky.

Bahenní sopka (Skřítek čaruje)

Cíl: Experimentování se surovinami na vaření, seznamování se s jejich vlastnostmi

Z hlíny vytvoříme kráter, do kterého vyhloubíme jamku až na zem. Poté díru zasypeme jedlou sodou, barvivem a přilijeme ocet. Nyní už jen pozorujeme, jak stoupá láva. Okolí sopky lze různě přestavět.

Tip: Složitější je verze s použitím malé lahve. Do lahvičky nasypete sodu a zahrabete ji do sopky tak, aby horní okraj lehce vyčníval. Uzávěr můžete při tvoření kráteru zašroubovat, aby hlína nepadala dovnitř. Odšroubujete uzávěr, nalijete do lahve ocet (nebo ocet smíchaný s perlivou limonádou, můžete i obarvit potravinářským barvivem nebo šťávou z červené řepy). Připravte si zásoby octa a sody – děti budou chtít pokus opakovat.

Jedlé bláto (Koupel pro skřítka)

Cíl: Rozvíjení smyslového vnímání a praktických dovedností, získávání povědomí o světe zvířat, jejich potřebách a životě

Pokud nemáme k dispozici opravdové bláto nebo je venku ještě zima, anebo chceme dětem nabídnout něco nečekaného, můžeme si připravit jedlé bláto ve třídě nebo na zahradě.

Potřebujeme k tomu: Plastovou nádobu (vaničku), bramborovou mouku, kakao a vodu. Děti si mohou samostatně vytvořit bláto, které navíc voní po čokoládě. K tomu si připravíme modely zvířat, která mají rády bláto. Dále si připravíme další vaničku s čistou vodou a kartáčky a hadříky.

Děti si hrají se zvířátky v blátě, povídáme si o tom, která zvířátka mají ráda bláto a proč. V čem jim pomáhá? Poté zvíře přendají do vody, kde ho s pomocí kartáčku očistí a hadříkem osuší.

Pod zemí to žije

Cíl: Poznávání života pod zemí, zacházení s lupou – seznamování s principem zvětšování

Jarní zahradní práce jsou ideální, jak dětem představit svět žížal, stonožek, mravenců a brouků. Tajný podzemní život můžeme pro děti ukázat i v řezu půdy (například po výkopu bagrem). Kdo všechno žije pod zemí? Co tam má za úkoly? Informace, které děti chtějí získat, můžeme hledat v knihách, časopisech, ověřovat v atlasech a encyklopediích. Dětem také můžeme pustit zajímavou videoukázku. Při pozorování přírody je ideální dětem rozdat lupy a nechat je prozkoumávat své okolí. Kdo najde něco zajímavého, udělá nějaký zajímavý zvuk a zavolá k sobě ostatní kamarády.

Půdní zvuky (Koncert pro skřítky pod zemí)

Cíl: Rozvoj sluchového vnímání, improvizace na zvolené téma

Nejdříve si s dětmi nasbíráme přírodniny, pomocí nichž si zvířata nebo děje v půdě přiblížíme. Jinou variantou může být, že dětem již dříve nasbírané přírodniny nabídneme na hromádkách, ze kterých si je vyberou.

Potom si společně popovídáme o tom, koho jsme potkali při návštěvě půdní říše, případně kdo žije v půdě, co se v ní děje a podobně. Nyní si každé dítě, dvojice dětí nebo malá skupinka s naší pomocí vybere nějakého půdního živočicha či děj. Mezi přírodninami si najdou vhodné druhy, pomocí nichž budou vytvářet zvuk. Před začátkem společného hraní je potřeba si ujasnit, jaký zvuk a jakým způsobem ho kdo nebo co vyluzuje.

Příklady:

  • Krtek, jak hrabe chodbičky – děti o sebe třou tlusté klacky a funí
  • Žížala pod zemí – děti o sebe třou tenčí klacky a méně funí
  • Jak živočichové koušou potravu – děti o sebe třou šišky
  • Jak rostou kořínky – děti šustí listím
  • Prší na zem – děti přesýpají čočku nebo hrách ve skleničce

Dětem tuto hudební ukázku moderujeme, aby každý zvuk a každé zvíře bylo slyšeno a zároveň aby se děti slyšely navzájem v závěrečném půdním koncertu.

Podzemní schovávaná

Cíl: Poznávání předmětu po hmatu

Do kyblíku umístíme bláto a malé předměty, které mají děti za úkol nahmatat, pojmenovat a poté dojít umýt. Můžeme opakovat, obměňovat, anebo zadat, co mají přesně hledat.

Literatura k tématu:

Weber, A. Blbinky a bláto

Bradley, K. Ruce v hlíně

Weber, A. Víc bláta, děti potřebují přírodu

Kršková, L. Tvoříme s hlínou v předškolním vzdělávání, online: https://is.muni.cz/th/pmsby/BP_Lucie_Krskova.pdf (bakalářská práce)

Danišová, J. Svobodná hra: Blátohraní, online: https://svobodnahra.cz/wp-content/uploads/2017/11/BL%C3%81TOHRAN%C3%8D-svobodna-hra-1.pdf

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
139.65 kB
PDF
Tvoření s blátem

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Kateřina Filkova

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
17. 1. 2023
Příspěvek nabízí zajímavé a inspirativní činnosti, pomocí kterých učitelé mohou rozvíjet a kultivovat smyslové vnímání dětí předškolního věku. Aktivity jsou zaměřené především na experimentaci s přírodním materiálem, pozorování a bádání, rozvoj pozitivního vztahu k přírodě.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům