Pomůcky:
Popis činnosti:
Petra dětem připravila nakreslený na velkém formátu papíru strom, zachycený od kořenů až po korunu, který zavěsila na stěnu. Strom na obrázku plakal, protože byl moc smutný. Děti se mezi sebou domlouvaly, proč je strom smutný. Nakonec dospěly k závěru, že je smutný, protože je sám, opuštěný všemi zvířátky a živočichy.
Petra rozprostřela na zem pod strom kartičky s obrázky různých živočichů. Pokud děti správně přiřadí zvířátka na strom, podle toho, kde se vyskytují, strom už pak nebude plakat, že je opuštěný.
Petra si s dětmi nejprve připomněla jednotlivé části stromu a jejich funkci (např. kořeny strom vyživují a také drží, aby se ze země nevyvrátil, kúra kmenu slouží jako jeho obrana - připodobnění k brnění rytíře. Koruna se skládá z velkých a silných větví, malých větviček a listů, které přijímají energii ze sluníčka).
Děti jednotlivě přiřazují zvířátka na strom. To vše sleduje jejich kamarád skřítek Mecháček.
Obrázky a jejich umístění: Ptáci a veverka do koruny stromu, datel na kmen, ježek, zajíc, bažant na zem, brouci, žížala pod zem ke kořenům.
Do svých příbytků na stromě se vrátila zvířátka a strom je zase veselý. Dokonce tak veselý, že dětem samou radostí zazpívá písničku.
Děti si připomněly získané poznatky z předchozích vzdělávacích bloků, přiřazovaly, pojmenovávaly živočichy, zdokonalovaly se ve svých řečových schopnostech.
Pomůcky:
Popis činnosti:
Petra vyprávěla dětem pohádku o sojce z Krakonošova revíru z knihy Krkonošské pohádky. Děti povídaly, jakou měla sojka v pohádce úlohu, ale také jak vypadala, zda by ji mezi ostatními ptáčky poznaly.
Děti si prohlížely encyklopedie o způsobu života různých ptáků, určovaly jejich barvu, velikost a odhadovaly způsob jejich života.
Děti společně s Petrou určovaly ptáčky na jednotlivých obrázcích (sýkora, čáp, drozd, orel, sojka, datel, strakapoud, husa divoká, vrána a další).
Obrázek krmítka ve sněhu a obrázek s mořem. Třídění ptáků na ty, kteří odlétají na zimu do teplých krajin, a ty, kteří u nás přezimují.
Děti si prohlubovaly smysl pro detail, pozornost, řečové dovednosti, určovaly barvy a jejich barevné odstíny, porovnávaly velikosti.
Pomůcky:
Popis činnosti:
Petra si s dětmi povídala o tom, jak ptáčci přečkávají zimu, aby nezahynuly, co jedí a zda jim můžeme i my pomoci.
Vyrobíme jim tedy krmítko. Petra dětem ukázala hotové tukové krmítko ze šišky a vysvětlila postup. Do rozehřátého tuku děti přidávaly různá semínka - slunečnice, obilí, mák, proso a další. Petra vše důkladně zamíchala. Mezitím si každé dítě vzalo jednu šišku, které jsme nasbíraly během vycházky v lese v uplynulém týdnu. Kolem šišky se za pomoci učitelek snažily namotat drátek na zavěšení. Postupně šišky namáčely do připravené směsy, pověsily na tyčku a daly do chladu ztuhnout. Hotová krmítka jsme následující den během vycházky rozvěsili na stromy v naší rozlehlé zahradě kolem školky. Hostina může začít! Ptáčci, kteří přiletí k nám na zahradu, určitě hlad mít nebudou a my budeme s radostí pozorovat, jak jim chutná.
Děti si zopakovaly, která semínka přidávaly do loje. Ta semínka vlastně pomohou ptáčkům přečkat zimu, když vše zmrzne a zapadá sněhem. Děti se zdokonalily v pracovních dovednostech.
![]() |
1. Obrázek |
Pomůcky:
Popis činnosti:
Petra se dětí ptala, kdo je to přírodovědec, vysvětlení pojmu.
My si nyní na přírodovědce zahrajeme a přírodu budeme zkoumat přímo v lese, na louce, na zahradě školky. Děti-přírodovědci se vybaveni lupami vydali s Petrou a učitelkami na vycházku. Během vycházky si prohlíželi a zkoumali všechny přírodniny, které je zaujaly (šišky, různé rostlinky, větvičky, mech, houby), ale také drobné živočichy (mravence, broučky, pavoučky, slunéčko sedmitečné a další). Některá semínka a živočichy dávali do nádobek pod lupy, kde je zvětšené mohly lépe pozorovat, u broučků a mravenců zkoumaly například, zda mají tykadla, kolik mají nožiček, u bodláků zjistily, že mají malé háčky, které se zachytí nejen na oblečení dětí, ale také na srsti zvířat, která je roznáší dál po lese, a tak z jejich semínek vyrostou další rostlinky.
Všechny rostliny a živočichy, které během vycházky objevily, také pojmenovaly. Uvědomily si že někteří živočichové potřebují ke svému životu rostliny.
Rozličné přírodniny děti nasbíraly do košíčku a přinesly je do školky.
Petra připomněla dětem, že strom, který byl nejprve smutný, jim slíbil písničku. Ještě, než děti odešly do školky, posadily se v lese na pařezy, zavřely oči a byly úplně potichu, aby tu písničku veselého stromu dobře slyšely. Petra a učitelka poslouchaly s dětmi. Po chvilce Petra dětem řekla, že už mohou otevřít oči a tiše, aby v lese nerušily, jí řekly, jakou písničku slyšely. Děti „píseň" velmi intenzivně vnímaly - slyšely šumění, hvízdání, šeptání, foukání.
Děti se učily pozorovat a vnímat vše živé i neživé v přírodě, popisovaly detaily, procvičovaly si řečové dovednosti a sluch.
Pomůcky:
Popis činnosti:
Paní učitelka si pro děti přinesla překvapení v podobě kouzelných sáčků. Přírodniny, které děti nasbíraly v lese, rozdělila do jednotlivých pytlíčků a děti přírodniny určovaly po hmatu.
Přírodniny děti ze sáčků vysypaly na tác a začaly jsme je dále zkoumat zrakem a čichem.
Každé dítě si vzalo do ruky jednu libovolnou přírodninu a zkusilo slovně vyjádřit její vlastnosti a vzhled - jmenovaly barvy a barevné odstíny a také strukturu povrchu.
Děti třídily dle barev, dle velikostí a také určovaly, které plody jedí zvířátka.
Děti pojmenovávaly a přiřazovaly plody, šišky, listy, větvičky a kůru ke správným stromům na obrázcích (smrk, modřín, borovice, jedle, jírovec, dub, buk, bříza, javor a další).
Děti tato činnost v rozličných obměnách velmi bavila. Učily se třídit a přiřazovat podle určených pravidel, procvičovaly si pozornost, smyslové vnímání a barvy.
Pomůcky:
Popis činnosti:
Rozhovor - ptáčci nebydlí ve školce, ale v hnízdě. Z čeho si ptáčci staví hnízda? Suchá tráva, listí, klacíky.
Učitelka použila kouzlo, které proměnilo děti v ptáčky.
Každé dítě si vyrobí jednoduché hnízdečko z přírodního materiálu, který jsme si přinesli z lesa.
Hnízda jsme rozmístili po třídě, do rohu třídy jsme umístily obrázek s mořem a sluncem. Každý ptáček si sedl na bobek ke svému hnízdu. Učitelka pustila zvukovou nahrávku (zpěv ptáků) a nato začali ptáčci létat po třídě. Když nahrávku zastavila, každý ptáček si sedl vedle svého hnízda. Postupně učitelka hnízda po jednom ubírala a ptáček, na kterého hnízdo nezbylo, musel odletět do teplých krajin - k obrázku se sluncem a mořem. Hra končila, když už nezbylo žádné hnízdo a všichni ptáčci odlétli do teplých krajin.
Rozhovor - co potřebují ptáci ke svému životu.
Děti si procvičovaly jemnou motoriku, pohybové dovednosti, rychlost a postřeh na daný zvukový signál.
Pomůcky:
Popis činnosti:
S dětmi jsme si připomněli, co v zimě sypeme ptáčkům do krmítek - semínka slunečnice, lnu, prosa, mák, jeřabiny, šípky, ořechy, ovesné vločky, strouhanku.
Ve třídě máme nástěnku, kde je nakreslené krmítko a jednotlivé obrázky různých u nás přezimujících ptáků.
V zimě s dětmi pravidelně sypeme ptáčkům do krmítka dobroty, které jsme nasbíraly na podzim. Krmítko máme umístěné na zahradě, kam na něj vidíme přímo z oken třídy, odkud ptáčky pozorujeme. Jakmile děti nějaké ptáčky u krmítka spatří, porovnávají s nástěnkou, jestli ho máme vyobrazeného na některém z obrázků na ní. Pokud ano, přesunou obrázek konkrétního ptáčka do krmítka na nástěnce.
Děti pozorují a učí se znát některé druhy ptáků a jejich způsob života, pomáhají se o ně starat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025