Odborné články Předškolní vzdělávání Mraveneček v lese těžkou kládu nese
Odborný článek

Mraveneček v lese těžkou kládu nese

20. 3. 2008
Předškolní vzdělávání
Autor
Barbora Konopásková

Anotace

Prostřednictvím her a pozorování děti získají povědomí o životě v mraveništi nejen jednoho mravence, ale i celého společenství. Prohloubí si pocit sounáležitosti s ostatními dětmi a potřebu spolupráce (umění vést i podřídit se). Obohatí je estetické a hmatové zážitky mikrosvěta. Uplatní také pohybové dovednosti při výstupu na horu.

Činnosti v MŠ:
  • pozorování mravenců na vycházce a v zahradě MŠ, pozorování pouhým okem a pod lupami, hledání rozdílů mezi jednotlivými druhy hmyzu, prohloubení znalostí dětí k tématu;
  • práce s odbornou literaturou, vyhledávání informací, obrázků, fotografií, pozorování stavby těla mravence a jednotlivých detailů (nové pojmy: kusadla - nosí materiál, potravu, vodu, tykadla - dorozumívací prostředek apod.);

Existuje mnoho druhů mravenců, například lesní větší, lesní menší, luční atd. Mravenec lesní větší je dlouhý 8-10 mm. Staví si velká, kupovitá mraveniště z větviček, jehličí a kamínků na okrajích lesů. Obývá listnaté i jehličnaté lesy po celém území ČR. V jednom mraveništi neboli kolonii žije více královen, o které se mravenci starají. Vymezují teritorium kolem mraveniště a napadají všechny ostatní mravence, kteří jejich území naruší. Mravenec je všežravec, živí se bezobratlými, tedy zbytky hmyzu, nepohrdne ani mršinou a mšicemi. Když nalezne potravu, označí cestu k ní pro ostatní mravence, aby ji také nalezli. Mravenec unese 150 kg na 8 km, a to za 24 hodin hned několikrát (např. jako by nosil dospělou osobu z mateřské školy domů tam a zpět celý den).

Další aktivity
  • hra na procvičení smyslového vnímání - Poznávání kamaráda po hmatu
  • četba a poslech úryvku z knihy Ondřeje Sekory - Ferda Mravenec
  • rozhovor o životě v mraveništi, pořádek, dělba práce, funkce královny, dělnice, péče o miminka
  • samostatný slovní projev - porovnání funkcí a povinností v mraveništi s životem doma
  • empatická hra Na královnu - samostatný slovní projev dětí (jedno z dětí představuje mravenčí královnu s korunou na hlavě, ostatní mravenci popisují vše, co o ní vědí, například co ráda jí, s čím si ráda hraje, co ráda na sobě nosí apod.)
  • kresba tuší - mraveneček, mraveniště
  • procvičení grafomotoriky - pracovní listy, uvolňovací cviky (motivace co snáší královna, kreslení oválů a kupiček - mravenišť)
  • procvičení matematických pojmů - pracovní listy s předkresleným mravencem (zakroužkuj tykadla, nakresli tolik čárek, kolik má mravenec nohou)
  • hra na procvičení smyslového vnímání Ochutnání - sladké, slané, kyselé, hořké
  • pokus - pozorování, na jedné misce je umístěn cukr, na druhé citron, sladké a kyselé (Kterou z misek mravenec navštíví?), pozorování reakce mravence, dorozumívání tykadly, zanechávání stopy
Na výletě
  • rozdělení dětí do skupin mravenců - termitů, dřevokazů, zrnojedů a listových
  • stavba mraveniště z přírodnin
  • stopovací cesty - stopování za cukrem
  • dramatizace motta každé skupinky mravenců
  • chůze v nerovném terénu
  • chůze se zavázanýma očima (na laně, dodržení bezpečnostních pravidel)
  • poznávání přírodnin po hmatu se zavázanýma očima
  • výstup na horu, sdělování pocitů z vyhlídky

Literatura a použité zdroje

[1] – SEKORA, Ondřej. Ferda Mravenec. Praha : Albatros, 2004. ISBN 80-00-01288x.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
48.83 kB
PDF
Myšlenková mapa
Autor
Barbora Konopásková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí, Školní třída

Nutné pomůcky:

* lupy * šátek * encyklopedie a další odborné knihy o životě hmyzu * cukr * citron * královská koruna