Využití interaktivní tabule v MŠ – ano, či ne? Promyšleně a přiměřeně ano.
Přes veškerý technický pokrok mnoho učitelek v mateřských školách pracuje tradičními metodami výchovy a vzdělávání. U nejmladších dětí je to naprosto pochopitelné, starší děti a především starší předškolní, včetně dětí s odkladem školní docházky, vyžadují samy technické vymoženosti a navíc je dovedou velice dobře a rychle využívat. Interaktivní tabule může velmi dobře sloužit jako výchovně-vzdělávací pomůcka i dobrá motivace a lákadlo pro zapojení dětí k méně atraktivním činnostem.
V naší mateřské škole vlastníme interaktivní tabuli od r. 2013 a dosud s ní pracujeme pouze tři učitelky z deseti. Ostatní kolegyně se této práce zříkají především kvůli nedůvěře v techniku a preferování tradičních metod, neznalostem a nedostatku času věnovat se průzkumu informací a přípravám během pracovní doby a hlavně po ní. Navíc tabule je umístěna přímo v naší třídě u předškolních dětí, tudíž je pro nás její používání logicky nejjednodušší. Všechny pedagogické pracovnice byly společně proškoleny v ovládání a možnostech využití interaktivní tabule v MŠ. Ne všechno využíváme, máme určité oblíbené programy a činnosti.
Využití interaktivní tabule v naší třídě
- Pro podrobnější přiblížení tématu
- Na tabuli si lze předem připravit obrázky (např. ovoce a zeleniny, pokud nemáme již připravené ve třídě). Můžeme pojmenovávat, třídit, přiřazovat, popisovat apod.
- Pokud si děti nejsou jisty některým pojmem, lze jej vyhledat na internetu a ihned zobrazit.
- K uvolňování ruky už od nejmenších dětí (vhodné pro velkou plochu, variabilitu barev)
- S tím souvisí úzce i vysvětlování k pracovním listům, zkopírovaný pracovní list je promítnut na tabuli jako návod. Na něm si děti vše vyzkouší a ujasní, dále pracují samy u stolu. Tato metoda je vhodná pro pracovní listy náročnější na vysvětlování s kombinovanými úkoly pro děti.
- Př. videa z výletů, ze skupinové spolupráce při hře, při stavbách na pískovišti, ze zdobení vánočního stromku, výtvarných aktivit i z ranních her, kdy i dochází ke konfrontaci mezi dětmi a řešení problémů. Velmi dobře děti reagují na ukázku svého jednání v záznamu, kdy se k situaci vrátíme a v klidu ji rozebereme. Toto situační učení je pro děti jedno z nejpřínosnějších a technika je velmi dobrým pomocníkem.
- Záznam z pohybových aktivit, kdy děti vidí správné provedení prvku, který se učí (př. kotoul vpřed, shyb, šplh po tyči a ručkování dolů, skoky na trampolíně, běh, cvaly, …).
- Pouštění filmů a pohádek formou kina z DVD přes tabuli např. v případě deště, v rámci odpočinku či před vánočními svátky…
- U nás nejpoužívanější.
Využíváme především zpracované interaktivní výukové programy. Všechny tyto programy velmi dobře navazují a doplňují školní vzdělávací program, jsou zpracovány pro realizaci RVP PV. Zahrnují i variabilní scény a umožňují náhodné zadání úkolu, jsou se zvuky, písničkami, zaměřují se na číselnou řadu 1–6 a 1–10, logické uvažování, paměť, postřeh, rytmizaci, základy čtenářské gramotnosti.
Námět pro využití interaktivní tabule při zpracování tématu VODA
Bedřich Smetana – VLTAVA
Zahrnutí všech pěti oblastí vzdělávání
Dítě a jeho tělo
- vyjádření hudby pohybem (pramínek, potok, říčka, řeka, velká řeka se splavem) – chůze, běh po špičkách, zástup s drobným slalomem, dvojice, trojice, přeběhnutí velké skupiny jako voda přes splav
- malba štětcem, stříhání nůžkami (správný úchop)
Dítě a jeho psychika
- seznámení se skladatelem – základní informace
- seznámení se skladbou – co je to symfonie, které hudební nástroje známe a které uslyšíme
- poslech skladby se slovním doprovodem, který pomáhá navodit představivost dětí
- „logohrátky“ se zaměřením na hlásky L, R, Ř, počet slabik, správnou výslovnost s otvíráním rtů a rytmus s vnímáním počtu slabik (slova řeka, říčka, Vltava, lodě, splavy, vodopády, …)
- vlastní slovní projev dětí jako reakce na to, co slyší ve skladbě, vysvětlování pojmů
Dítě a ten druhý
- spolupráce ve skupinkách při tvoření, pomoc slabším a pomalejším od šikovnějších dětí, dělba práce v pětičlenných skupinkách a vlastní řešení při zadání úkolu
- naslouchání druhému při vyprávění
Dítě a společnost
- rozšíření povědomí o hudebním umění a kultuře (co je to vážná hudba, kdo a proč ji poslouchá, co nám ukazuje, co navozuje a vyvolává)
- pravidla chování při poslechu hudby ve skupině nebo na koncertě
- využití řek lidmi (doprava, rybolov, zavlažování, …)
Dítě a svět
- seznámení s mapou České republiky se zvýrazněným zakreslením řek
![]() |
Autor díla: Bc. Blanka Zelenková |
- vodstvo na světě od pramene až po oceán zaznamenané na mapách i na glóbusu
- šetření vodou, ochrana vodstva a životního prostředí
Zapojení interaktivní tabule do realizace
V počítači jsem předem stáhla z webových stránek obrázky a fotografie pramenů, potoků a toku řeky Vltavy, konkrétně i jak vypadá na fotografii vodopád a splav, potom průtok řeky Vltavy Prahou v pozadí s Pražským hradem a Karlovým mostem.
Mapu české krajiny se zakreslením vodstva jsem záměrně zvětšila a soustředila se na řeku Vltavu. Záznam jsem doplnila videem průtoku Vltavy krajinou, které jsem natočila v létě.
![]() |
Autor díla: Bc. Blanka Zelenková |
Symfonickou skladbu Vltava jsem pustila přes reproduktory a během poslechu ji průběžně v určitých částech zastavovala a vysvětlovala, na co se mají děti při poslechu soustředit.
Základní informace o Bedřichu Smetanovi jsem dětem doplnila jeho fotografiemi, kterých je na internetu dostupných velké množství.
Celý projekt se chystáme postupně doplňovat a pak i zakončit výukovým programem zpracovaným speciálně pro MŠ – s dětmi společně a potom individuálně v ranních i odpoledních chvilkách, kdy si ostatní hrají nebo tvoří.
![]() |
Autor díla: Bc. Blanka Zelenková |
Tento projekt samozřejmě nelze realizovat v jednom dni, vyžaduje delší časové rozpětí. My jsme mu věnovali týden a budeme se k němu v některých propojených tématech dále průběžně vracet. Každopádně jako všechny činnosti u předškolních dětí i poslech hudby i práce s technikou, konkrétně s interaktivní tabulí, jsou efektivní a přínosné, pokud se častěji opakují. Navíc všechny náročnější činnosti vyžadují čas a nemá smysl je uspěchat.
Závěrem
Práce s interaktivní tabulí je skvělým doplňkem výchovy a vzdělávání v předškolních zařízeních, pokud je (jako vše) využívána s rozumem a vhodnou mírou pro věkové kategorie dětí. Dnešní zrychlená doba je náročná na informace a přímo vyžaduje zasvěcení dětí do techniky již před vstupem na ZŠ. Interaktivní tabule je přirozenou motivací v podstatě pro všechny činnosti, ale nikdy nemůže nahradit sociální interakci, ke které dochází při všech činnostech v mateřských školách a která je pro děti v tomto věku pro správný rozvoj nejdůležitější. A na to bychom rozhodně neměli zapomínat.