Odborné články Předškolní vzdělávání Do školky za zvířátky: Jak pomohli slepici
Odborný článek

Do školky za zvířátky: Jak pomohli slepici

2. 5. 2013
Předškolní vzdělávání
Autor
Svobodová, E.; Váchová, A.; Vítečková, M.

Anotace

Článek se zaměřuje na metodické a didaktické náměty práce s textem z knížky Do školky se zvířátky (s. 114 - 116) - na zástupných postavách zvířátek nabízí množství námětů pro zpracování tématu Velikonoc v mateřské škole. V knize autorky popisují, jak lze pracovat s jednoduchými příběhy v průběhu celého roku. Nabízí příběhy a k nim náměty na zajímavé aktivity.

Stručný obsah příběhu

Teta slepice si o Velikonocích přála mít kuřátka. Všechna vejce si ale vzala hospodyně, aby je mohla velikonočně ozdobit. Ostatní zvířátka na dvorku se proto rozhodla slepičce pomoci.  S košíkem a s "plnou parádou" se vydala koledovat.

Hospodyně ještě neměly vejce obarvená, ale to zvířátkům nevadilo. Vykoledovala slepičce 10 čerstvých vajíček. Slepička si je uložila do tajného hnízda, hřála je a snila ty nejkrásnější maminkovské sny.

Filozofie a vzdělávací cíle vyplývající z příběhu

Příběh nám nabízí možnost ujasnit si v dětem srozumitelné míře smysl velikonočních svátků a připomenout si některé velikonoční obyčeje a rituály. Empatie zvířátek vůči tetě slepici nám může být vzorem k soucítění a pomoci druhým lidem, kamarádům i dospělým. V neposlední řadě se nám nabízí možnost procvičování matematických představ a řazení prvků v souboru. Budeme-li s dětmi také zdobit kraslice či vytvářet velikonoční dekorace, budeme se snažit vytvořit jim co největší prostor pro vlastní fantazii.

Otázky k obrázku

  • Proč se zvířátka rozhodla jít koledovat? Co si na koledu vzala?
  • Kolik má telátko v košíku vajíček? Kde všude jsou na obrázku pampelišky?
  • Proč je strom vlevo na obrázku růžový?

Otázky k textu

  • Proč lidé slaví Velikonoce?
  • Jak lidé slaví Velikonoce?
  • Co je to naděje?
  • Už ti bylo někdy někoho líto?
  • Můžou i děti někomu pomoci? Už jsi někdy někomu pomohl?
  • Jaké sny měla slepička? (Můžeme ztvárnit pantomimicky.)
  • O čem asi sní tvoje maminka? Co by jí udělalo radost?
  • Co se nám může v noci zdát? Může být i nějaký ošklivý sen? Kam bys letěl, kdybys mohl létat? Jaké kouzlo bys chtěl umět?
  • Telátko opravdu vejce nesnáší. Kdo ano?
  • Proč hospodyni žádná vajíčka nechyběla?

NABÍDKA DALŠÍCH ČINNOSTÍ

  • Můžeme si zasít obilí do mističek.
  • Papírové vajíčko rozstříháme na dvě až pět částí , které mají děti za úkol složit.
  • Vyber, co se kutálí, nebo naopak co je hranaté a kutálet se nemůže.
  • Uspořádej vajíčka podle velikosti (sytosti barvy) od nejmenšího k největšímu; i my děti se zkusíme takto seřadit podle výšky.
  • Hledáme schovaná vajíčka ve třídě nebo na zahradě.
  • Kolik vajíček slepička zahřívá (pro starší děti)? Každé z dětí má pět papírových vajíček, na část z nich si sedne, zbylá dá hospodyni-učitelce, která děti obchází a jmenuje jejich počet, ostatní hádají, kolik vajec má pod sebou. Obměna: učitelka zadává počet, který si od slepiček vezme, děti si sedají na zbylá.

Každá z našich slepiček
snesla dnes pět vajíček.
Pověz, kolik nám jich dáš?
Kolik zbylých zahříváš?
 

ZAHRAJEME SI HRY

Pomlázková honička – jedno dítě má pomlázku a honí s ní ostatní. Platí pravidlo, že je může plácnout jenom přes nohy, při porušení pravidla se mění honič. Kdo je chycen, zůstane stát a nesmí se hýbat. Zachránit ho může kamarád, který ho pohladí po tváři.

Na hlídání pomlázky – hra je obdobou hry na ospalého krále; děti stojí v kruhu, ospalý koledník sedí se zavřenýma očima na židli uprostřed a drží pomlázku, učitelka vybere dotekem nebo mrknutí m jedno dítě, které mu opatrně pomlázku vezme a utíká s ní ven z kruhu, obíhá ho a snaží se sednout si s ní na jeho místo.

Na slepičky a hospodyně – děti se rozdělí na dvě skupiny (hospodyně a slepičky), každá z nich má ohraničený prostor (domov) a určitý počet vajíček (drátěnek). Na signál si hospodyně odnáší vajíčka od slepiček domů, slepičky si je zase berou zpátky, a to vždy po jednom. Na „stop“ se už žádné vajíčko nesmí sebrat a vajíčka se spočítají.
 

POHYBUJEME SE

  • Kutálíme se jako vajíčko (sudy, kolíbka dopředu – dozadu, ze strany na stranu).
  • Cvičíme s dřevěným nebo umělohmotným vajíčkem (s drátěnkou).

Pohybové cvičení

Mává křídly slepička,                  (pohyby „křidýlek“)
snesla právě vajíčka.                  (krouživý pohyb pokrčených paží před tělem – „mlýnek“)
Kohoutek k ní rychle běží,           (kruhy pokrčenýma rukama po stranách těla – „vláček“)
pyšný je, tak čechrá peří…           (otočka s třepáním zapažených paží)
 

TVOŘÍME

  • Natíráme vyfouklá vajíčka temperou ředěnou klovatinou (vajíčkem navlékneme na špejli a upevníme kouskem plastelíny).
  • Dekorujeme např. pomocí otisků štětce velké papírové vajíčko; také si můžeme udělat s pomocí nafukovacího balonku, škrobu a kousků papíru vejce kašírované. Prohlížíme si výrobky a hodnotíme, co se komu podařilo.
  • Grafomotorické činnosti (mladší děti tečky – zobání, starší děti ovály – vajíčka kolem kuřátek).

ZPÍVÁME A MUZICÍRUJEME

  • Písničky s jarní tematikou, můžeme si zkusit i hru „na ztracenou melodii“, kdy podle ukazování dirigenta-učitelky kousek písničky nezpíváme nahlas, ale jen „v duchu“.
  • Rozlišujeme krátké tóny (slepička zobe) a dlouhé (prochází se), na hru hudebního nástroje reagujeme ťukáním prsty do podlahy a kroky, starší děti to mohou zkusit i graficky.
  • Tak slepička chodí (hrajeme metrum), tak sedí na vajíčkách (hrajeme rytmus slov „kokokokodák, kam mám to vajíčko dát“). Děti poznávají, kdy slepička chodí a kdy sedí na vajíčkách.
  • Následně chůze střídaná tureckým sedem, reagujeme na změnu pravidelného rytmického doprovodu chůze, na vyťukání rytmu slov.
  • Předáváme si vajíčko (více vajíček) v kruhu v rytmu říkanky.

Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Do školky za zvířátky.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Svobodová, E.; Váchová, A.; Vítečková, M.

Hodnocení uživatelů

Bc. Michael Novotný
18. 5. 2013, 15:47
Článek ukazuje, jak rozmanitá a pestrá může být vzdělávací nabídka v MŠ s využitím literární předlohy. Aplikace her a činností, které jsou motivovány literárním textem, jsou bezedným inspiromatem pro předškolní pedagogy.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije