Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Titulka > Modul články > Předškolní vzdělávání > Jablíčka: Rozvoj matematické gramotnosti

Jablíčka: Rozvoj matematické gramotnosti

Praktický příspěvek
zkušenost
lekce

Cíl výuky:

  • Dítě odpovídá srozumitelně na kladené otázky
  • Opakovaně zažívá radost z úspěšně vyřešené úlohy
  • Zaznamená graficky kvantitu pomocí puntíků
  • Třídí objekty podle jednoduchých daných kritérií s využitím manipulativních činností
  • Pracuje s konkrétní pomůckou na základě pokynů i samostatně
  • Využívá rytmus a pravidelnosti k řešení problémů
  • Zdokonaluje svou hrubou a jemnou motoriku při používání pomůcek a nástrojů

 

Mezioborové přesahy a vazby:

  • Dítě a jeho tělo – pohybové aktivity
  • Dítě a jeho svět – poznávání přírody

Předmatematické představy: Jablíčka

Činnosti:

1. Diskuse: Opakování ročních období, tvarů, barev a plodin

Začneme diskusí v ranním kruhu o ročních obdobích:

  • Víte, jaká máme roční období? Jak jdou za sebou?
  • Co se děje na jaře, v létě, na podzim, v zimě?
  • My si dnes popovídáme o podzimu a jeho plodech. Co na podzim dozrává? Třeba například ořechy, kaštany, brambory, dýně, hrušky a hlavně sladká jablíčka.
  • Jaký mají tvar? Jsou hranaté, špičaté, placaté, nebo snad kulaté? Jaké znáte další tvary?
  • Jaké mají barvy?
  • Co můžeme s jablíčky všechno dělat?

2. Říkanka: Cvičení a dodržování rytmu, rozvoj sluchového vnímání

V dalším úkolu se naučíme říkanku s rytmizací: Budeme tleskat do rytmu. Vystřídáme několik variant: Tleskneme při každém slovu, poté při každé druhé slabice a nakonec při každé slabice.

Můžete rytmizaci doplnit dřívky, chrastítky, nebo jinými Orffovými nástroji.

Jablíček je plný sad,

půjdeme je očesat.

Pojeď se mnou, milý ježku,

vezmeme si koloběžku.

Pojeď se mnou do sadu,

dám ti jablek hromadu.

Autor: Jiří Žáček

Zdroj: Domácí slabikář

3. Sbíráme jablíčka: Třídění a řazení dle pokynů

Pomůcky: Pro každé dítě čtyři papíry: červený, žlutý, zelený a obyčejný bílý

Nyní si zahrajeme na sklizeň jablíček.

Dejte dětem každému tři barevné papíry: červený, zelený a žlutý, aby si z nich namuchlaly koule jako jablíčka. Potom jim rozdejte bílé papíry, které již nemuchlají a položí si je jako podklad před sebe. Udělujte dětem následující instrukce (můžete variovat dle barev několikrát). Vždy zkontrolujte správnost plnění a počkejte, až budou mít hotovo všichni:

  • dej na papír zelené jablíčko
  • dej na papír žluté jablíčko
  • dej na papír červené jablíčko
  • dej na papír zelené jablíčko, nad něj žluté jablíčko a pod něj červené jablíčko
  • dej na papír červené jablíčko, vedle něj zelené a mezi ně žluté
  • seřaď jablíčka od nejsvětlejšího po nejtmavší
  • seřaď jablíčka od nejtmavšího po nejsvětlejší

4. Sklízíme jablíčka do košů: hod spodním a horním obloukem, odhad vzdálenosti

Pomůcky: Velké nádoby jako cíl k házení „jablek“, papírové koule z předchozí činnosti

Musíme nasbíraná „jablíčka“ ještě uklidit do košů, abychom je potom odnesli a mohli z nich třeba upéct koláč nebo štrúdl. S opravdovými jablíčky musíme zacházet opatrně, aby se nepotloukla. S těmi papírovými ale můžeme klidně házet.

Udělejte dětem startovní pozici. Děti svá tři jablíčka budou do košů házet. Ať si zkusí hod horním i spodním obloukem, jakým způsobem se jim bude lépe mířit. Pokud se netrefí, mohou si pro svou kouli dojít a zkusit to znovu. Děti mohou házet po jednom, na družstva, nebo hromadně s větším počtem vyznačených pozic k hodu. Pozice mohou být rovněž v různé vzdálenosti a děti si zkusí, odkud se dovedou trefit.

5. Rozcvička s balóny: Skupinová kooperace, míření a spolupráce, vedení nohou, základy práce s míčem, prostorová orientace

Pomůcky: Měkké míče

Teď si můžeme s jablíčky trochu zacvičit a pohrát, abychom se protáhli a měli silné a zdravé tělíčko.

  • Rozdělte děti do dvou družstev, každému dejte jeden míč a nechte je, aby si předávaly v zástupu míč nejprve nad hlavou a poté pod nohama.
  • Připravte dvě dráhy na probíhání, zachovejte družstva z předchozí soutěže a úkolem dětí bude nejprve dráhu proběhnout s míčem v ruce.
  • Až se všichni vystřídají, tak v druhé variaci zkusí dráhu projít s balonem pomocí vedení nohou.
  • Děti si mohou rovněž vyzkoušet kutálení a nácvik hodu a chytání ve dvojicích.

6. Pracovní list: Grafický záznam počtu slabik ve slově

Pomůcky: Papíry s předkresleným ovocem, nebo čisté papíry na slovní diktát, pastelky

Připravte dětem papír s obrázky ovoce. Následně společně vytleskávejte slabiky a zaznamenávejte pomocí puntíků počet slabik ve slově pod určené plody, na puntíky můžete dětem připravit políčko. Je dobré použít ovoce s rozlišnými počty slabik (jablko, hruška, švestka, ořechy, ostružina, rybíz, třešně, fík, mandarinka a podobně).

Obrázek je dostupný pod licencí Public domain na: https://pixabay.com/photos/apple-red-delicious-fruit-256261/ (cit. 28. 9. 2020).

Reflexe:

Tento projekt je jednoduchý, účelný a dá se použít již od nejmladšího věku. U starších můžeme doplnit dalšími činnostmi, jako je uvádění prvního písmena, diskuse o přiřazování plodin do skupin (co je ovoce a co je zelenina), první anglická slovíčka, základní počty anebo rozvinutí grafického diktátu i se slovními pojmy.

Ludmila Bakonyi Selingerová
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám