Hněv ... a co s ním? - náměty na činnosti s knihou
Autorka nabízí knihu, která jednoduchým sdělením popisuje, jak to vypadá, když se dítě rozhněvá, jak ho vnímají druzí a jakým způsobem může hněv odejít. Text je vhodný jako pracovní text pro práci v dětské skupině.
Cíl výuky
Cílem výuky je uvědomit si vlastní emoce a ovládnout je.
Texty z knihy a náměty na činnosti
Když se moc zlobím, cloumá to se mnou a není o vůbec příjemné.
- Děti znázorní pantomimou, jak to vypadá, když se děti zlobí.
- Nakreslí hněv voskovkami.
- Další námět: píseň Šla Nanynka do zelí.
Dospělí říkají, že vyvádím, jenže to není jen tak.
- Co si o takovém hněvu myslí dospělí? Moledování židle jako sousedky. Například přehozením sukně, halenky. Děti se posazují na židli (tím vstupují do role sousedky) a mluví jako ona. Pokud děti nemají tuto formu zažitou, je vhodné, aby první vstoupila do role učitelka. Tímto způsobem můžeme ještě vystřídat několik dospělých - paní prodavačka, paní učitelka, tatínek, nakonec maminka.
Hněv dá člověku pořádně zabrat!
- Co to znamená, že dá pořádně zabrat? Vysvětlení pojmu formou diskuze s dětmi. Jak jinak by se to dalo ještě říci?
- Další námět: vytvoř rozhněvaný obličej v aplikaci Uface HD.
Když mě popadne vztek, maminka říká, že jsem jako gorila. A já se tak opravdu cítím. Jsem rozzuřená gorila, která má pořádnou sílu.
![]() |
- Co dělá rozzuřená gorila? Vyjádření zvukem a pohybem s reakcí na slovo "štronzo", tzn. děti zkamení a zmlkonou.
- Jiná varianta: Děti rozdělíme do dvou skupin a praktikujeme stejnou aktivitu s tím, že členové jedné skupiny vystupují nejprve jako pozorovatelé a druhá jako gorily. Pak si role vymění. Pozorovatelé při "štronzu" povídají, co vidí.
Živor s gorilou je pěkně protivný, tak se ji snažím rychle zahnat.
- Zahánění gorily. Vyslechneme návrhy dětí, jak to udělat, aby byla gorila zahnána. Doporučená metoda: brainstorming.
Když dospělí pochopí, proč se zlobím, gorila odejde mnohem rychleji.
- Přečtením této části ukázky aktivujeme další možná řešení na zahnání gorily. Paní učitelka možná také vždycky neví, proč se zlobíte... Formou řízeného rozhovoru děti sdělují proč se někdy zlobí a společně hledají řešení = vyhnání gorily. Zde je již možné zaměřit se na konkrétní žáky, kteří obtížně zvládají své emoce a hněv je často přemůže.
- Následnou činností může být poslech relaxační hudby a odpočinek.
Když je po všem, je mi mnohem líp a cítím se silný jako velká hodná gorila.
- Vrátíme se k obrázkům, kde děti kreslily hněv voskovnou a pokusíme se z nich hněv vyhnat vodovkou = volbou barev a kolorováním.
- Další varianta: omalovánka hodné gorily.
Další doporučené materiály z Metodického portálu RVP.CZ
- Birlibánův svět bez hranic, autor: Dana Tvrďochová
- Birlibán
- Birlibán, myšlenková mapa činností
- Rozvíjíme empatii u dětí předškolního věku, autor: Bc. Lenka Kocábková
![]() |
Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Hněv - a co s ním?. |
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.